Kom ihåg mig?

Vilket SEO bolag rekommenderar ni?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-03, 22:13 #21
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 494
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
heavencloudss avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 494
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Från Aftonbladet.se: 300 000 kr/år (1 länk)
Från relevanta och hyfsat starka sajter: 30 000 kr/år
Från allmänna bloggar: 7 000 kr/år
Hehe, lycka till att köpa en länk från AB. Du får lura ganska många som jobbar på annonsavdelningen plus en säljare för att få igenom det
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-05, 15:19 #22
ermins avatar
ermin ermin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 15
ermin ermin är inte uppkopplad
Nykomling
ermins avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 15
Håller med Virtual Office till 100% och om inte ditt val är att hitta en person som är expert på området eller har råd att anställa dessa skulle jag rekommendera att du gör det själv för egentligen kommer du bara betala en massa pengar till seo konsulter för att ge dig tips och råd som du förmodligen själv kan leta reda på om du letar på rätt ställe som tex då jims sajt seo-guide.se eller seo-forum.se
ermin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-04, 09:17 #23
HP1 HP1 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 27
HP1 HP1 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 27
Standard Viktigast att få någon med kunskap som tar ansvar

Länkar är fortfarande oerhört viktigt för sökmotoroptimeringen och att bedöma en länks värde är inte självklart lätt. Det handlar inte enbart om att se till den unika länken utan snarare om att se till alla länkar som går till webbplatsen, det vill säga länkstrukturen. Det gäller också att ta hänsyn till hur och när länkarna byggs. De som kan detta bäst är de med erfarenhet, inte de som säljer sig själva bäst. Se därför på hur de lyckas med sina kunder, vad andra säger om dem och hur de rankar själva. Att köpa länkar kräver kunskap och jag skulle istället rekommendera att anlita någon eller ha någon "inhouse" som tar det fulla ansvaret för sökmotoroptimeringen. Jag tror att det är nödvändigt om man inte vill riskera att trassla in sig i en röra som blir omöjlig att ta sig ur.

Det är intressanta synpunkter som kommer upp till ytan i denna tråden. Vad gäller SEO-företag och SEO-konsulter så går det inte att vare sig döma eller bedöma alla efter en kam. Jobbar man med att marknadsföra en produkt eller tjänst via Internet så vet man att det är helt avgörande att få trafik från Googles organiska sökresultat och därmed blir även sökmotoroptimeringen det mest avgörande. Självklart bör man inte lägga alla äggen i en korg utan även satsa på annonser och kanske även vara aktiv i forum och sociala medier för att optimera sin marknadsföring till fullo. Dessutom är arbetet med PR viktigt.
HP1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-09, 10:56 #24
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Finns det något SEO-bolag i Sverige som inte arbetar med att skapa länkar på sitt eget nätverk av sajter, utan arbetar med att bygga riktiga länkar? Alltså som arbetar mer som en PR-roll och nätverkar för att exempelvis få in en artikel, pressrelease, guide, gästinlägg osv på stora portaler och nätverk i Sverige?

Exempelvis om du har en webbutik som säljer datorer så försöker de få in dig i en artikel på Sweclockers eller liknande?

Av min erfarenhet så arbetar alla SEO bolag i Sverige med Black/Grey-hat metoder, motbevisa mig gärna! Vill gärna höra om folk som bygger länkar på riktigt med hårt arbete och nätverkande.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-09, 11:59 #25
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
Om man ska hårddra det så är även detta ett tramp över gränsen för en vithatt:

"få in en artikel, pressrelease, guide, gästinlägg osv på stora portaler och nätverk i Sverige?"

Bara du frågar en kompis, din flickvän eller sambo att lägga in en länk på sin sida så bryter du mot Googles riktlinjer. Eller om du ens nämner ordet "länk" för någon som äger en webbplats. Han du två webbsidor och utnyttjar en av dem för att överföra länkkraft till den andra, ja då bryter du också mot riktlinjerna och är borta från att vara en vithatt.

Det är inte olagligt och Google är inte gud.

Ordet "black hat" har en annan mening för mig. Inom det så ingår hackande av webbplatser genom olika metoder, intrång som är olagliga osv.

Senast redigerad av DavidEW den 2014-10-09 klockan 12:04
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-09, 19:55 #26
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av DavidEW Visa inlägg
Om man ska hårddra det så är även detta ett tramp över gränsen för en vithatt:

"få in en artikel, pressrelease, guide, gästinlägg osv på stora portaler och nätverk i Sverige?"

Bara du frågar en kompis, din flickvän eller sambo att lägga in en länk på sin sida så bryter du mot Googles riktlinjer. Eller om du ens nämner ordet "länk" för någon som äger en webbplats. Han du två webbsidor och utnyttjar en av dem för att överföra länkkraft till den andra, ja då bryter du också mot riktlinjerna och är borta från att vara en vithatt.

