Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sveriges bästa VPS?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-11-07, 14:46 #11
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Jag har också bara gott att säga om Glesys.
Jag har 4 VPSer hos dem och har använt dem i över 5 år.
Det är även det första vi rekommenderar (managed med SLA) och använder till kunder som är lite större och inte är vana att drifta servrar.

Det enda jag kan säga är väl att om man är behov av mer resurser och kan drifta servrar själv så får man mer resurser för pengarna med en dedikerad server hos till exempel Hetzner (där jag har 2 dedikerade servrar) och bara gott att säga om dem med.

Men när det inte finns stora krav på resurser så Glesys absolut.
Tjena, tack för ditt svar Jim! Hur menar du "när man inte behöver så mycket resurser? jag har en kille som kan installera allt på servern, men det är ju bra om det finns en vettig kundtjänst att vända sig till om något skulle strula senare...
För mig måste servern fungera 100% av tiden, några avbrott får helt enkelt inte förekomma...
Oscars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-07, 15:27 #12
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jag tar tillbaka min kommentar gällande resurser och Glesys, som jag sa innan så visste inte att de även erbjöd dedikerade servrar med upp till 512 GB i minne. Det var alltså minne jag tidigare tänkte på.

Deras kundtjänst är mycket bra men om du vill kunna ringa på kvällar och helger så skaffa ett SLA-avtal med dem.

100% upptid per år klarar ingen, inte ens Google. Men upptiden hos Glesys är suverän.

Här kan du se upptiden på de VPSer jag har hos Glesys:
http://status.todaysweb.com/1390382/history
http://status.todaysweb.com/1389985/history
http://status.todaysweb.com/1390576/history
http://status.todaysweb.com/1390656/history

Notera dock att en hel del nertider inte berodde på Glesys utan på PHP, temporärt slut på minne, CloudFlare eller annat liknande som är mitt eget fel.

Jag brukar sätta 3 nior (99,9) som godkänt vilket innebär max 10 minuter nertid per vecka. 99,95 är dock bättre vilket är max 5 minuter nertid per vecka.

Med 4 nior (99,99) så snackar vi max 4,38 minuter nertid på en hel månad.

Men om upptid verkligen är så affärskritisk för dig och några minuter nertid i veckan inte är acceptabelt så tror jag AWS passar bättre.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-07, 21:11 #13
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Oscars Visa inlägg
Tjena, tack för ditt svar Jim! Hur menar du "när man inte behöver så mycket resurser? jag har en kille som kan installera allt på servern, men det är ju bra om det finns en vettig kundtjänst att vända sig till om något skulle strula senare...
För mig måste servern fungera 100% av tiden, några avbrott får helt enkelt inte förekomma...
Det är en omöjlighet att få en server att fungera 100% av tiden. Att hårdvara, nätverk, el osv tar ner servrar är ett faktum som du inte förhindrar genom att få en SLA med för det mesta skrattretande ersättning om den bryts. Alla som kräver en väldigt hög tillgänglighet bör ta det i beaktning. "Design for failure" är ett välanvänt koncept.

Du kan välja en leverantör med hög upptid under en längre period och något förminska risken för längre nedtider men du kan aldrig välja 100% tillgänglighet.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-08, 10:09 #14
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
+1 på Glesys, bra jobbat Jonas!
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-09, 13:58 #15
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Jag har GleSYS också, finfint! Men, jag undrar om det är något webbhostingföretag i Sverige som erbjuder ett GUI för att göra backuper / snapshots av sina virtuella maskiner? Lite likt AWS antar jag.

GleSys har backup, men backupen är inte ett administrerbart GUI. Det är bara på eller av och man får lite på att det görs backuper som en GleSYS support får återställa.

Jag vill att om det skiter sig, så ska jag själv också kunna välja vilken backup jag vill återställa.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-09, 16:21 #16
Zahedee Zahedee är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 1
Zahedee Zahedee är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 1
Kör en av mina namnservrar via CloudRoyale, tycker det funkar utmärkt och deras GUI är väldigt lätt att förstå och administrera.
Zahedee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-10, 13:49 #17
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
+1 på Glesys, bra jobbat Jonas!
Kan väl instämma med det, även om betyget sänktes en del idag när jag nyss fick reda på att man på managed-vps inte längre själv kan lägga till, ta bort, domäner/användare. Känns som lite omständligt att behöva maila in sådana enkla ändringar man tidigare kunde ordna i kontrollpanelen. Vet inte anledningen till detta, men det borde bara vara mer jobb för supportkillarna att göra sådana enkla saker.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-18, 09:11 #18
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
Det låter som Glesys är ett vettigt alternativ. Kollade lite på priserna och de ligger betydligt högra än CityCloud, men jag antar att man får lite vad man betalar för med.
När det gäller RAM, vad gör det för skillnad på sidan om man har 2GB eller 3GB? Vilken del av min sida går snabbare? Finns det något som speedar upp arbetet i Wordpress (så att sidorna laddar snabbare när man arbetar med WP)?

Tack för alla tips...

Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Jag tar tillbaka min kommentar gällande resurser och Glesys, som jag sa innan så visste inte att de även erbjöd dedikerade servrar med upp till 512 GB i minne. Det var alltså minne jag tidigare tänkte på.

Deras kundtjänst är mycket bra men om du vill kunna ringa på kvällar och helger så skaffa ett SLA-avtal med dem.

100% upptid per år klarar ingen, inte ens Google. Men upptiden hos Glesys är suverän.

Här kan du se upptiden på de VPSer jag har hos Glesys:
http://status.todaysweb.com/1390382/history
http://status.todaysweb.com/1389985/history
http://status.todaysweb.com/1390576/history
http://status.todaysweb.com/1390656/history

Notera dock att en hel del nertider inte berodde på Glesys utan på PHP, temporärt slut på minne, CloudFlare eller annat liknande som är mitt eget fel.

Jag brukar sätta 3 nior (99,9) som godkänt vilket innebär max 10 minuter nertid per vecka. 99,95 är dock bättre vilket är max 5 minuter nertid per vecka.

Med 4 nior (99,99) så snackar vi max 4,38 minuter nertid på en hel månad.

Men om upptid verkligen är så affärskritisk för dig och några minuter nertid i veckan inte är acceptabelt så tror jag AWS passar bättre.
Oscars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-18, 10:00 #19
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Ram kan nog snabba upp lite men rent generellt så är det din kod som påverkar ifall du behöver ett monster. Jag kör en Wordpress MU med ett 20-tal sidor och klarar mig på 80mb.

När det gäller wordpress så är ju cache a&o. Förslagsvis varnish eller jim westergrens approach med redis (https://www.jimwestergren.com/wordpr...rontend-cache/) Vet ej hur aktuell den är, har frågat i kommentarerna men inte fått svar.

Kör du managed så kan du nog få hjälp med ett litet hack som gör att din vps skalar automatiskt upp och ner minnet beroende på hur mycket som du behöver just då. Då sparar du lite pengar på det.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-20, 10:32 #20
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
Oscars Oscars är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 78
[QUOTE

Kör du managed så kan du nog få hjälp med ett litet hack som gör att din vps skalar automatiskt upp och ner minnet beroende på hur mycket som du behöver just då. Då sparar du lite pengar på det.[/QUOTE]

Vad menar du med Managed?
Just nu verkar det wordpress gå riktigt slött, framförallt har jag problem att det tar tid för "temat" att omdirigera länkar... alltså när jag gjort om en ful affiliate länk till en snyggare länk.
Oscars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017