Kom ihåg mig?

"Andra kunder har också köpt"-funktion

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-01, 14:17 #1
Reactorman Reactorman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 40
Reactorman Reactorman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 40
Jag har funderat på att implemtera en sån funktion i en webshop som jag har gjort (ASP/Access).

Hur pass komplicerad är denna funktion. Hur kan man lösa den? Kräver den mycket av databasen? (dvs om den kan göra att saker och ting blir sega)
Reactorman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 16:26 #2
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Menar du att om jag tittar på en viss produkt så skall det visas andra produkter som andra kunder köpte tillsammans med den produkt man tittar på?

Gör en tabell med två kolumner (prodid1 och prodid2) och gör en liten kodsnutt som går igenom alla ordrar och som ur dessa extraherar alla kombinationer av två produktidnummer som ligger i samma order (eller som samma kund har beställt via flera olika ordrar), sedan lägger du in dessa par i din tabell. Ordna de två idnumren med det minsta först tex och tillåt sedan inga dubletter i tabellen mha ett index. När en produkt skall visas så letar du efter rader i tabellen där prodid1 eller prodid2 är lika med det aktuella produkt-IDt. Alla andra produktid är nu sådana som kan visas som relaterad produkter. Man kan ju också lägga till en tredje kolumn som säger hur många gånger en viss kombination av två produkter förekommit i alla ordrar så att du kan visa de mest relevanta. Eftersom du bara går igenom dina ordrar tex en gång iveckan så blir den delen ingen belastning. Dock så blir det ju mer databasanrop om du för varje "produktvisning" skall visa 5 andra produkter. Svårt att säga vad som är bäst för dig, men man kan ju även spara viss produktinfo i tabellen med produktpar, typ namnet och bildnamnet.
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-08, 14:47 #3
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
finns en hel del open source-lösningar för detta

kallas collaborativ filtering/wisdom of crowds/collective intelligence
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017