Kom ihåg mig?

Köpa förmånsbil till AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-02, 11:37 #21
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Som företagare är tjänstebil/ förmånsbil dyrt. Som anställd är de billigt. Det är därför fler och fler företag väljer att belasta anställda med netto/brutto löneavdrag.
Vilken A3 kostar 1200 netto?
Förmånsvärde: 3075 kr

Audi A3 Sportback 2012 1.6 TDi (Gamla modellen).
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 11:47 #22
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Du kommer inte undan förmånsbeskattnigen vid långtidshyra. Du måste då lämna tillbaka den typ varje helg.
Det jag var ute efter var snarare att hela hyreskostnaden, även momsen, är avdragsgill jämfört med de andra alternativen där momsen inte får dras av eller bara halva momsen får dras av.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 11:56 #23
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Vid max marginalskatt (58%) blir det 1291 på bilen., tog d e upp vinterhalvåret och eventuell extrautrustning på bilen?

Dock företaget behöver ju betala soc (31,42%) på detta plus inköpet av bil. Samt den högre skatten på denna förmån.ligger du på 58% marginalskatt har du ju även statlig skatt.
Som företagare behöver man kontrollera dessa kostnader innan man tar ut en bil på företaget
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 12:00 #24
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det jag var ute efter var snarare att hela hyreskostnaden, även momsen, är avdragsgill jämfört med de andra alternativen där momsen inte får dras av eller bara halva momsen får dras av.
Enligt skv gäller det endast vid korttidsuthyrning. Har den som hyr bilen en tjänstebil får man bara dra av 50 % även där.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 15:06 #25
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Jag håller inte med alls.

Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta).

Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så.

Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna..
Jag skriver som jag uppfattade frågeställaren, ur en egenföretagarens ögon, tex äger 100% eget AB och då handlar det om att minimera den totala kostnaden för att köra sin mil per år oavsett om det är företagets pengar eller privata pengar. Den totala kostnaden inklusive alla skatter, avgifter mm. Tex misstänker jag att en egenföretagare inte tar ut lön så man går över brytgräns för statlig skatt osv.

Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken.

Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv.

Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig.

Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 15:33 #26
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av dP79 Visa inlägg
Jag skriver som jag uppfattade frågeställaren, ur en egenföretagarens ögon, tex äger 100% eget AB och då handlar det om att minimera den totala kostnaden för att köra sin mil per år oavsett om det är företagets pengar eller privata pengar. Den totala kostnaden inklusive alla skatter, avgifter mm. Tex misstänker jag att en egenföretagare inte tar ut lön så man går över brytgräns för statlig skatt osv.

Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken.

Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv.

Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig.

Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag.
Precis som du säger äger jag mitt företag till 100% så det gäller att minimera den totala kostnaden. Jag tycker inte heller att leasing verkar spec. förmånligt, men för mig är det ny bil som gäller av skäl helt andra än ekonomiska.
Då återstår att köpa en ny bil privat, leasa eller köpa en bil på mitt AB och köpa ut den efter ett år när värdeminskningen har varit som störst, klart större än förmånsvärdet. Jag har räknat lite på det och jag får det tredje alternativet som billigast, speciellt eftersom man kan få lite bättre rabatter som juridisk person.
busawreck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 16:17 #27
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Du får ju dock förmånsvärde hur du än betalar
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 16:38 #28
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Du får ju dock förmånsvärde hur du än betalar
Ja precis, men förmånsvärdet är (väl?) beräknat till ungefär den förmånen det är värt att äga motsvarande bil. Om jag leasar en bil 3 år så betalar jag i stort sett samma förmånsvärde alla 3 åren, även fast värdet på förmånen är större det första året eftersom värdeminskningen är störst då.

Genom att mitt AB äger bilen det första året får jag därmed en större förmån än förmånsvärdet, medans förmånen skulle vara mindre än förmånsvärdet de två kommande åren.
busawreck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 17:16 #29
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Intressant resonemang att leasa så kort som möjligt och sedan köpa ut bilen. Finns det någon nackdel? Om man antar att kontanter finns både i företaget och privat.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 17:50 #30
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av Lime Visa inlägg
Intressant resonemang att leasa så kort som möjligt och sedan köpa ut bilen. Finns det någon nackdel? Om man antar att kontanter finns både i företaget och privat.
Tyvärr är det inte alltid "billigt" att köpa ut bilen. Skatteverket kräver att bilen köps ut till ett marknadsmässigt pris (opartisk yrkesman värderar eller Autodatas prislista och sen en viss reducering från det priset då man saknar garantier mm som man får när man köper av bilhandlare ~10 000 kr har jag för mig det handlar om).

Det marknadsmässiga priset har ingenting med restvärdet att göra utan det är helt enkelt vad bilen är värd. Följer man reglerna så lönar det sig alltså inte speciellt mycket att få ner restvärdet maximalt under leasingpeprioden.

Köper du privat ut bilen från företaget till ett underpris så skall du enligt regelverket förmånskattas för skillnaden.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
aktiebolag, ekonomi, förmånsbil, leasingbil


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017