Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att köpa en server ~10-20k

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-12, 15:21 #1
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
Standard Att köpa en server ~10-20k

Hej, jag är en galen nybörjare när det gäller servrar, men nu har jag börjat gå i banorna att gå från alla mina VPS'er till att köpa en server.

Vad jag har fått höra så ska Dell inte vara så mycket att ha, utan man ska satsa på HP. Har öven hört att deras support (HPs) ska vara mycket bra.

Så vad ska man köpa för något då? Servern ska användas till att streama bla videos samt lagra många hemsidor på. Därför är det ju A&O med bra hårddisksutrymme. Det gör ju inte något om den är snabb heller såklart.

Kanske räcker med en klump som man kan uppgradera vart-efter? Dvs börja med en Xenon processor och kanske 2-4gb ram sen 2-300gb SAS hårddisk? (2st för raid?)

Som sagt detta är ett främmande område, vill höra lite åsikter från era sidor vad man ska tänka på vid köp. Som sagt, HP känns säkrast. Kan ju kika härifrån kanske: http://www.dustin.se/DynamicPage.asp...43&pageID=1870

MVH

edit: Ska ju såklart få plats i ett rack. Antalet U är irrelevant (får vara hur stor eller liten som helst ofc)
oakleaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-12, 16:25 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag föredrar HP DL380, köp en G7. Där får du plats med många diskar och dubbla CPU.

Man köper inte 2-4GB ram idag i nya servrar, jag betalar knappt 8.000 för ett 64GB ram paket för G7.

Även om du inte behöver 64GB ram så bör du sätta 16GB ram alla fall, ja betalar runt 2000 för ett sådant paket.

Man kan uppgradera i efterhand, jag är dock emot att behöva stänga ner en server för ett sådant jobb bara för spara några tusen från början.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-12, 17:28 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Vi kör uteslutande Dell-servrar och är mycket nöjda med deras support. Vi får nya prylar
snabbt utan en massa gnäll. För någon vecka sen flög de ner en nätdel till SAN:et samma
dag från Stockholm. Men där har vi såklart 4h-support.

Vi har en del HP-skrivare ute hos kunder och där har vi inget positivt att säga. Slöa, kassa,
gnälliga och det tar evigheter innan man får ut en tekniker. Jag hoppas verkligen det
är bättre serversupport.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-12, 20:02 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
HPs support bra? Haha, ja du... Det är som att säga att ComHems support är bra. Man kan ha tur ibland.

Sista åren har HP:s support varit rent bedrövliga och inte har TAM:en (eller vad personen kallas för hos HP) varit behjälplig heller. Ändå köper min arbetsgivare tjänster och produkter från dem för miljonbelopp varje år. Nej, HP är inte bättre än DELL. Därmed inte sagt att DELL är bättre än HP heller.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-12, 20:04 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jo det finns en fördel med HP. Deras ILO-licenser är billigare än DELLs DRAC-kort.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-14, 10:39 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Min erfarenhet är att HP blir mycket dyrare än Dell. Har bara positiva erfarenhet av såväl Dell som HP. Ska jag köpa skrivare väljer jag HP - jag fick snabb och bra hjälp den enda gång jag haft problem.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-14, 11:59 #7
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Vill bara påpeka, köp ALDRIG supermicro (märke) servers, även om priserna kan vara lockande. Förlorat många tusen på att hårdvaran är kass i dessa. Patrikweb kan intyga på detta...
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-14, 16:06 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis Visa inlägg
Vill bara påpeka, köp ALDRIG supermicro (märke) servers, även om priserna kan vara lockande. Förlorat många tusen på att hårdvaran är kass i dessa. Patrikweb kan intyga på detta...
Utveckla gärna det där. Vad är det som är kasst?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-14, 21:32 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Hur funkar det med support hos SuperMicro? Det är väl knappast så att de har en gigantisk
supportorganisation á la IBM, Dell och HP?

När servern lägger sig på rygg och visar halsen. Vad händer då?

Om man behöver köpa en extra att ha i reserv så blir det dyrare än Dell.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-14, 21:47 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Mina erfarenheter av Dell både vad gäller PC och den (enda) server som jag har (ståendes hos Patrikweb), är mycket positiva.

Men kvalité handlar naturligtvis om statistik och sannolikheter. Du kommer alltid hitta folk som har haft otur med sin dyra grejer, eller folk som sitter på billigt skräp som aldrig någonsin har strulat.

Dell är i alla fall extremt prisvärda i det fall att du tar dig tid att förhandla priser med någon av deras säljare.

16-64 Gig ram för att hosta en vanlig webbsida med video låter dock helt galet i mina öron. Jag kan förstå varför Patrik som driver hostingbolag köper det, men det är nog mer än overkill i det fall att man vill hosta ett par webbsidor. Min server hanterade ca 400.000 besökare/mån utan problem med 1 Gig minne. Därefter blev det segt, så jag fick flytta den mest trafikbelastade webbsidan. Självklart så är det helt avgörande vad du ska köra på servern, men min erfarenhet är att man kommer långt på lite.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017