Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att köpa en server ~10-20k

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-12, 15:21 #1
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
Standard Att köpa en server ~10-20k

Hej, jag är en galen nybörjare när det gäller servrar, men nu har jag börjat gå i banorna att gå från alla mina VPS'er till att köpa en server.

Vad jag har fått höra så ska Dell inte vara så mycket att ha, utan man ska satsa på HP. Har öven hört att deras support (HPs) ska vara mycket bra.

Så vad ska man köpa för något då? Servern ska användas till att streama bla videos samt lagra många hemsidor på. Därför är det ju A&O med bra hårddisksutrymme. Det gör ju inte något om den är snabb heller såklart.

Kanske räcker med en klump som man kan uppgradera vart-efter? Dvs börja med en Xenon processor och kanske 2-4gb ram sen 2-300gb SAS hårddisk? (2st för raid?)

Som sagt detta är ett främmande område, vill höra lite åsikter från era sidor vad man ska tänka på vid köp. Som sagt, HP känns säkrast. Kan ju kika härifrån kanske: http://www.dustin.se/DynamicPage.asp...43&pageID=1870

MVH

edit: Ska ju såklart få plats i ett rack. Antalet U är irrelevant (får vara hur stor eller liten som helst ofc)
oakleaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-12, 16:25 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag föredrar HP DL380, köp en G7. Där får du plats med många diskar och dubbla CPU.

Man köper inte 2-4GB ram idag i nya servrar, jag betalar knappt 8.000 för ett 64GB ram paket för G7.

Även om du inte behöver 64GB ram så bör du sätta 16GB ram alla fall, ja betalar runt 2000 för ett sådant paket.