Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SQL Sätta primary key

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-04, 13:42 #11
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Om du är 14 eller 41 spelar ju ingen roll. Och det jag reagerar mest på är att dina frågor kring primärnycklar är på en sådan (i mina ögon) trivial nivå att närvaro på en föreläsning, eller en slagning i registret i kursboken skulle ge dig svaret blixtsnabbt. Och eftersom det handlar om en kurs försöker jag snarare hjälpa dig med dina studier eftersom ett snabbt svar utan att förklara varför inte gör att du lär dig något. Men eftersom du uppenbarligen är lat och skiter i det så hänvisar jag till mitt första svar.
Du måste dels skilja på vad som är uppgiften du skall lösa på kursen och vad som är fallet i verkligheten. Jag skulle kalla det för en form av studieteknik. Jag försöker alltså hjälpa dig att förstå att även om (som du själv insett och andra påpekat) det är vansinne att CityName skulle vara unik i en tabell av den typ du beskriver så spelar det ingen roll. Förutsättningarna för uppgiften säger att det skall vara så och då måste du lösa uppgiften enligt de premisserna, oavsett om det känns fel.
Och ang. primärnycklar så antar jag att det handlar om en kurs om databaser och DB-design. Och då skulle jag tro att det är viktigare att lösa uppgifterna utifrån ett teoretiskt perspektiv snarare än ett mer pragmatiskt synsätt som är applicerbart i "verkligheten". Och jag påminner dig om att en PK mycket väl kan bestå av flera kolumner och att detta kanske inte är att föredra ur prestandasynvinkel, men du läser en kurs om databaser och då är min rekomendation att du håller dig till teorin.

Någonstans i mitt inre är jag dock betydligt mer intresserad av att svara på dina frågor kring detta för att hjälpa dig förstå kursmaterialet bättre, men precis som du lackar ur på folk som "tror de kan vara lärare" lackar jag ur på folk som skiter i att lära sig saker och bara på enklast möjliga sätt vill glida genom en kurs. Hade du varit 14 hade jag haft mer förståelse för denna skoltrötta attityd.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-05, 13:59 #12
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
OK
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017