Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Referers visar fel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-22, 02:41 #11
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Originally posted by danjel@Dec 21 2003, 22:49
alltså använda $_SERVER["HTTP_REFERER"]; i php koden och logga det..
kan ju funka bättre än att analysera loggfilen,borde ge samma resultat men man vet ju aldrig ...
och då kan man även testa enklare och se vilka klick som ger referers
Men $_SERVER["HTTP_REFERER"]; kommer ju från just serven (Apache i detta fall) som inte heller vet vilken referer det är...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-08, 02:45 #12
rdahlin rdahlin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 3
rdahlin rdahlin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 3
Vissa "personliga brandväggar" tex Norton, har ett redigt otyg för sig och skriver om Referer-headern till Weferer. och makulerar själva url'en

tex:

Referer: www.aftonbladet.se

blir

Weferer: VODLRLTYOFLDKREODK

Detta kan vara orsaken till att du fått så få referers.
Det går lösa det via en kombination av cookies och en javascriptgenererad bild med argument som är referensen till siten. OK.. vissa läsare spärrar cookies och vissa använder inte javascript, men det kan i alla fall öka antalet referenser.
rdahlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-08, 03:53 #13
Patrik Hs avatar
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
Patrik Hs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Ja, det är ganska vanligt att det är en del bortfall på referer av olika anledningar. En liten del utgör fel i webbläsaren, men jag tror den största ligger i lokala proxy eller brandväggar som numera är väldigt vanliga, typ Norton Internet Security (de har en pippi kampanj nu i Sverige). Men jag tror inte bortfallet bör vara mer än 50% idag i alla fall, då ligger nog problemet i något annat sätt, kanske hur länken till din sida är upplagd på deras sajt (redirect kan ju göras på olika sätt, vissa webbläsare kanske inte skickar referer om det är javascript, eller någon annan annorlunda metod).

Vi har själva implementerat en redirect i applikationslagret för PHP-sidorna där man kan t.ex. skriva:
domän.se/glad_sommar.php?http://minsajt.se/
Det spelar därför ingen roll var vi lägger upp länkar, det är bara att vi lägger ett frågetecken i länken innan så loggas ut-länken och skickar en "Location: http://minsajt.se/" till webbläsaren. Det fungerar med referers i alla de vanligaste webbläsarna och så blir det också helt korrekt referer från exakt den sidan som länken befinner sig på.

Jag har för mig att jag gjorde statistik på det här refererproblemet förut (flera år sedan) och fick fram att det var en massa problem och därför har vi kastat bort all logik som på något sätt förutsätter dess existens i loginfunktioner och dylikt.
Patrik H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-08, 15:59 #14
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Jag märkte här om dagen att IE6 inte skickar någon HTTP referer när man öppnar ett nytt fönster med javascript. Har ej gjort några mer efterforskningar med andra webbläsare.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017