Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


När man är moderator på wn gör man vad man vill

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-14, 12:30 #1
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Standard När man är moderator på wn gör man vad man vill

Om man inte bara raderar någons inlägg rätt upp och ner utan att säga varför eller pm'a så skapar man lätt istället trådar som man sedan bara kan välja att låsa när det inte passar en längre som: http://www.wn.se/showthread.php?p=20355249

Tycker wn en lång tid har sköts dåligt, och att det blev en uppryckning det senaste året med vB och annat, men nu verkar vi bara tillbaka till översittarfasoner av moderatorer och ansvariga för WN.

På "normala" forum raderar man inte rätt upp och ner och sedan undrar alla vad som hände, utan man redigerar texten och anger skäl till varför texten togs bort.

Hör av er till mig så kan jag hålla en kurs i hur man normalt moderarar forum.

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-14 klockan 12:38 Anledning: stavfel
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-14, 12:53 #2
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Kära Daniel, hade det varit bättre om jag bad en annan moderator låsa tråden istället?

Jag vet inte vilka inlägg du syftar på som tagits bort, och förmodligen inte relaterat till tråden du nämner utan i ett annat sammanhang. Men jag vet att du är en stjärna på att göra egenreklam, vilket tydligt strider mot WNs regler så det kan vara därför?

Inlägg som tas bort helt bryter förmodligen helt mot reglerna. I annat fall redigeras väl inläggen efter moderatorns tycke...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-14, 13:00 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Nej, jag tänker faktiskt inte bara på mina egna inlägg som blivit raderade ibland utan även många andras, samt många ber moderatorer stänga deras trådar men det görs ofta inte.

När det gäller egenreklamen hade vi en tråd om detta som helt plötsligt raderades en gång i tiden rätt upp och ner. Ibland blir faktiskt egenreklams regeln helt absurd. Man bör helt klart se över denna regel. Det är absolut inte bara jag som kommer ikläm utan många andra.

Ta en titt tex på denna tråden (finns mängder med andra trådar om man letar)
http://www.wn.se/t1037747-15-2.html

Citat:
Fast om johan1234 inlägg kan ge trådskaparen en hint om vad han behöver så tycker jag det är bra. Egenreklamsregeln behöver skrivas om. Som det är nu är det viktigare att hålla på denna fåniga regel än att folk hittar vad man behöver.
och

Citat:
johan1234, bry dig inte om de användare som anklagar en för egenreklam. Vad jag har utläst numera från admins och moderatorer på wn så är "positiv och givande egenreklam" som ger mervärde för tråden tillåten numera, egenreklam typ "spam blaffa i ögat" är inte tillåtet, en moderator/admin får gärna dementera detta.
Men någon kommentar från en moderator kommer ju förstås aldrig.

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-14 klockan 13:08
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-14, 13:08 #4
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
När det gäller egenreklamen hade vi en tråd om detta som helt plötsligt raderades en gång i tiden rätt upp och ner. Ibland blir faktiskt egenreklams regeln helt absurd. Man bör helt klart se över denna regel.
Men detta är något som diskuterats i omgångar sedan 2004, och jag tror ingen admin anser att den behöver ses över.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-14, 13:17 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH Visa inlägg
Men detta är något som diskuterats i omgångar sedan 2004, och jag tror ingen admin anser att den behöver ses över.
Nej, men det är ju just det som är kärnan i problemet, admins oengagemang och moderatorernas sätt att radera utan att modifiera texten och skriva anledning.

Det är otroligt sällan man ser att moderatorerna har redigerat och skrivit anledning, själv hittar jag noll just nu och de raderade inläggen går ju inte att hitta nu som du kanske förstår.

Min gissning är att denna tråden är en början på samma tråd som en gång bara raderades utan att en enda admin kommenterade något. Du ska se att även denna tråd helt plötsligt kommer att försvinna under en moderator/admins hand.

Men, men vi kan väl se vad andra på wn tycker och tänker, jag ska inte vara den som klagar om de flesta andra är nöjda.

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-14 klockan 13:26
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-14, 13:38 #6
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
får hålla med om att det finns trådar som går upp i rök, min första tråd om min försäljning av ett WP-tema försvann över natten och fick skriva om hela igen, och sen stod den kvar.

Men varför den raderades från början har jag ingen aning om, och den blev skapad...
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-14, 13:57 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Daniel, förstår dig till viss del men överlag tycker jag det fungerar bra. Jag håller med dig om att det finns tveksamheter i vissa fall då trådar raderats eller låsts men de är relativt få och i de flesta fall är det mycket flams och trams som inte tillfört forumet något alls. Det brukar snabbt bli ganska mycket att läsa igenom inlägg för inlägg i sådana trådar och de flesta av oss har inte tid till detta. Det blir då enklare och smidigare att helt enkelt radera hela tråden. Det behöver inte nödvändigtvis vara bra men är ofta den minst dåliga lösningen.

Egenreklamsregeln är som de flesta säkerligen inser ett måste så det känns inte riktigt nödvändigt att diskutera detta ytterligare än gång.

Jag tycker tvärtom att forumet håller en hög klass fortfarande. Det dyker upp fler jobbannonser och framför allt dyker de upp snabbare nu än tidigare. Detta är absolut en av de viktigaste delarna av forumet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-14, 14:11 #8
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det brukar snabbt bli ganska mycket att läsa igenom inlägg för inlägg i sådana trådar och de flesta av oss har inte tid till detta. Det blir då enklare och smidigare att helt enkelt radera hela tråden.
Ett forum där moderatorerna inte har tid att läsa igenom inläggen är ett forum som har för få moderatorer.
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-14, 14:20 #9
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av alager Visa inlägg
Ett forum där moderatorerna inte har tid att läsa igenom inläggen är ett forum som har för få moderatorer.
Bra sagt, detta påtalade vi flera stycken i den gamla raderade tråden som gick i samma ämne.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det dyker upp fler jobbannonser och framför allt dyker de upp snabbare nu än tidigare. Detta är absolut en av de viktigaste delarna av forumet.
Jo men detta håller jag helt med om, det är viktigt att prioritera jobbannonser, och det är både bra och nyttigt för sverige och detta bör absolut prioriteras, och kanske även utvecklas. Men sätt som vi sa tillräckligt många moderatorer för att sköta det hela på bästa sätt och som har tid att läsa igenom och inte slarva med modereringen pga bristande tid.

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-14 klockan 14:26
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-14, 14:35 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av alager Visa inlägg
Ett forum där moderatorerna inte har tid att läsa igenom inläggen är ett forum som har för få moderatorer.
Tror faktiskt inte det är för få moderatorer. Däremot finns det ingen uppdelning på forum (det är svårt att göra en bra sådan också då tiden man har tillgänglig varierar mycket från en tidsperiod till en annan) och alla kan omöjligen läsa allt. De trådar som rapporteras brukar också granskas ganska snabbt så jag ser inte detta som något större problem.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017