Kom ihåg mig?

Ipred-lagen, idag träder den i kraft

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-02, 16:12 #61
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Lixom@Apr 2 2009, 12:13
Som vanligt så handlar det för mycket om det är rätt att fildela eller inte, tycker debatten om att ens integritet kommer i skymundan.
Det sas en väldigt bra sak igår på Kvällsöppet tror jag det var, något i stil med att posten är Sveriges störta distributör av narkotika, inte innebär det att man skall öppna alla brev.
Sverige som ligger så långt fram inom IT och borde vara ett exempel för andra länder börjar närma sig Kina, vad kommer härnäst, censur och dödsstraff?
Bisarra jämförelser verkar populära i den här debatten =) Jag anser att den personliga integriteten bör ges mindre utrymme än idag. Det blir lättare för var dag att skada många människor för den som så önskar och det är betydligt lättare att begå brott än att skydda sig mot dom. Ökad övervakning är som jag ser det ett nödvändigt ont i det moderna samhället.

Dock får man aldrig under några som helst omständigheter riskera att döma oskyldiga.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 18:28 #62
\gro \gro är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 7
\gro \gro är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Lixom
Som vanligt så handlar det för mycket om det är rätt att fildela eller inte, tycker debatten om att ens integritet kommer i skymundan.
Det sas en väldigt bra sak igår på Kvällsöppet tror jag det var, något i stil med att posten är Sveriges störta distributör av narkotika, inte innebär det att man skall öppna alla brev.
Sverige som ligger så långt fram inom IT och borde vara ett exempel för andra länder börjar närma sig Kina, vad kommer härnäst, censur och dödsstraff?

Bisarra jämförelser verkar populära i den här debatten =) Jag anser att den personliga integriteten bör ges mindre utrymme än idag. Det blir lättare för var dag att skada många människor för den som så önskar och det är betydligt lättare att begå brott än att skydda sig mot dom. Ökad övervakning är som jag ser det ett nödvändigt ont i det moderna samhället.

Dock får man aldrig under några som helst omständigheter riskera att döma oskyldiga.

Vem är den toppen som ska få rättigheten att övervaka? Och vem ska övervaka denna privilegierade topp?

Under nuvarande förutsättningar kommer det alltid att finnas risk att döma de oskyldiga.
\gro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 18:35 #63
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Mellan 90-95% av all trafik från bredbandskunder är fildelning, det stämmer även med mina egen statistik och analys över trafiken.
Har dock inte analyserat på L7 utan endast netflow över dst portar och då är 90-95% av trafiken mot icke definerade portar.
Jag tycker nätet går extremt snabbt idag. Har Ipred-lagen fått folk att sluta att fildela och på så sätt är det full gas på vanliga sidor. I så fall är jag lite positiv till Ipred...
Trafiken ökade extremt mycket den 31:a mars, sedan minskade den extremt mycket 1:a april. Vissa tracker sjönk peersen på 60% för även med free leech.

Jag tror att trafiken kommer öka igen, bara första tiden den kommer vara minskad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 18:36 #64
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av martin-lb
Frågan är hur ISPerna påverkas, kommer kunder att nedgradera sin abonnemang för att få en lägre kostnad? (förutsatt att deslutar fildela)
Helt klart kommer ju ISPerna verka för fler lagliga alternativ. Om ett par år kommer säkert "Spotify" för film, musik, tv-serier att ingå i månadskostnaden.
Det känns som ett ganska troligt scenario. Det kommer nog fler liknande tjänster även för annat digitalt material och jag skulle inte se det som helt otroligt att det dyker upp hos BBB eller Comhem inom en snar framtid.

Även om lagen känns lite väl primitiv och det uppenbarligen finns en stort gap mellan tekniken och rättsväsendet så är det ett steg i rätt riktning mot lite ordning och reda på nätet.

Jag tror den totala internettrafiken sjönk 30% igår.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 18:58 #65
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 2 2009, 17:36

Jag tror den totala internettrafiken sjönk 30% igår.
Haha, är det sant? Då behöver vi bara förbjuda porr och spel nu så kommer trafiken att minska med ytterligare 90 % och sen behöver vi inte internet längre. Det är ju humor.

Ge människor lite frihet och de kommer att använda den till något dumt

För den som har missat det så är jag liberal. Så ingen behöver tolka det här som något politiskt ställningstagande. Jag tycker bara att den här typen av statistik är rolig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 19:36 #66
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tror den totala internettrafiken sjönk 30% igår.
Haha, är det sant? Då behöver vi bara förbjuda porr och spel nu så kommer trafiken att minska med ytterligare 90 % och sen behöver vi inte internet längre. Det är ju humor.
Ge människor lite frihet och de kommer att använda den till något dumt
För den som har missat det så är jag liberal. Så ingen behöver tolka det här som något politiskt ställningstagande. Jag tycker bara att den här typen av statistik är rolig.
Det fanns inget ställningstagande bakom mitt påstående heller, det hade inte så mycket med mitt inlägg i övrigt att göra utan var bara en kommentar på det som sagts om trafiken i tidigare inlägg.

Människor är korkade (eller snarare saknar förmågan att se längre än runt hörnet), så enkelt är det. Ytterst få stora världsproblem har lösts innan tusentals eller miljoner människor fått sätta livet till.

Nu har inte heller det här mycket med sakfrågan att göra men ändå =) Det är vår i all fall, något trevligt på gång =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 21:24 #67
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Hur är det för sidor som tankafett mm som länkar till torrenten? Är även det olagligt enligt den nya lagen? I så fall borde även google plocka bort alla länkar till torrenter
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 21:29 #68
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Davve@Apr 2 2009, 20:24
Hur är det för sidor som tankafett mm som länkar till torrenten? Är även det olagligt enligt den nya lagen? I så fall borde även google plocka bort alla länkar till torrenter
Det lär vi inte få veta svaret på förrän TPB-åtalet har vandrat hela vägen. Det har inte så mycket med Ipred att göra.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 22:00 #69
oloflolofs avatar
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 286
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem
oloflolofs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 286
Citat:
Originally posted by Davve@Apr 2 2009, 19:24
Hur är det för sidor som tankafett mm som länkar till torrenten? Är även det olagligt enligt den nya lagen? I så fall borde även google plocka bort alla länkar till torrenter
Tankafett har faktiskt blivit anmälda nyligen för häleri.

http://www.sweclockers.com/nyhet/9092-fild...alda_for_haleri

Troligtvis kommer dom bli fällda om tpb blir det.
oloflolof är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 22:05 #70
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av oloflolof
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Hur är det för sidor som tankafett mm som länkar till torrenten? Är även det olagligt enligt den nya lagen? I så fall borde även google plocka bort alla länkar till torrenter
Tankafett har faktiskt blivit anmälda nyligen för häleri.
http://www.sweclockers.com/nyhet/9092-fild...alda_for_haleri
Troligtvis kommer dom bli fällda om tpb blir det.
Du kan anmälla någon för vad du vill, dom är ändå tvugna att ta upp anmällan. Sedan om det ens finns någon ens grund att gå vidare är frågan.

Att den anmällan för hälreri skulle leda någon stans är mindre trolig.

Det kommer dröja innan TPB målet kommit till HD, sedan är frågan om det även ska gå till EU domstol.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017