Kom ihåg mig?

Hur väljer ni bransch till hemsida??

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2018-12-01, 18:08 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det finns väl lite egenintresse i att uttrycka den åsikten Om man inte har så mycket att konkurrera med vad gäller idé och utförande så gör domännamnet större skillnad men tittar man på de startups som lyckas bra idag så är domännamnet tämligen irrelevant i de flesta fall.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-02, 10:30 #12
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
… men tittar man på de startups som lyckas bra idag så är domännamnet tämligen irrelevant i de flesta fall.
Säg en enda startup dom 5-10 senaste åren som varit ett svenskt litet företag med en webbtjänst som lyckats rejält. Jag talar av egen erfarenhet, jag var en av få svenskar som lyckats med att bygga en stor populär webbtjänst som satt avtryck på svenska internet och i mitt fall var domännamnet helt avgörande. Jag tror många håller med mej. Andra exempel är väl Flygresor.se, Blocket.se, Hitta.se, Prisjakt.nu och Onlinepizza.com. Kommer inte på så många fler som verkligen lyckats med en webbtjänst till konsumenter.
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Det finns väl lite egenintresse i att uttrycka den åsikten
Jag vet skillnaden det kan göra, därför har jag byggt mina tjänster på kvalitetsdomäner.

Men skall man igenom idag då måste allt vara top notch inkl domännamnet om det ens går när man är så tvåa på bollen.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-02, 20:26 #13
Punkts avatar
Punkt Punkt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 50
Punkt Punkt är inte uppkopplad
Nykomling
Punkts avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 50
Väljer efter intresse. Men kikar även på vad som saknas på marknaden.
Punkt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-04, 03:22 #14
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Börja titta på dom 50-100 som lyckades och inte dom 50 000 som tänkte fel och förlorade tid och pengar under internets födelse. Jag hade valt nån offline grej idag inom mat eller hälsa. Kanske främst organic.

Mitt bästa tips är att vara noga med vilka du tar råd av. Granska och var kritisk. Dom flesta snackar bara skit!

Tänk på vad vad Henry Ford en gång sa, det gjorde jag när jag skapade det som senare blev tv.nu. Jag hade tillgång till Microsoft FrontPage 98 och CGI programmering av Niklas Frykholm 1998 då . Så det är att fylla ett behov och tajming som alltid. Man behöver alltså inte ens kunna programmera eller bygga hemsidor.

Jag var inspirerar av den ende kungen för mej Hans Djärv på d2mac.com. Ett geni i mina ögon!

Hans körde innehållet pang på på indexsidan även om det var modemtider och splash-sidor som var praxis. Inga krusiduller, när sidan var laddad kunde man jämföra. Det faktum ihop med en kategori killer domän gjorde Hans till min idol och metoden till min.

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Så kontentan är inga krusiduller och trovärdighet och lyssna inte på dom som bara tror dom lyckats.

