Kom ihåg mig?

Microsoft köper LinkedIn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-21, 11:01 #11
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Eventuellt så kan Microsoft för första gången på länge ha skejtat dit pucken är på väg. Det är lätt att skratta åt pratet om att de vill integrera Linkedin med Office365, Visual Studio, Azure och whatever. Men trenden på arbetsmarknaden är trots allt att fler blir frilansare, företag börjar plocka in hela team (Stripe) och personliga nätverk blir allt viktigare. Sett ur den synvinkeln är det lättare att förstå affärsnyttan, även om 26 miljarder USD kontant kräver en kraftig och långsiktig ROI. Det hela faller ju pladask om LinkedIn inte behåller sin markadsdominans. Men de fick ju iaf. in Reid Hoffman i styrelsen, kanske slutar som historiens dyraste rekrytering.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-21, 11:59 #12
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Så jag frågar igen: vad är det för värde man ser i LinkedIn?
"Why LinkedIn is worth $26 billion to Microsoft"
http://www.vox.com/2016/6/13/1192085...deal-explained
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-21, 14:22 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Inom IT, och även andra branscher såklart men främst IT, är det svårt att bedöma livslängden på produkter och tjänster. Se bara på Nokias och Ericssons telefoner, Windows Phone, MySpace, Hotmail, Altavista... Listan kan göras lång.

Vad är det för värden man ser i LinkedIn? Är det datan man vill åt? Är det en långsiktigt lönsam tjänst? De som betalar är väl främst rekryterare och de beter sig alltmer slarvigt och desperat. Dessutom har de i flera fall bristande branschkunskap. Fortsätter det på det här sättet kommer man som arbetstagare tröttna, det förstår vem som helst. Och om arbetstagare söker sig bort blir det desto mindre angeläget för rekryterare att betala. Kvar har vi ett nätverk där man håller koll på gamla arbetskamrater och kanske delar nån artikel då och då. Så används LinkedIn redan nu av många jag känner, för i ärlighetens namn: hur ofta byter man jobb egentligen? Vi blir uppringda och bombaderade med mejl men vi svarar inte. Vi öppnar inte ens mejlen. Så jag frågar igen: vad är det för värde man ser i LinkedIn?
Att gå blint på vad man själv och ett begränsat antal bekanta (som du förmodligen valt baserat på liknande åsikter/intressen/tankesätt osv.) anser om en tjänst säger inte så mycket Om det nu inte råkar vara så att man har "turen" att alltid vara en del av majoriteten.

Håller rent personligen med om mycket av det du säger men det är ändå ganska många som byter jobb en gång per år i början av sina karriärer. I heta branscher byts det också oftare jobb eftersom lönen blir det främsta lockbetet. I stort sett alla jag känner har också ett LinkedIn-konto medan flera saknar Facebook eller Twitter. Det finns kanske inte så stor utvecklingspotential i att köpa LinkedIn men användarna är nog värda en hel del för köparen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2016-06-21 klockan 16:09
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-27, 19:10 #14
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Eventuellt så kan Microsoft för första gången på länge ha skejtat dit pucken är på väg. Det är lätt att skratta åt pratet om att de vill integrera Linkedin med Office365, Visual Studio, Azure och whatever. Men trenden på arbetsmarknaden är trots allt att fler blir frilansare, företag börjar plocka in hela team (Stripe) och personliga nätverk blir allt viktigare. Sett ur den synvinkeln är det lättare att förstå affärsnyttan, även om 26 miljarder USD kontant kräver en kraftig och långsiktig ROI. Det hela faller ju pladask om LinkedIn inte behåller sin markadsdominans. Men de fick ju iaf. in Reid Hoffman i styrelsen, kanske slutar som historiens dyraste rekrytering.

Intressanta observationer. Läste även Nadellas brev (se nedan) i helgen men fattar fortfarande inte hur man tänker. Uppenbarligen har man visioner om nåt annat än "hej, jag är det nya ökända office-gemet. Jag ser att du gör en kalkyl i Excel, vill du ha hjälp av någon du känner som också kan Excel?" Lite överdrivet men jag får sådana hemska tankar när jag tänker på detta.

Nadellas mejl: https://news.microsoft.com/2016/06/1...n-of-linkedin/

Man poängterar att det är viktigt att speeda upp LinkedIns tillväxt, det ska alltså kunna gynna integrationen med Office 365 och Dynamics. Fattar inte hur man ska integrera Office och LinkedIn på ett meningsfullt sätt men det blir intressant att se.

Jag är naturligt mer skeptiskt lagd till transaktionener i stil med den här där man (läs jag) inte ser tydliga synergier. Samtidigt har jag inte analyserat Microsoft och vet ju följaktligen egentligen inte vad jag pratar om.

Om jag kommer ihåg och har tid ska jag försöka hinna följa upp den här affären. Följer bla hur det går för Twitter lite halvhjärtat även om jag inte uppdaterar tråden på det här forumet.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017