Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


När man är moderator på wn gör man vad man vill

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-04, 02:55 #61
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det som gäller är det som står i reglerna. Sedan är det tämligen enkelt att vara anonym även om man kräver en hemsida i profilen så just det "problemet" påverkas inte nämnvärt av den regeln.
Håller med. Det är inga problem att vara anonym även med en hemsida/domän i profilen. Om man verkligen vill vara säker på att en medlem står bakom den domän/sajt han uppgett så måste ju WN köra med någon form av "site verification". T.ex. att man infogar en metatagg med kontrollkod i index-filen på sajten, liknande Google Webmaster Tools.

Jag håller dock med danielos om att finns denna regel så ska det kontrolleras att medlemmar följer denna. Upptäcks någon som bryter mot denna eller andra regler så varnas medlemmen x gånger innan read only. Detta vare sig medlemmen skrivit 5 eller 5000 inlägg. Varför ha en regel som både medlemmar och moderatorer/administratörer kan strunta i?
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-04, 10:12 #62
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Varför ha en regel som både medlemmar och moderatorer/administratörer kan strunta i?
Precis, moderatorer är ovilliga att följa reglerna och man är ovillig att ändra dom, detta är för mig en jättegåta.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-11, 22:51 #63
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Utifrån att detta med egenreklamsproblematiken har aktualiserats i tråden: http://www.wn.se/showthread.php?p=20359090#post20359090
så föreslår jag följande ändring. Detta är den aktuella regeln:
Citat:
§3 Reklam
- Du får inte skapa eller sprida marknadsföring i forumet, efterfrågad eller ej.
- Ingen som helst reklam om den egna tjänsten, produkten eller hemsidan i syfte att dra mer trafik eller sälja något. Detta gäller även dotterbolag/moderbolags tjänster/produkter.
- Du får inte posta nyheter om dina tjänster eller hemsidor, eller tjänster/hemsidor du är involverad i.
- Reklam via PM är totalförbjudet, efterfrågad eller ej. Detta leder till omedelbar avstängning. Information om egna tjänster är endast tillåtet via PM på direkt efterfrågan av annan medlem, och bara i den omfattning som efterfrågas.
Mitt förslag till ny regel:

Citat:
§3 Reklam
- Du får inte skapa nya ämnen/trådar i syfte att dra mer trafik eller sälja något. Detta gäller även dotterbolag/moderbolags tjänster/produkter.
- Du får inte skapa nya trådar och göra reklam om den egna tjänsten, produkten eller hemsidan.
- Du får inte posta nyheter om dina tjänster eller hemsidor, eller tjänster/hemsidor du är involverad i.
- Reklam via PM är totalförbjudet, efterfrågad eller ej. Detta leder till omedelbar avstängning. Information om egna tjänster är endast tillåtet via PM på direkt efterfrågan av annan medlem, och bara i den omfattning som efterfrågas.
- Du får inte skapa eller sprida marknadsföring i forumet.
- Du får inte svara på andras trådar och förfrågningar och nämna egen tjänst eller produkt, om det inte är uppenbart att just ditt företag eller webbhotell är unikt när det gäller att möta trådskaparens behov, med förbehållet att varje sådant inlägg kommer att modereras i enlighet med ovanstående regler.
Genom denna ändring kommer både wn:s användare och moderatorer veta vad som gäller, eftersom min sista punkt utövas av de flesta moderatorer.

Senast redigerad av Danielos den 2010-06-11 klockan 22:53
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-11, 23:43 #64
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Det är ett väldigt bra tillägg! Det jag undrar är dock hur vi skall göra när situationer som dessa uppstår?

http://www.wn.se/showpost.php?p=20358113&postcount=5
http://www.wn.se/showpost.php?p=20358722&postcount=2

Det är faktiskt rätt genomskinligt att man klappar varandras ryggar här. Nu var detta det första exemplet jag hittade, vilket också råkade vara du.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-11, 23:58 #65
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Bra fråga Alex, och väl observerat av dig. Jag ska vara helt ärlig och hoppas att KristianE skrev vad han verkligen tyckte och min gissning är att han har fattat tycke för EgenSajt och att han verkligen upplevde att EgenSajt kunde fylla trådskaparens behov och jag hade i mitt fall tittat på KristianE's olika VPS alternativ och det som fick mig att höja ögonbrynen när det gäller hans vps:er är att han erbjuder 3200Gb överföring per månad vilket är rekord samt hans goda övervakning som ingår, och eftersom han hade skrivit något positivt om EgenSajt och hade hans tjänster färskt i huvudet och därför kom det naturligt för mig att nämna hans tjänster. Utifrån detta kan jag dock inte se att man som moderator borde göra något, jag och KristianE har inte varit i kontakt med varandra, vilket KristianE säkerligen kan intyga.

Jag ser varken att jag eller KristianE har gjort något medvetet fel, däremot ser jag mest att detta är ett resultat av den otroligt inaktuella och icke-fungerande egenreklamsregeln.

Vad man skulle kunna göra är helt enkelt att lägga till följande regel till mitt förslag:
- Om någon annan nämner och skriver positivt om din egen tjänst är det under några omständigheter inte tillåtet att du själv skriver positivt om dennes tjänst, då detta kan tolkas som ett försök att kringå egenreklamsregeln.

Senast redigerad av Danielos den 2010-06-12 klockan 00:55
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-12, 09:04 #66
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Så det är ok att klappa andras ryggar så länge man inte blir klappad själv?