Det är inte olagligt och Google är inte gud.

Ordet "black hat" har en annan mening för mig. Inom det så ingår hackande av webbplatser genom olika metoder, intrång som är olagliga osv.
Antingen så har du missförstått vad jag menar, eller så är du obildad inom ämnet. Det bryter inte mot Googles riktlinjer att skriva varken gästinlägg, guider, pressreleaser eller annat content på internet som kan leda till länkar tillbaka till en hemsida. Detta är helt vanlig marknadsföring.

Precis som så mycket annat så handlar det om:
- Betalar du för länken med en sponsrad produkt eller pengar?
- Är innehållet som du delar av hög kvalité eller är det spam?
- Är sidan som innehållet delats på av hög kvalité eller är det spam?

Att be om en länk är inte per automatik onaturligt. Om du exempelvis hittar en guide på internet om "Top 10 bästa Wordpress Plugins" och du epostar författaren och säger "Hej! Såg din artikel och du kanske är intresserad av att inkludera min Wordpress-plugin på din lista, den går att laddas ner härifrån (www.minportfolio.se)" så är det inte på något sätt onaturligt, blackhat eller emot Googles riktlinjer.

Gällande gästartiklar så har Google's Matt Cutts i flera videos pratat om att Guest Blogging har blivit en populär metod för spamsajter som gör spinnade artiklar och publicerar dom på artikelsidor som tillåter vem som helst att skriva innehåll och bygga dofollow-länkar. Han menar att Google bestraffar dessa metoder och att det är någonting man bör hålla sig borta ifrån.

Däremot så säger Google samtidigt att det finns massor av bra gästbloggare där ute som skriver innehåll av hög kvalité på hemsidor av hög kvalité och som bygger reach, branding, exposure osv vilket alla påverkar din sökmotoroptimering positivt.

Om du exempelvis skriver en gästartikel på http://www.smashingmagazine.com/ om hur du programmerat en ny Auto-scroll-plugin och artikeln samtidigt har en liten bio om dig där det finns en länk till din hemsida, så är detta inte emot Googles riktlinjer. Det är helt naturligt.

Det låter på dig som att du försöker ursäkta de svenska SEO-bolagens metoder som definitivt är grey/black-hat då de bygger hundratals/tusentals sidor av låg kvalité vars enda syfte är att bygga onaturliga länkar i artiklar som egentligen bara är ordbajs för att försöka få in nyckelord.

Jag tror definitivt att en PR-approach mot SEO är den bästa, långsiktiga, white-hat strategin. Där man fokuserar på nätverkande och skapa innehåll av bra kvalité som delas och blir omskrivet runt om på nätet. Detta är vad jag efterfrågade ovan, om det finns en SEO-byrå i Sverige som arbetar på detta sätt, och bygger riktiga, naturliga länkar på riktiga, naturliga hemsidor, istället för på sina egna "fulsajter".

Om du aldrig läst Google Webmaster Guidelines om länkar så kan du lära dig här: https://support.google.com/webmaster...er/66356?hl=en

Senast redigerad av marcuslind den 2014-10-09 klockan 20:01
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-11, 15:10 #27
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Alltså, att "bygga riktiga, naturliga länkar på riktiga, naturliga hemsidor" är ju något av en motsägelse - att bygga en länk innebär mer eller mindre att bryta mot Googles riktlinjer. De PR-kampanjer du talar om bygger ju inga länkar, utan du räknar kallt med att folk kommer sprida ditt material och sedan länka tillbaka till det bara av farten. Och du kontaktar dem ifall de ej länkat och ber om att de lägger till en länk. Att bygga nätverk och till exempel på samarbetspartners/mediapartners att länka funkar, absolut. Samma sak med att vara ett industriledande företag som gör en konferens eller instiftar någon form av forskningspris eller liknande och sedan knyter till sig mediapartners som länkar tillbaka. Det funkar.

Men det är väldigt dyrt, kostnaden för detta uppgår nog till mer än vad de flesta företag som köper in SEO har råd med. Dessutom finns en rad områden där antalet sökningar inte når upp i så stor volym att det lönar sig att antlita PR-byråer/webbyråer som kan arbeta på detta sätt. Hur man än vrider och vänder på det hela, kan man max få in business på 15 000/mån via organisk trafik går man med förlust om PR-byrån tar 30 000, oavsett hur bra kampanjerna är och hur många organiska länkar man får.

Man kan däremot bygga/skapa länkar på ett snyggt och bra sätt, utan att det för den delen är manipulativt. Om jag t.ex. driver en sida som säljer mössor, är det manipulativt att snappa en domän i stil med "kepsguiden.se" eller regga en domän som heter "köpakepsugiden.nu" och lägga upp en infosida om hur man väljer kepsar och sedan länka till huvudsidan?

