Kom ihåg mig?

Hur väljer ni bransch till hemsida??

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2018-12-05, 16:55 #21
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Men är det inte ett argument för att domännamnet inte spelade så stor roll? De tragglade rätt länge på lokal nivå med bara ett fåtal pizzerior och det fanns länge gott om tid för någon annan aktör att vinna mark. Det var också flera som försökte men ingen annan hittade en modell som fungerade bra för pizzeriorna vilket i slutändan var det som gjorde skillnaden.
Pizza.nu var ett annat företag dom köpte upp. Sedan var det i princip klart, det som behövde komma var smartphone och plattor så varje pizzeria kunde koppla upp sig kostnadseffektivt. Det var det som var barriären att bryta. Jag hade ju en affärside om precis samma sak och även det kopplat till det hungrig.se och alla matkassar handlar om idag. Det projektet hette dagens.se tiden var kring 2005-6. Jag har för mej du satt och hjälpte mej programmera version ett till och med. Men det var ett bevis på att marknaden och tekniken inte var framme. Krögarna satt med en PC hemma på söndag och trixade med lunchmenyer och fax. Sedan kom Iphone och affärsiden flög iväg. Men då hade redan andra projekt flugit iväg och tog min tid. Du borde minnas att du inte behöver lära mej detta. Jag minns det som igår att vi kan styra allt från produktion och inköp av köttet till att lista köttbullarna på menyn. Du satt med på mötet på strandgatan 28 men du kanske sov när jag drog mina visioner

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
----------
Vi har tömt ut detta nu, min poäng är. Har du 25 000 av ditt startkapitalet till marknadsföringsbudget. Köp ett bra domännamn för 24 500. För resten köper du tejp, en spritpenna och ett A1 pappersark. Skriv ditt budskap och din lätta kvalitetsdomänadress på pappret och klistra pappret på magen. Ge dig sedan ut på stan och sprid vad du erbjuder. Är det bra grejer och du har en bra tjänst borde det rulla på. Rullar det inte på, ta anställning på nåt av Vincents exempel på tjänsteföretag. Det och att läsa Jesper Ribackas inlägg i denna tråd är mina tips!

Dax för julbord!
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-12-14, 23:48 #22
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper Ribacka Visa inlägg
Hej,
Jag kan ge några exempel på hur vi väljer nisch när vi ska bygga en ny affiliatesida.
  • Antal aktörer: Först och främst vill jag se hur många affiliateprogram/företag det finns i nischen som jag kan få betalt av. Det kanske redan finns ett tiotal och då är risken mindre att du blir helt beroende av 1-2 företag.
  • Online eller offline: Vi arbetar enbart inom nischer där det går att genomföra ett köp/avslut online. Ett exempel på nischer är webbhotell, igaming, finans etc. Det betyder dock inte att andra nischer är sämre, men jag upplever det som mycket enklare att komma igång med nischer som ovanstående.
  • Sökvolym: Jag tar också reda på hur många sökord det finns att tjäna pengar på samt hur stor sökvolym det är. Här tar jag hjälp av verktyg som Google keyword planner, Ahrefs Keyword Explorer och answerthepublic.com.
  • Konkurrentanalys: Vilka kommer vi tävla mot? Hur hög är innovationsnivån i nischen? Måste du bygga en sökmotor ala flygresor.se eller räcker det med en topplista med information om pris och 3 snabba fördelar om respektive aktör?
  • Ersättningsnivåer: Denna går hand i hand med Sökvolym. Hur mycket får vi i ersättning per lead vi skickar? Oftast är den första ersättningen standard och det brukar alltid gå att få minst det dubbla när man har nått en stark marknadsposition.
  • Domännamn: Som andra i denna tråd så älskar även jag exact match domains. Varför? jo för att du rankar lättare med EMDs (mycket naturligare att få exakta sökordet i ankartexten). En till fördel är att du inte behöver arbeta med varumärkesbyggande reklam från start. Din besökare förstår oftast direkt vad din sajt handlar om innan personen ens har klickat på domänen.
  • Passion: Som andra har skrivit kan det till en början vara smart att välja en nisch som du har stor kunskap inom eller brinner för att lära dig mer om. Du ska trots allt ge besökaren information och framstå som en "expert" inom området. Detta är ett råd jag själv aldrig har följt. vi har istället lärt oss i princip allt inom respektive nisch och sedan anställt personer med expertkompetens inom området.
Hoppas det tar dig lite längre fram på vägen!
//Jesper Ribacka
Tack för ett superinlägg! Jag såg att du driver ett fint bolag.

Sedan tack till Thomas och tartareandesire som diskuterade. Även jag förespråkar EMD's i alla lägen om det går. Det är lättare att vinna mark med såna domäner.

Senast redigerad av Maxjohan den 2018-12-14 klockan 23:56
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017