Kom ihåg mig?

Censur på wn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-08, 21:53 #1
Fredrik K Fredrik K är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 37
Fredrik K Fredrik K är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 37
Standard Censur på wn

Flera exempel på stängning av aktiva trådar med moderatorns egna direkt felaktiga slutord fast det är diskussion i tråden. (Samma dygn)
Kontaktade wn att slutorden var direkt felaktiga och om dom inte kunde öppna tråden eftersom där var flera i den aktiva diskussionen jag ville svara.

Detta har drabbat både mig och andra här på forumet.
Vad är man rädd för på wn?
De stora annonsörerna?

Har mejlat wn flera gånger utan ens ett svar.
Har alltid trott det är ett seriöst forum, ända till jag blev kontaktad av 2 andra här på forumet som upplevt precis samma sak.

Skärmande och häpnadsväckande.
Sånt ska inte pågå 2012 i Sverige.

Vill någon ha exempel så hör av er.
Vem är ansvarig för sådant här på wn?

Mvh
Fredrik K är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-08, 22:38 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det finns olika anledningar till att vi stänger trådar. Det kan exempelvis bero på att de går utanför ämnet, att trådstartaren begärt få tråden stängd (relativt vanligt vid försäljningar) eller att vi känner att det inte kommer fram något nytt i en lång tråd. Det är ingen större poäng med att samma saker sägs i tio eller tjugo sidor. Känner man att man ändå har något nytt att ta upp så är det bara att starta en ny tråd helt enkelt.

Det finns ingen "censur" på ett privat forum, den som driver ett sådant väljer helt på egen hand vad som ska tillåtas och inte.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-08, 23:47 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Är det någon av gnälltrådarna på Binero det gäller?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 08:35 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det finns ingen "censur" på ett privat forum, den som driver ett sådant väljer helt på egen hand vad som ska tillåtas och inte.
Jag har ingen aning om vilka trådar som stängts och därför ingen åsikt om detta, men det är klart att det en privatperson, per definition, kan censurera någon, likväl som ett företag eller myndighet kan göra det. Självklart under förutsättning att de kontrollerar något där censur kan appliceras.

Snarare är det väl så att de som blir "censurerade" (modererade är nog ett bättre ord) inte kan göra mycket åt det, annat än att välja att bli förbannade och i "extremfall" lämna forumet.

OM det skulle vara så (vilket jag inte påstår) att trådar skulle stängas till hänsyn för annonsörer tror jag det KAN bli rejält kontraproduktivt i längden, såvida forumägarens mål är att ha många medlemmar här.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 11:55 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Jag har ingen aning om vilka trådar som stängts och därför ingen åsikt om detta, men det är klart att det en privatperson, per definition, kan censurera någon, likväl som ett företag eller myndighet kan göra det. Självklart under förutsättning att de kontrollerar något där censur kan appliceras.
Jag tycker nog det är ganska olämpligt att använda ordet censur annat än om det gäller statlig verksamhet eller massmedia. Det blir lite märkligt annars om man till exempel anser det vara censur ifall AIK:s supporterklubb utesluter medlemmar som håller på Djurgården

Med det sagt så är det ju inte ens så att vi hindrar någon från att framföra en åsikt genom att stänga en tråd. Det går som sagt var alldeles utmärkt att starta en ny tråd och skriva precis vad man önskar (så länge det följer forumets regler naturligtvis).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 13:39 #6
web2k web2k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 44
web2k web2k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 44
Jag känner igen mig i vad FK öppnar med och jag skriver under den känsla som verkligen är trist när någon annan får sista ordet och får stänga en tråd som du skapat. Det handlar egentligen inte om att tråden stängs utan att någon kan sätta "sin" stämpel och det är det sista som står på den tråd som du själv startat.

Webmaster Network måste väl ändå få innehålla både gnäll och ilska över leverantörer och produkter som vi använder oss av. Personligen så har jag gnällt som fan här, men jag har också haft öppna ögon. Så fort jag fått respons som jag anser är öppen och korrekt så lyfter jag fram det faktum att det är mina personliga tankar och upplevelser som jag lyfter fram.

Det som jag stör mig på är att det finns vissa proffstyckare som verkar ligga WN staff väldigt nära. Min känsla är att att om de anser en sak så är det så. PUNKT SLUT. Det är inte okej enligt mig. Är det så att WN vill stänga en tråd så kan de absolut göra det, men då gärna underrätta den som skapade tråden så man får en chans att avsluta. Inte bara lyssna på "kompisen" och klippa rakt av.

Återigen mina personliga tankar.

WN är bra, jag gillar ju WN... annars skulle jag ju inte vara här, bry mig och lägga ner tid här. Men mina åsikter är mina tankar och erfarenheter som jag vill dela med mig av, utveckla och få respons på. Personangrepp är väl aldrig något man ska ägna sig åt men ett företag som tar betalt och dabbar sig bör och ska få kritik.

Om det betyder att jag ensam har dessa erfarenheter så är de minst lika viktiga för det. Att lägga sig i och skapa grupperings-krig är bara tråkigt. Det handlar inte om vem som tycker rätt.. det handlar om att vi tycker och delar våra tankar.. rätt eller fel... OM du tycker annorlunda.. berätta gärna, men respektera motsatsen...

