Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FS-Data är nere igen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-05, 07:16 #131
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Håller förstås helt med dig danielos - vad jag menar är att de har alla möjligheten att flytta - och någongång med all nertid tar man sig tiden - oavsett hur jobbigt det är. :-) De som inte gör det har inte nått den där bristningsgränsen.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 13:49 #132
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Jag har aldrig sagt att man skall skylla bort något? FS Data (som säkert många andra här gjort i sin karriär) försöker få det att låta så bra de kan - utan att förhoppningsvis tala osanning. Det är uppenbart att man måste köra BGP och jag anser inte att någon har någon ursäkt i just denna redundans idag 2010. Du utrycker dig dock väldigt hårt, eh, som vanligt. :-) Tror inte FS Data har några intentioner på att blåsa kunder.
När deras hemsida skriver "Alltid övervakat, dubbelt av allt och diesel för flera dygn" så förutsätter man ju att det stämmer och fungerar för alla kunder. Om dubbla internet anslutningar betyder att några kunder använder ena anslutningen och några andra den andra anslutningen så anser jag att det är vilseledande. Att få kunderna online igen genom att ändra deras DNS är ju så otroligt fel så man bara vill gråta, då förutsätter de ju att alla kunder skall använda CNAME.

Jag följer med spänning IDG's test av webbhotell, om inte alla fs-data problem nämns i det testet så tappar jag allt förtroende för IDG.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 15:10 #133
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Man kan ju dock inte förutsätta att alla som stannar kvar är nöjda med tjänsten, det är att hårddra lite. Det krävs ju dock en del att flytta.
Ja, och framförallt så krävs det bättre alternativ. Även om jag sliter mig i håret av irritation, och överväger att hoppa av varje gång som FS har problem, så har de en fördel som jag inte kan hitta hos andra svenska aktörer med dedikerade servrar: obegränsad trafik. Visst, den är cappad till 10 mb, men den är i alla fall inte satt till ett futtigt antal GB per månad som jag ska måsta hålla koll på hela tiden. Det är roligare att jobba med en webbplats om man kan glädja sig åt att öka i antalet besökare och sträva efter det, istället för att framgång hela tiden ska förknippas med något så negativt som begränsningar och kostnader. Det är väldigt glädjedödande faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
Jag följer med spänning IDG's test av webbhotell, om inte alla fs-data problem nämns i det testet så tappar jag allt förtroende för IDG.
Är det inte InternetWorld-tidningen som ligger bakom testet? I så fall lär ju inte FS Data nämnas i alltför många negativa sammanhang, med tanke på att FS är den tidningens huvudsponsor. Man hugger inte av handen som försörjer en.

Senast redigerad av KingsCrown den 2010-04-07 klockan 15:17
KingsCrown är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 15:35 #134
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Är du endast ute efter 10Mbit trafik så är det ju inget extra, är ju ändå i stort sätt gratis. Så det är ju inte en kostnad som skulle bli så mycket högre hos någon annan.

Folk snor gratis plats av mig på kontorets labb rack och tar 1Gbit portar rakt ut i core utan jag gråter för trafiken.

Sedan är väl frågan drar du ens så mycket trafik? även dom som har fri trafik drar i regel inte alls så mycket. Och dom som verkligen seriöst behöver dra mycket trafik gnäller inte över kostnaden för trafiken.

Att spara någon hundring i trafikkostnad mot att få avbrott på några dygn så känns det som man ändå inte driver något seriöst.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 16:57 #135
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Är du endast ute efter 10Mbit trafik så är det ju inget extra, är ju ändå i stort sätt gratis. Så det är ju inte en kostnad som skulle bli så mycket högre hos någon annan.
När jag har letat efter andra alternativ, så har jag alltid stött på att det finns en max-gräns för antal GB som man har per månad. Har jag missuppfattat det, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan är väl frågan drar du ens så mycket trafik? även dom som har fri trafik drar i regel inte alls så mycket. Och dom som verkligen seriöst behöver dra mycket trafik gnäller inte över kostnaden för trafiken.
Nej, det gör jag säkert inte. Men poängen är att jag som driver webbplatsen, vill lägga ALLA mina positiva eneriger på att göra min webbplats ännu mer framgångsrik. Så skulle inte bli fallet, om det fanns en fast gräns för antalet GB som får förbrukas, för då skulle jag snabbt börja se varje besökare som en kostnad istället för en tillgång. Och det vill jag inte göra. Det vore den ultimata glädjedödaren - oavsett om det handlar om en hundring eller en tusing.

Senast redigerad av KingsCrown den 2010-04-07 klockan 17:01
KingsCrown är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 17:52 #136
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
KingsCrown: Har du räknat något på det?

Själv skulle jag mycket hellre kunna köra 100 mbit och betala per GB, än att mina besökare får trängas på begränsade 10 mbit.

Vilka leverantörer har du tittat på och vilka trafikmängder pratar vi om? Numera brukar det ingå väldigt mycket transfer för pengarna hos de flesta leverantörer?

Troligtvis kan du även byta bort 100 mbit & transfer mot flatrate 10 mbit eftersom det troligtvis både säkrare och enklare för leverantören
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 18:28 #137
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
10mbit/s motsvarar c:a 3200GB trafik per månad. Nästan alla svenska leverantörer kan erbjuda så mycket trafik för än väldigt billig penning.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 20:26 #138
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
10mbit/s motsvarar c:a 3200GB trafik per månad. Nästan alla svenska leverantörer kan erbjuda så mycket trafik för än väldigt billig penning.
Nej, det är ~6400GB trafik. Full duplex, dvsa 3200GB ner och 3200GB upp.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 20:31 #139
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Nej, det är ~6400GB trafik. Full duplex, dvsa 3200GB ner och 3200GB upp.
Man betalar ju bara åt ena hållet ändå.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 20:50 #140
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Man betalar ju bara åt ena hållet ändå.
Nej, man betalar för det som leverantören säljer till kunden.
Köper man 10mbit/s och det inte står något annat i avtalet så antar man att det är full duplex.
Dvsa du får tanka hur mycket du vill åt båda hållen.

Köper du däremot 100/10 så kan du tanka ner 32000GB och tanka upp 3200GB.

Visst är det bara ett pris du betalar även om du bara utnyttjar ena hållet, men det är ju en helt annan sak.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017