Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Feedback på bostadssite

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-11-08, 16:04 #1
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Lightbulb Feedback på bostadssite

Hej!

För ca 1,5år sedan frågade jag om feedback (här) på en logga för en lägenhetssite som jag har.

Sedan dess har jag nog börjat om på projektet ca 4-5ggr utan att bli nöjd. Nu har jag istället bestämt mig för att börja minimalistiskt och försöka förstå vad det är besökarna vill ha för funktioner, och tänkte börja med att fråga er på WN. Många här lär väl ha, alternativt ha en dotter/son som, varit i bostadsbristens klister?

Tjänsten går ut på att man så fort en lägenhet blir ledig, inom ett område man bevakar, så får man ett e-postmeddelande.

Styrkor: Man kan vara snabbt på bollen om det är en "först-till-kvarn" lägenhet.

Nackdelar: Många lägenheter är låsta i kösystem, så här blir man bara först med att ställa sig i kö.


Söker kritik på i princip rubbet, allt från UI till funktionalitet och grejer som saknas.

Länken till mitt projekt hittar ni här.

Demokonto:
Epost: [email protected]
Lösen: Demo2015

Tack på förhand!

Senast redigerad av Jimmit den 2015-11-08 klockan 16:06
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-08, 17:12 #2
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Fin sida Jag har dock några synpukter.

På startsidan där när man kan välja mellan "Sök lägenhet" och "Hyr ut" så tror man att det inte går att klicka på Sök lägenhet då den ser ut som att "det kommer sen".

Samtidigt så när man hovrar över den i mitten (er logga) så tror man att det går att klicka på den.

Gillar att när jag valde Jönköping så fanns det en bild på Jönköping.

Samt när man klickar på en lägenhet följer kartan färgschemat med loggan.

När jag bläddrar mellan de olika sidorna av lägenheter hade jag önskat att det skedde dynamiskt så sidan slipper ladda om helt och hoppa upp igen. Det gör att man efter 1-2 sidor inte orkar kolla igenom alla (i alla fall för min del)

En annan sak är ju att vissa av undersidorna känns väldigt tomma och man kanske ska skippa att ha med de överhuvudtaget just nu (T.ex. hyr ut lägenhet).

Även dropdown menyn skiljer sig lite från övriga designen och känns som det inte lagts någon tid på.


På vissa sidor finns det några gröna grejer (knappar, "borders" osv.) och det känns inte som att de hör ihop med ditt färgtema på sidan. Prova en annan nyans av blå i sådana fall för just nu skär de i ögonen.

(Märks tydligast när man är inne på en lägenhet och ser det gröna mot kartan där)

Kartan sträcker sig utmed hela sidan, likaså menyn, dock inte main-content (också när man är inne på en lägenhet)?

Hoppas det var någorlunda till hjälp i alla fall!
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-09, 07:48 #3
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
Snygg sida, gör den lättanvänd så att andra sidor får lite konkurrens

Hade bytt typsnitt om jag vore du. Ex hur det skulle kunna se ut med Calibri (finns ju Open Sans osv): http://imgur.com/kD00Zdu

Tycker det borde vara tydligare call-to-action knappar på de olika objekten. Kanske en flytade högermeny med saker som "Detaljer, Vidare till objektets hemsida".

Sök lägenhet bör leda till en vy där du kan filtrera på de olika objekten i stället för registrering. Eller om det nu är tänkt att du måste vara registrerad så kan du visa upp en splash-sida som förklarar varför du bör bli medlem med lite bilder på vad du får tillgång till.

Toppmenyn för Hyreslägenheter känns lite spretig. Det är bra att de viktigaste områdena ligger i toppen men hade kanske endast haft Stockholm/Göteborg/Malmö och om du bara trycker på Hyreslägenheter så kommer du till en sida där du kan välja vilket/vilka områden exakt.

Petigheter: När du går in på ett objekt så behövs inte padding ovanför h1an utan om du sätter 0px så blir det mer utrymme för innehåll, speciellt för mindre skärmar.

Senast redigerad av SvanteH den 2015-11-09 klockan 07:58
SvanteH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-09, 23:13 #4
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Vill bara tacka ödmjukast för era kommentarer, ska ta de med mig i tankarna och svara längre imorgon eller på onsdag. Tack återigen!
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-12, 20:37 #5
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
På startsidan där när man kan välja mellan "Sök lägenhet" och "Hyr ut" så tror man att det inte går att klicka på Sök lägenhet då den ser ut som att "det kommer sen".

Samtidigt så när man hovrar över den i mitten (er logga) så tror man att det går att klicka på den.
Förstår vad du menar, ska se över det. Angående loggan i motten så går det klicka på den. Fungerar det inte för dig? Vad använder du för browser?