Betalar jag för länken? Diskussionsfråga. Domänköp + hosting kostar pengar. Skapa content kostar pengar (eller tid om man gör det själv).

Är det hög kvalitet? Diskussionsfråga. Det är absolut inte spam, men det kanske inte är den ultimata och bästa sidan som gjorts om kepsar.

Är sidan av hög kvalitet? Diskussionsfråga. Om domänen är nyreggad, är den då av hög kvalitet? Om den är snappad? Vad är det som gör kvaliteten?

Det är absolut inte så enkelt som du får det att låta. Exemplet ovan, är det en "fulsajt" i dina ögon? Som sagt så är innehållet bra och användbart för den som hittar sidan, även om det kanske inte är strålade och det är ingen direkt WOW-faktor. Om jag sedan skapar en till sida, där jag till exempel lägger upp en guide för att köpa stickade mössor? Har jag då spammat webben eller har jag bara skapat väldigt specifika guider?

Som sagt så är jag inte direkt emot en PR-approach till SEO, det enda problemet är att det lätt blir hiskeligt dyrt och att fakturorna skinar iväg. Och det är skillnad på om man vill ranka på 100 köpstinna nyckelord inom klädbranschen jämfört med att ranka på typ "hundkennel norrköping". Att rekommendera en PR-approach i fall två är i mitt tycke mer eller mindre ocker. Om vi utgår från att en förstaplats på sökordet ger business till ägaren som är värd 3000 kr / mån, hur kan vi då rekommendera denne att göra saker på "ditt sätt"? Det kan vi inte.

Och det är där kruxet ligger. Googles regler funkar - om man har stor marknadsföringsbudget. Om man har ett PR-team inhouse. Om man är en storspelare. För oss andra funkar vanlig hederlig SEO, där man utgår från ens resurser och försöker göra det bästa av det man kan.

P.S. Jag jobbar med en rad mindre företag och en del medelstora företag inom olika nischer och sorry, din approach skulle inte funka för dem. Det skulle helt enkelt vara på tok för dyrt.

P.P.S. Att prata black hat/grey hat/white hat är i prinicip meningslöst, det finns otal exempel på sidor som blivit straffade trots att de inte byggt några länkar alls och inte brytit mot riktlinjerna, precis som det finns oerhört många sidor som bara byggt spamlänkar av den vidrigaste sorten men som ändå sitter kvar i topp.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-13, 16:37 #28
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av ADRTCK Visa inlägg
Alltså, att "bygga riktiga, naturliga länkar på riktiga, naturliga hemsidor" är ju något av en motsägelse - att bygga en länk innebär mer eller mindre att bryta mot Googles riktlinjer. De PR-kampanjer du talar om bygger ju inga länkar, utan du räknar kallt med att folk kommer sprida ditt material och sedan länka tillbaka till det bara av farten. Och du kontaktar dem ifall de ej länkat och ber om att de lägger till en länk. Att bygga nätverk och till exempel på samarbetspartners/mediapartners att länka funkar, absolut. Samma sak med att vara ett industriledande företag som gör en konferens eller instiftar någon form av forskningspris eller liknande och sedan knyter till sig mediapartners som länkar tillbaka. Det funkar.

Men det är väldigt dyrt, kostnaden för detta uppgår nog till mer än vad de flesta företag som köper in SEO har råd med. Dessutom finns en rad områden där antalet sökningar inte når upp i så stor volym att det lönar sig att antlita PR-byråer/webbyråer som kan arbeta på detta sätt. Hur man än vrider och vänder på det hela, kan man max få in business på 15 000/mån via organisk trafik går man med förlust om PR-byrån tar 30 000, oavsett hur bra kampanjerna är och hur många organiska länkar man får.

Man kan däremot bygga/skapa länkar på ett snyggt och bra sätt, utan att det för den delen är manipulativt. Om jag t.ex. driver en sida som säljer mössor, är det manipulativt att snappa en domän i stil med "kepsguiden.se" eller regga en domän som heter "köpakepsugiden.nu" och lägga upp en infosida om hur man väljer kepsar och sedan länka till huvudsidan?

Betalar jag för länken? Diskussionsfråga. Domänköp + hosting kostar pengar. Skapa content kostar pengar (eller tid om man gör det själv).

Är det hög kvalitet? Diskussionsfråga. Det är absolut inte spam, men det kanske inte är den ultimata och bästa sidan som gjorts om kepsar.

Är sidan av hög kvalitet? Diskussionsfråga. Om domänen är nyreggad, är den då av hög kvalitet? Om den är snappad? Vad är det som gör kvaliteten?