Ja jag går igång lite på det här Det snart enda som kan få mej att vakna. Är det bara valfri kommersiell grej så surfa in på Tradedoubler. Där finns alla branscher med pengar i, men dom är tillika överetablerade.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-04, 12:44 #15
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Hej,
Jag kan ge några exempel på hur vi väljer nisch när vi ska bygga en ny affiliatesida.
  • Antal aktörer: Först och främst vill jag se hur många affiliateprogram/företag det finns i nischen som jag kan få betalt av. Det kanske redan finns ett tiotal och då är risken mindre att du blir helt beroende av 1-2 företag.
  • Online eller offline: Vi arbetar enbart inom nischer där det går att genomföra ett köp/avslut online. Ett exempel på nischer är webbhotell, igaming, finans etc. Det betyder dock inte att andra nischer är sämre, men jag upplever det som mycket enklare att komma igång med nischer som ovanstående.
  • Sökvolym: Jag tar också reda på hur många sökord det finns att tjäna pengar på samt hur stor sökvolym det är. Här tar jag hjälp av verktyg som Google keyword planner, Ahrefs Keyword Explorer och answerthepublic.com.
  • Konkurrentanalys: Vilka kommer vi tävla mot? Hur hög är innovationsnivån i nischen? Måste du bygga en sökmotor ala flygresor.se eller räcker det med en topplista med information om pris och 3 snabba fördelar om respektive aktör?
  • Ersättningsnivåer: Denna går hand i hand med Sökvolym. Hur mycket får vi i ersättning per lead vi skickar? Oftast är den första ersättningen standard och det brukar alltid gå att få minst det dubbla när man har nått en stark marknadsposition.
  • Domännamn: Som andra i denna tråd så älskar även jag exact match domains. Varför? jo för att du rankar lättare med EMDs (mycket naturligare att få exakta sökordet i ankartexten). En till fördel är att du inte behöver arbeta med varumärkesbyggande reklam från start. Din besökare förstår oftast direkt vad din sajt handlar om innan personen ens har klickat på domänen.
  • Passion: Som andra har skrivit kan det till en början vara smart att välja en nisch som du har stor kunskap inom eller brinner för att lära dig mer om. Du ska trots allt ge besökaren information och framstå som en "expert" inom området. Detta är ett råd jag själv aldrig har följt. vi har istället lärt oss i princip allt inom respektive nisch och sedan anställt personer med expertkompetens inom området.
Hoppas det tar dig lite längre fram på vägen!
//Jesper Ribacka
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-05, 15:00 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Neo4j, Mapillary, Bimobject och Telavox är bara några av de teknik/IT-företag som växt snabbt här i Malmö på senare tid. Domännamnet har inte varit avgörande för något av dessa utan de har byggt upp värde i bolagen precis som alla andra bolag också måste göra om de ska kunna överleva på längre sikt. Visst är inga av dessa direkt små idag men alla har haft en mycket blygsam inledning.

Men jag inser att vi jämför äpplen och päron (eller kanske snarare äpplen och köttfärs) i den här tråden Ska man försöka slå sig fram som frisör, affiliate eller någon annan dussinföretagare där det redan finns tusen kopior så hjälper ett bra domännamn betydligt mer på traven såvida man inte redan är känd i branschen, har rätt kontakter eller något annat som har stor betydelse inom just din bransch. Risken är då stor att du hela tiden får slåss om brödsmulor tillsammans med andra måsar och måsar är ganska aggressiva fåglar, åtminstone här i trakterna Dessutom blir de ständigt fler och fler.

Viktigt är också att leva i nuet och inte försöka härma de som lyckas. Det som fungerade på nätet för 10 år sedan fungerar garanterat inte idag. Utvecklingen går blixtsnabbt i alla teknikrelaterade branscher. När jag började jobba som utvecklare så byggde jag säkert fem-sex Blocket-liknande sajter åt kunder som hoppades att Blocket-succén skulle ge avkastning även för dem. Tror ingen av dessa lyckades få annat än småpengar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2018-12-05 klockan 15:12
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-05, 15:26 #17
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
… jag började jobba som utvecklare så byggde jag säkert fem-sex Blocket-liknande sajter åt kunder som hoppades att Blocket-succén skulle ge avkastning även för dem. Tror ingen av dessa lyckades få annat än småpengar.
Precis dit jag ville komma. Hade dina kunder fokuserat mer på ett bra domännamn i stället för onödiga tekniska funktioner så kanske dom hade lyckats.

Men du har rätt, vi snackar inte om samma sak, vet även din inställning till domännamn. Men man måste ju ändå leva i verkligheten. Titta på Ribackas omsättning och vinst här. Titta på dom företag som sprang iväg och fick igång det.

Domännamnet är ett enkelt sätt att visa att man menar allvar. Ofta första kontakten med kunden. Det går inte att blunda för att det är viktigt som bara den.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Viktigt är också att leva i nuet och inte försöka härma de som lyckas
Jag tycker så här, skall man ta dom orden i sin mun så måste man ha på fötterna själv. Titta på mina bolag och mina engagemang. Omsättning och vinst. Dom talar för sig, för det är väl det det handlar om i en så mogen marknad som internet. Det är ju en liten pik från dig att jag är en gammal sur gubbe men jag står fast vid ovanstående. Det grundar jag på att jag varit med och startat minst 5 stora populära vinstdrivande siter varav 4 av dom är marknadsledande idag. Så jag lever i nuet om nån.

