Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur stor roll har sidans ålder?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-04, 17:17 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard Hur stor roll har sidans ålder?

Hej,

Om man har en sida som är säg fem år och byter namn men 301:ar över samtliga sidor till den nya sidan. Hur stor effekt får då flytten tror ni?

Den gamla domänen har ett ganska stort antal länkar. Kan jag räkna med att sidan kommer sjunka som en sten i SERP:en? Har någon gjort något motsvarande och kan berätta hur det gick?

Och ja, jag "måste" byta domän.

// Christoffer
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-04, 18:18 #2
LarsJosefsson LarsJosefsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 41
LarsJosefsson LarsJosefsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 41
Jag bytte namn på flera sidor som var ungefär sex sju år gamla och det gick skenbart ganska bra. Siten låg kvar på Googles första sida på de bästa sökorden. MEN hälften av besökarna försvann! Det visade sig att ungefär hälften av besökarna kommit via klick på bilder och bilderna försvann ifrån Google. Det tog ett helt år innan de kom tillbaka.
LarsJosefsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-04, 19:00 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Domänens ålder sägs ha ganska stor betydelse, men det är nog främst helt nyregistrerade domäner som kan ha det svårt. Skillnaden mellan en 5 och 10 år gammal domän är nog inte så stor som mellan en 1 och 2 år gammal.

Kör du 301or från alla sidor på gamla domänen till sidor på den nya så borde den senare ganska snabbt "ärva" den trust som din åldrade domän fått. Jag tror inte sajten kommer sjunka som en sten, möjligtvis kommer den svaja till lite den första veckan eller veckorna.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 01:08 #4
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Tack för era svar, då är det kanske inte total katastrof i alla fall.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 01:20 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
OT: Clirre du har problem med teckenkodningen på riolito.se (om det är din sajt iofs). Alla å, ä och ö blir fyrkantsymboler för mig.

Lägg in följande i head-taggen om du vill köra UTF-8:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">

Ville bara uppmärksamma dig på det...
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 07:23 #6
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Kan lägga till en liten bit info. Vi körde en 301a för mindre än 2 veckor sedan på mycitycloud.se som numera går till citycloud.se. Fick en smärre chock när vi redan denna helgen fick över vår pr 4 på citycloud.se - antog att pr även där påverkas av just åldern. Men det verkar gå rakt över.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 14:29 #7
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Kan lägga till en liten bit info. Vi körde en 301a för mindre än 2 veckor sedan på mycitycloud.se som numera går till citycloud.se. Fick en smärre chock när vi redan denna helgen fick över vår pr 4 på citycloud.se - antog att pr även där påverkas av just åldern. Men det verkar gå rakt över.
Trevligt att flytten gick så smidigt! Pagerank har dock inget med ålder att göra utan bestäms enbart av antalet inlänkar, samt styrkan på dessa.

Att många gamla sajter även har bra pagerank beror nog snarare på att de har haft längre tid på sig att få inlänkar än en sajt som funnits några månader.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 15:34 #8
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Tack för tipsen (även om teckenkodningen), känner mig hyggligt konfident att skadan inte kommer bli så stor. Ska planera in flytten.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 15:53 #9
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Det bör förtydligas att det inte är domänens ålder som har betydelse utan webbplatsens ålder. En domän som registrerades år 2000 men som aldrig använts till något kommer inte ha någon större fördel framför en nyregistrerad domän. Det säger i alla fall min magkänsla. Har faktiskt aldrig testat om det är så men något annat vore konstigt.

Det spelar alltså ingen roll om webbplatsen under 10år bytt namn/domän om ompekningar gjorts rätt. Webbplatsen är ändå 10år

Det kan dock uppstå lite problem vid ompekningar även om det görs korrekt. Men något större problem bör det inte vara. En av de vanligaste effekterna är att inlänkarnas ankartext byts från det tidigare namnet till det nya. En självklarhet men något man kanske inte tänker på vid bytet och det kan komma att få stora effekter på placeringar i framtiden.

Låt säga att du har en framgångsrik sida om Rottweilers men vill bygga ut sidan så du får information om många hundar och inte bara en hund. Du byter då till ett generellt domännamn om hundar och en effekt av detta är att du kanske slutar få inlänkar med ankartexten "Rottweilers" och på sikt även tappa ranking på detta sökord.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 17:29 #10
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag är inte säker och vet inte om jag håller med riktigt. Min känsla säger mig att Google kollar mer på "creation date" och "transfer date" hos domäner än innehållet som är kopplat till dem när det gäller att bestämma åldern.

Om det är webbplatsens ålder som har betydelse så borde väl åldern nollställas vid varje större designbyte?

Det du nämner om länkarna och ankartexterna är viktigt. Har man en webbplats på en domän och vill flytta till en ny så bör man göra en korrekt 301:a till den nya sajten, det har redan nämnts. Det är dock viktigt att man även i fortsättningen behåller den gamla domänen. Slutar man betala för den så förlorar man alla gamla länkar vars kraft man skickar vidare till den nya domänen.

I ditt fall med en utbyggd sajt om hundar i allmänhet skulle det vara bäst att "redirecta" Rottweiler.se till avdelningen om Rottweilers på den nya sajten för att få den avdelningen att ranka bra på relevanta sökord.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017