Det är absolut inte så enkelt som du får det att låta. Exemplet ovan, är det en "fulsajt" i dina ögon? Som sagt så är innehållet bra och användbart för den som hittar sidan, även om det kanske inte är strålade och det är ingen direkt WOW-faktor. Om jag sedan skapar en till sida, där jag till exempel lägger upp en guide för att köpa stickade mössor? Har jag då spammat webben eller har jag bara skapat väldigt specifika guider?

Som sagt så är jag inte direkt emot en PR-approach till SEO, det enda problemet är att det lätt blir hiskeligt dyrt och att fakturorna skinar iväg. Och det är skillnad på om man vill ranka på 100 köpstinna nyckelord inom klädbranschen jämfört med att ranka på typ "hundkennel norrköping". Att rekommendera en PR-approach i fall två är i mitt tycke mer eller mindre ocker. Om vi utgår från att en förstaplats på sökordet ger business till ägaren som är värd 3000 kr / mån, hur kan vi då rekommendera denne att göra saker på "ditt sätt"? Det kan vi inte.

Och det är där kruxet ligger. Googles regler funkar - om man har stor marknadsföringsbudget. Om man har ett PR-team inhouse. Om man är en storspelare. För oss andra funkar vanlig hederlig SEO, där man utgår från ens resurser och försöker göra det bästa av det man kan.

P.S. Jag jobbar med en rad mindre företag och en del medelstora företag inom olika nischer och sorry, din approach skulle inte funka för dem. Det skulle helt enkelt vara på tok för dyrt.

P.P.S. Att prata black hat/grey hat/white hat är i prinicip meningslöst, det finns otal exempel på sidor som blivit straffade trots att de inte byggt några länkar alls och inte brytit mot riktlinjerna, precis som det finns oerhört många sidor som bara byggt spamlänkar av den vidrigaste sorten men som ändå sitter kvar i topp.
Fast nu handlade det ju om att JAG frågade om det fanns några SEO-bolag i Sverige som arbetade på det sättet, och i sådana fall vilka de bolagen är. Då min erfarenhet är att alla SEO-bolag jag pratat med bygger länkar på sättet jag beskrev ovan.

Du kan få tycka vad du vill, men min fråga handlade inte om det är "bra" eller "dåligt" att bygga länkar genom att köpa/hyra/skapa "fulsajter" osv. Min fråga handlade om det fanns SEO-bolag som inte arbetade på det sättet, och arbetade med att skapa naturliga länkar.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-13, 19:59 #29
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Fast nu handlade det ju om att JAG frågade om det fanns några SEO-bolag i Sverige som arbetade på det sättet, och i sådana fall vilka de bolagen är. Då min erfarenhet är att alla SEO-bolag jag pratat med bygger länkar på sättet jag beskrev ovan.

Du kan få tycka vad du vill, men min fråga handlade inte om det är "bra" eller "dåligt" att bygga länkar genom att köpa/hyra/skapa "fulsajter" osv. Min fråga handlade om det fanns SEO-bolag som inte arbetade på det sättet, och arbetade med att skapa naturliga länkar.
Jag svarade inte på din ursprungliga frågeställning (personligen tror jag att en del större bolag kan tänkas jobba på det sättet om du har "rätt" budget, samt att en del mindre seriösa aktörer kommer ta bra betalt och sedan ändå bygga länkar på andra sätt), utan på det inlägg som jag citerade, eftersom jag tyckte att du tog upp en del argument som kunde diskuteras.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-06, 01:44 #30
AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3
AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3
Såklart det finns bolag som arbetar på det sättet du beskriver marcuslind, inget konstigt i det. Större bolag som har stora varumärken får en massa länkar naturligt och behöver inte bygga länkar manuellt utan skapa innehåll som intresserar människor som därmed länkar.

Och det är klart att ett större varumärke som Coca-Cola eller Stena Line får mycket "gratis" idag, dom har ju lagt åtskilliga miljoner/miljarder på att bygga upp sina varumärken.

Frågan blir då hur många av alla svenska företag som ligger i detta segment? 1%? Jag vet inte siffran men resten behöver SEO-företag som faktiskt arbetar för att öka synligheten för sina klienter, inte bara skriver fina PR-inlägg och filar på en "social strategi".

Slutligen. Är du ett stort företag med miljoner/miljarder i budgeten för marknadsföring online, lägg det på de 1% av företagen som arbetar med att skriva PR-inlägg och "sociala strategier". Är du ett företag med mindre budget, lägg de surt förvärvade slantarna du har på folk som jobbar med riktig SEO, typ Brath, Wedholm, Håkan Persson eller Urbalill. Det är där du kommer få effekt för dina slantar.
AndersIvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017