Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilka typsnitt finns med i dagens webbrowser...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-11, 17:22 #11
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Vinklubben@Jan 11 2006, 16:49
Tänk på tillgängligheten. Frånsett den moraliska aspekten att inte diskriminera någon användare så tycker många att synskadade är en viktig målgrupp. Då bör man koda så att texten är skalbar vilket är lite buggigt med bilder.
I webbutiken jag utvecklar, har alla bilder en välbeskrivande alt-tag. Använder de ljudsyntetisering är det inga problem.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-24, 09:58 #12
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Någon som har koll på om det finns något skrivstilstypsnitt som ganska säkert finns på XP? På Mac verkar "Lucida Handwriting" vara ganska säkert. Har sett att "Lucida Grande" ibland dyker upp i css.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-24, 15:36 #13
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by blixtsystems@Jan 11 2006, 03:04
...men det börjar väl bli lite lättare att komma undan med kanske en ca 20k extra för ett typsnitt idag.

Det finns ju redan tex sIFR som gör ett utmärkt jobb om man vill kunna välja fonter fritt:
http://www.mikeindustries.com/sifr/
Beror helt och hållet på vilket språk du vänder dig till. Ta tex Kinesiska teckensnittsfiler, de ligger på 9-10MB om jag inte minns helt fel.

Men självklart hade det varit nice om kunde definera vilket teckensnitt som skulle användas samt om inte teckensnittet fanns på besökarens dator så laddades det ner automatiskt från den plats man specificerade.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-07, 00:17 #14
roxpace roxpace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 28
roxpace roxpace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 28
Citat:
Originally posted by martine@Jan 24 2006, 10:58
Någon som har koll på om det finns något skrivstilstypsnitt som ganska säkert finns på XP? På Mac verkar Lucida Handwriting vara ganska säkert. Har sett att Lucida Grande ibland dyker upp i css.
Säkert eller säkert ? Jag hänvisar till att du läser det inlägget jag skrev ovanför, detta redanvisar allt detta. Typsnitt utanför alla jag nämner är inte värda att ta upp i sammanhanget.
roxpace är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 14:46 #15
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by roxpace@Feb 7 2006, 01:17
Säkert eller säkert ? Jag hänvisar till att du läser det inlägget jag skrev ovanför, detta redanvisar allt detta. Typsnitt utanför alla jag nämner är inte värda att ta upp i sammanhanget.
Jag kanske uttryckte mig oklart. Det är verkligen ett utmärkt inlägg som du gjorde oven. Jag läste igenom det noga, men jag tycker egentligen att det det här är saker som borde vara självklara för webdesigners (åtminstone för oss som dagligen jobbar med det). Själva poängen med css är ju att det ger möjligheten att dra maximal nytta typsnitt och webläsarkapacitet.

Tanken är att ha handskrift för typ Tack för er beställning, Butiksteamet tackar för besöket etc. Om det fungerar för 60-70% av besökarna så är det fint så. Resten får nöja sig med Times (gäsp).
Med en .tack { font: 18pt "Lucida Handwriting",bla,bla,bla,Georgia,Times,"Times New Roman",serif; }
så är det ju inget problem överhuvettaget. Om man kör Linux så kanske man ändå hellre gillar monospacefonter.. Om man har ett gammalt windows så får man bara Times men det är väl bra så? Meddelandet går ju fram ändå - även om 50% får se meddelandet i Times.

Så sluta att pekpinna mig och om det är någon som har en aning om vad för handskriftstypsnitt det finns i XP (jag kan inte föreställa mig att man inte får med ett enda handskriftstypsnitt i en standardinstallation av XP) och tala om vad det är... <_<

Pekpinne åt andra: sluta äntligen att använda HTML3.2 <font>-taggar i er kod! (Detta gäller även GoLive!) Så! Ordning i klassrummet! B)
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-21, 00:19 #16
Micke Alm Micke Alm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 27
Micke Alm Micke Alm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 27
enklaste ni kan göra är väl att kolla http://typetester.maratz.com/ ... där står ju vilka som är default i windows respektive os x, samt vilka som är safe för båda... bästa verktyget på webben.
Micke Alm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-21, 15:56 #17
maggah maggah är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 7
maggah maggah är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 7
Om jag är osäker eller vet att en speciell font inte är standard skickar jag upp fonten på servern och länkar dokumentet till den.
Som ett experiment har jag nu skickat upp en sida som ska synas med fonten minnie. Förmodligen väldigt få av er som har...
http://gotlandssidor.se/prov/minnie.html
Fungerar i IE och Firefox. Hur det är med Opera och Mac vet jag inte. Så testa gärna och ge mig besked... Så har du en handskriftsfont du gillar borde det väl också gå bra åtminstone i de vanligaste webläsarna :-)
/magga
maggah är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 09:27 #18
Micke Alm Micke Alm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 27
Micke Alm Micke Alm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 27
Maggah - kan vi få ett screenshot på hur det ska se ut? Osäker på om jag ser den eller ej, för den ser ut lite som sans-serif fonter gör i överlag...
Micke Alm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 14:31 #19
maggah maggah är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 7
maggah maggah är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 7
Citat:
Originally posted by Micke Alm@Feb 23 2006, 10:27
den ser ut lite som sans-serif fonter gör i överlag...
Det lät ju inte så kul ... Här är en screenshot...

Magga
Bifogade bilder
Filtyp: gif post-4-1140701469.gif (479 bytes, 0 visningar)
maggah är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 15:50 #20
Micke Alm Micke Alm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 27
Micke Alm Micke Alm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 27
Funkade inte i Safari 2.0.3, Firefox 1.5.0.1 eller Opera 8.51 under Os X 10.4.5, och det går nog isåfall med rätt stor säkerhet att säga att det inte funkar under IE.5 - Mac isåfall heller
Micke Alm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017