För den delen, vad är det som säger att den eller de personer som berömmer en leverantör inte är bekanta/vänner till den leverantören? Nej, man måste lita lite på personerna i forumet, särskilt om de har varit med länge och det inte är uppenbart att man gör reklam i varenda tråd man kan.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-12, 10:54 #67
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Så det är ok att klappa andras ryggar så länge man inte blir klappad själv?
Till vem ställer du frågan? Som jag ser det kan det även vara åt andra hållet, en kan skapa en tråd och efterfråga en tjänst. Man vet vem som har tjänsten, men pga att denne är konkurrent eller om man är sur på denne, underlåter man att nämna den tjänst som skulle möta den efterfrågade tjänsten.
Så självklart finns det de som klappar om andra och de som gör vad man kan för att motverka andra, båda är väl fel isåfall?

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
och det inte är uppenbart att man gör reklam i varenda tråd man kan.
Självklart får man inte göra reklam i varenda tråd, endast när ens tjänster är unika och ingen vet om det och att det hjälper trådskaparen, se gärna mitt förslag ovan till ändring av regler. I sista punkten kan ett webbhotell tex. skriva om egna tjänster om dom är unika och hjälper trådskaparen, men det lämnar det ändå öppet för moderatorerna att bedömma om posten ska raderas eller inte, missbruk ska beivras av de som konsekvent gör reklam för vanliga eller standard webbhotellstjänster. På detta sättet vet alla vad om gäller, för som det är nu så tillåts ju egenreklam i vissa fall. (uppenbarligen alla mina inlägg som inte blivit raderade)
Om någon frågar, jag letar efter ett gratis reklamfritt webbkonto med php stöd, och inget svarar och säger EgenSajt. Det är väl klart att jag går in och svarar på en sådan tråd, när EgenSajt åtminstone är helt ensamma här, är detta så konstigt? Men numera känner som tur är alltfler till vad EgenSajt erbjuder och därför finns det mindre behov för mig själv att nämna egna tjänster.

Senast redigerad av Danielos den 2010-06-12 klockan 12:15
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-12, 14:39 #68
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Till vem ställer du frågan?
Eftersom det var Alex som nämnde klappning så var det honom i första hand men även en allmänt ställd fråga. Eftersom inlägget inte var 100% riktat till Alex så valde jag att inte citera, det kanske var dumt av mig. Frågan var hur som helst inte riktad till dig specifikt.


Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Självklart får man inte göra reklam i varenda tråd, endast när ens tjänster är unika och ingen vet om det och att det hjälper trådskaparen, se gärna mitt förslag ovan till ändring av regler. I sista punkten kan ett webbhotell tex. skriva om egna tjänster om dom är unika och hjälper trådskaparen, men det lämnar det ändå öppet för moderatorerna att bedömma om posten ska raderas eller inte, missbruk ska beivras av de som konsekvent gör reklam för vanliga eller standard webbhotellstjänster. På detta sättet vet alla vad om gäller, för som det är nu så tillåts ju egenreklam i vissa fall. (uppenbarligen alla mina inlägg som inte blivit raderade)
Om någon frågar, jag letar efter ett gratis reklamfritt webbkonto med php stöd, och inget svarar och säger EgenSajt. Det är väl klart att jag går in och svarar på en sådan tråd, när EgenSajt åtminstone är helt ensamma här, är detta så konstigt?
Nej inte alls! Inlägget var inte riktat till dig och jag tycker inte att det är fel att nämna sig själv om det inte är uppenbart att man bara skriver inlägget för att göra reklam för sig själv utan att svara på en fråga från någon annan. Jag är väl lite snällare i min åsikt om just detta än ditt förslag. Del två av mitt inlägg har också en omvänd möjlighet precis som du nämner men det är tillåtet enligt forumreglerna att kritisera sig själv och andra så det har jag inte funderat över. Vitsen med att jag tog upp den delen är att jag tycker att det ibland blir lite mycket klappar på axeln från folk som knappt skrivit 10 inlägg men redan lyckats rekommendera och berömma leverantörer i flera inlägg. Det känns lite underligt. jag skulle aldrig regga ett konto bara för att berömma en leverantör men det kanske bara är jag som tänker så.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-12, 14:54 #69
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Vitsen med att jag tog upp den delen är att jag tycker att det ibland blir lite mycket klappar på axeln från folk som knappt skrivit 10 inlägg men redan lyckats rekommendera och berömma leverantörer i flera inlägg. Det känns lite underligt. jag skulle aldrig regga ett konto bara för att berömma en leverantör men det kanske bara är jag som tänker så.
Jag håller med, detta känns verkligen skumt, det har jag inte tänkt på
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-17, 12:36 #70
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Det är ett väldigt bra tillägg! Det jag undrar är dock hur vi skall göra när situationer som dessa uppstår?

http://www.wn.se/showpost.php?p=20358113&postcount=5
http://www.wn.se/showpost.php?p=20358722&postcount=2

Det är faktiskt rätt genomskinligt att man klappar varandras ryggar här. Nu var detta det första exemplet jag hittade, vilket också råkade vara du.
Jag förstår vad ni menar... Däremot hade jag inte haft ett webbhotell för just mitt projekt idag om inte jag hade fått den informationen. Det jag eftersökte var väldigt komplext och specialanpassat för mitt projekt. Självklart går det med ett vps, men jag har inte tillräckligt med erfarenhet för att ha en vps och eftersökte ett alternativ.

Så det var helt enkelt hjälpen jag eftersökte på det enda forumet som kan ge mig så bra och konkreta råd.

Jag förstår självklart regeln att man inte får göra egenreklam. Det hade varit enormt störigt om alla skulle göra egenreklam.

Senast redigerad av Lancelot den 2010-06-17 klockan 12:39
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017