Citat:
Ursprungligen postat av x264
Gillar att när jag valde Jönköping så fanns det en bild på Jönköping.

Samt när man klickar på en lägenhet följer kartan färgschemat med loggan.
Bilder är lösta för de städer som finns i menyn, fler ska läggas in allt eftersom.

Citat:
Ursprungligen postat av x264
När jag bläddrar mellan de olika sidorna av lägenheter hade jag önskat att det skedde dynamiskt så sidan slipper ladda om helt och hoppa upp igen. Det gör att man efter 1-2 sidor inte orkar kolla igenom alla (i alla fall för min del)
Håller helt med! Infinite scroll läge ska implementeras på varje stadssida inom en snar framtid!

Citat:
Ursprungligen postat av x264
En annan sak är ju att vissa av undersidorna känns väldigt tomma och man kanske ska skippa att ha med de överhuvudtaget just nu (T.ex. hyr ut lägenhet).

Även dropdown menyn skiljer sig lite från övriga designen och känns som det inte lagts någon tid på.
Att de känns tomma beror på det är en tidig version, kommer implementeras en hyr ut funktion inom kort. Angående menyn får du gärna utveckla, tycker själv den följer sidan rätt väl?


Citat:
Ursprungligen postat av x264
På vissa sidor finns det några gröna grejer (knappar, "borders" osv.) och det känns inte som att de hör ihop med ditt färgtema på sidan. Prova en annan nyans av blå i sådana fall för just nu skär de i ögonen.

(Märks tydligast när man är inne på en lägenhet och ser det gröna mot kartan där)
De gröna knapparna är "call to action" knappar, det är meningen de ska sticka ut. Kör just nu ett A/B test på 3 olika versioner för att se vad som konverterar bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av x264
Kartan sträcker sig utmed hela sidan, likaså menyn, dock inte main-content (också när man är inne på en lägenhet)?

Hoppas det var någorlunda till hjälp i alla fall!
Kartan och menyn ska mycket riktigt gå hela vägen ut, medan content inte ska göra det eftersom det blir alldeles för långa rader att läsa.

Det var absolut till hjälp! Några av dina förslag kommer implementeras snart Stort tack!
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-12, 20:44 #6
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av SvanteH Visa inlägg
Snygg sida, gör den lättanvänd så att andra sidor får lite konkurrens
Är den svåranvänd? Utveckla gärna

Citat:
Ursprungligen postat av SvanteH
Hade bytt typsnitt om jag vore du. Ex hur det skulle kunna se ut med Calibri (finns ju Open Sans osv): http://imgur.com/kD00Zdu
Satt med ett par sans-serifer först, men tyckte själv denna serif fonten gjorde sig bättre. Smaken är som baken antar jag, kanske ska dra av ett A/B test på detta också

Citat:
Ursprungligen postat av SvanteH
Tycker det borde vara tydligare call-to-action knappar på de olika objekten. Kanske en flytade högermeny med saker som "Detaljer, Vidare till objektets hemsida".
Gutt! Detta lär jag verkligen se till kommer in, knapparna längst ner är inget vidare tbh.

Citat:
Ursprungligen postat av SvanteH
Sök lägenhet bör leda till en vy där du kan filtrera på de olika objekten i stället för registrering. Eller om det nu är tänkt att du måste vara registrerad så kan du visa upp en splash-sida som förklarar varför du bör bli medlem med lite bilder på vad du får tillgång till.
Rimligt, håller till viss del med, ska tänka över saken.

Citat:
Ursprungligen postat av SvanteH
Toppmenyn för Hyreslägenheter känns lite spretig. Det är bra att de viktigaste områdena ligger i toppen men hade kanske endast haft Stockholm/Göteborg/Malmö och om du bara trycker på Hyreslägenheter så kommer du till en sida där du kan välja vilket/vilka områden exakt.
Du är den andra av 2 som sagt menyn känns halvdan. Får nog ta en vända till med den. Dock lär jag inte banta ner antalet då de ligger där ur ren SEO synpunkt. Hade en plan att placera de i en footer container tidigare, men vettefan, svårt att få det snyggt. De passade helt enkelt bättre in i menyn.

Citat:
Ursprungligen postat av SvanteH
Petigheter: När du går in på ett objekt så behövs inte padding ovanför h1an utan om du sätter 0px så blir det mer utrymme för innehåll, speciellt för mindre skärmar.
Det har du rätt i, den ska definitivt minskas även om det inte lär bli några 0px. Tycker om att andas!

Stort tack för din feedback, mycket värdefullt!
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017