/w2k
web2k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 13:41 #7
web2k web2k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 44
web2k web2k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 44
Ps.På gott och ont får ni nog inse att WN är mer än ett privat forum. Det är ett stort publikt sådant och då kommer känslan av "censur" relativt enkelt då vi känner oss hemma, trygga och väldigt sårbara när våra tankar inte respekteras "som VI tycker ;-)"
web2k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 13:51 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av web2k Visa inlägg
Webmaster Network måste väl ändå få innehålla både gnäll och ilska över leverantörer och produkter som vi använder oss av. Personligen så har jag gnällt som fan här, men jag har också haft öppna ögon. Så fort jag fått respons som jag anser är öppen och korrekt så lyfter jag fram det faktum att det är mina personliga tankar och upplevelser som jag lyfter fram.
Man får gnälla, om du tittar efter i webbhotellforumet till exempel så är det nog ändå en väsentlig andel rena gnälltrådar du hittar där Vi låter dem emellertid inte fortsätta i all evighet om det bara fortsätter med i princip samma innehåll den enda sidan efter den andra, det gynnar inte någon i längden. Skulle vi låta det fortgå så skulle dessa trådar ständigt hamna överst med hundratals sidor som ingen orkar läsa igenom. Användare, branschen och Google måste gilla WN för att det ska fungera optimalt, det är inte alltid lätt att göra alla nöjda.

Citat:
Ursprungligen postat av web2k Visa inlägg
Det som jag stör mig på är att det finns vissa proffstyckare som verkar ligga WN staff väldigt nära. Min känsla är att att om de anser en sak så är det så. PUNKT SLUT. Det är inte okej enligt mig. Är det så att WN vill stänga en tråd så kan de absolut göra det, men då gärna underrätta den som skapade tråden så man får en chans att avsluta. Inte bara lyssna på "kompisen" och klippa rakt av.
Känner man att det finns något viktigt att tillägga som inte redan sagts så kan man pröva att kontakta någon av moderatorerna, gärna den som stängde tråden ifall det framgår. Jag tycker själv inte att vi favoriserar någon på något vis men det är naturligt att det känns så för en del eftersom det självklart blir en väldigt stor skillnad på en tråd om ett webbhotell med 100 kunder och ett med 100 000 kunder.

Citat:
Ursprungligen postat av web2k Visa inlägg
Ps.På gott och ont får ni nog inse att WN är mer än ett privat forum. Det är ett stort publikt sådant och då kommer känslan av "censur" relativt enkelt då vi känner oss hemma, trygga och väldigt sårbara när våra tankar inte respekteras "som VI tycker ;-)"
Med privat menade jag att det inte är någon myndighet eller massmedia som har ett särskilt samhällsansvar. Ägaren bestämmer helt vilka regler som ska gälla (utöver extremfall där lagen träder in förstås). Och det går som sagt var alldeles utmärkt att framföra sina åsikter, det behöver väl ändå inte ske i en specifik tråd?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-06-09 klockan 13:58
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 14:02 #9
Fredrik K Fredrik K är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 37
Fredrik K Fredrik K är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Är det någon av gnälltrådarna på Binero det gäller?
Kan man verkligen vara moderator med sådan inställning?
Att man inte kan vara öppen för vad andra upplever, då ska man nog syssla med annat.
Fredrik K är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 14:07 #10
Fredrik K Fredrik K är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 37
Fredrik K Fredrik K är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Man får gnälla, om du tittar efter i webbhotellforumet till exempel så är det nog ändå en väsentlig andel rena gnälltrådar du hittar där Vi låter dem emellertid inte fortsätta i all evighet om det bara fortsätter med i princip samma innehåll den enda sidan efter den andra, det gynnar inte någon i längden. Skulle vi låta det fortgå så skulle dessa trådar ständigt hamna överst med hundratals sidor som ingen orkar läsa igenom. Användare, branschen och Google måste gilla WN för att det ska fungera optimalt, det är inte alltid lätt att göra alla nöjda.



Känner man att det finns något viktigt att tillägga som inte redan sagts så kan man pröva att kontakta någon av moderatorerna, gärna den som stängde tråden ifall det framgår. Jag tycker själv inte att vi favoriserar någon på något vis men det är naturligt att det känns så för en del eftersom det självklart blir en väldigt stor skillnad på en tråd om ett webbhotell med 100 kunder och ett med 100 000 kunder.



Med privat menade jag att det inte är någon myndighet eller massmedia som har ett särskilt samhällsansvar. Ägaren bestämmer helt vilka regler som ska gälla (utöver extremfall där lagen träder in förstås). Och det går som sagt var alldeles utmärkt att framföra sina åsikter, det behöver väl ändå inte ske i en specifik tråd?
Men varför stänger Du en aktiv pågående tråd med eget slutord taget ur luften, och sen stänger tråden?
Det är censur eftersom andra inte får föra sin talan efter Dina "slutord".

Det behöver inte vara skillnad på en stor och en liten aktör.
Se på prisjakt, där är tex Inet som är superstora i förhållande och har 9* i betyg.
Så att det skulle vara synonymt att en stor måste få mer klagomål stämmer inte heller det...

Vem är ansvarig för Wn, om man vill kontakta ansvarig?
Fredrik K är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017