Sedan det du skriver om att inte härmas. Det är ju bullshit, det är ju vägen till framgång. Härma dom det går bra för! Fundera på hur dom tänker, varför funkar det för dom och inte för mej. Kan jag kanske härma två bra siter och ta det bästa från båda och kombinera. Det är ju precis det som är nyckeln till framgång

Kan du visa upp Vincent vart du ha lärt dig att domännamn är sekundärt. Du har ju en enskild firma så jag kan ju inte säga så mycket om dina framgångar. Vad bygger du denna erfarenhet på som gör att dom inte skall lyssna på Ribacka, Macce eller mej.

Och som sagt jag talar inte om tjänsteföretag som dina exempel. Jag talar om webbtjänster.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-05, 16:01 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Precis dit jag ville komma. Hade dina kunder fokuserat mer på ett bra domännamn i stället för onödiga tekniska funktioner så kanske dom hade lyckats.
Nja, hade de startat ungefär samtidigt som Blocket så hade de haft en chans men knappast i det läget.

Citat:
Men du har rätt, vi snackar inte om samma sak, vet även din inställning till domännamn. Men man måste ju ändå leva i verkligheten. Titta på Ribackas omsättning och vinst här. Titta på dom företag som sprang iväg och fick igång det.
Jag vet inte om vi kanske svarar på olika frågeställningar. Jag menar inte att domännamnet är irrelevant men det är lite svårt för en ensamföretagare att välja en kanondomän som tv.nu idag och sedan börja tjäna pengar Sedan bör man så klart alltid ha ett namn som är lätt att komma ihåg och lätt att stava.

Onlinepizza som du tog upp är ett bra exempel på att domännamnet också kan vara en begränsning nu när de får hård konkurrens från t.ex. hungrig.se. Men jag menar ändå att där spelar heller inte domännamnet någon större roll. Det är ett långt och inte särskilt unikt namn. De kunde lika gärna ha haft namn som mat.nu, hungrig.se, snabbmat.nu, mathem.se etc. och lyckats precis lika bra. Det var snarare så att de började vid rätt tillfälle, lärde sig branschen inifrån och var kompetenta personer som gjorde att de lyckades så bra.

Ju mindre värde det finns bakom tjänsten eller produkten desto större roll spelar domännamnet. I vissa branscher är det ju näst intill omöjligt att komma med något nytt eller unikt och då sticker man ut desto mer med rätt domännamn. I det läget håller jag helt med dig

Citat:
Och som sagt jag talar inte om tjänsteföretag som dina exempel. Jag talar om webbtjänster.
Mja. Mapillary var visserligen från början en ren webbtjänst för slutkonsument även om det inte är där det finns pengar att tjäna idag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2018-12-05 klockan 16:04
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-05, 16:11 #19
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nja, hade de startat ungefär samtidigt som Blocket så hade de haft en chans men knappast i det läget.
För att ta tv.nu som exempel så startade jag den lång långt efter dagenstv.com och tvprogram.nu. Dom var rejält trafikerade och ägde internetmarknaden (trafiken) ihop med bankärenden, mp3-nerladdning och porr. Jag kombinerade som jag skrev tidigare enkelheten på siten genom att ha alla kanaler på en sida. Nåt jag lärt mej funkade på en av nordens mest trafikerade webbsidor då. (d2mac.com) och tillgängligheten att man kunde trycka [Enter] när man skrivit tv och .nu och slapp skriva "program" så enkel är ju människan

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ju mindre värde det finns bakom tjänsten eller produkten desto större roll spelar domännamnet
Om du sitter i bilen och skall beställa en pizza, du vet två bra pizzerior men minns bara numret till en av dom. Vart kommer du beställa din pizza tror du?


Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Onlinepizza
Köpte tidigt upp pizza.nu som var deras topofmind domän.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-05, 16:42 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Köpte tidigt upp pizza.nu som var deras topofmind domän.
Men är det inte ett argument för att domännamnet inte spelade så stor roll? De tragglade rätt länge på lokal nivå med bara ett fåtal pizzerior och det fanns länge gott om tid för någon annan aktör att vinna mark. Det var också flera som försökte men ingen annan hittade en modell som fungerade bra för pizzeriorna vilket i slutändan var det som gjorde skillnaden.

Ska man försöka slå sig in i branschen idag så vill man nog ändå gärna ha ditt domännamn - om man har råd vill säga
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2018-12-05 klockan 16:46
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017