Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Återinförd värnplikt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-18, 18:42 #111
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Vi kan ju räkna med att 10% av Sveriges befolkning flyr. Kanske 15% om vi räknar infödda också.
8% är vapenvägrare och förespråkar dialogpoliser.

Därefter har vi nog rätt många i krigsför ålder som vill försvara Sverige.

Jag tror värnplikt är av yttersta vikt i ett land som Sverige där många idag saknar lokal förankring och social struktur. Det vore väldigt bra för många unga människor att få rutin i sitt liv och en vettig VUXENutbildning.
En officer som skriker "VAD I HELVETE HÅLLER DU PÅ MED?" när man gör sattyg brukar få en hel del att skärpa till sig. Det är nog den första vuxna som faktiskt inte daltat med dom. Vet många som varit på glid men efter värnplikten nu har en ljus tillvaro med framtidstro.
Värnpliktiga är oftast anställningsbara i många företag.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-18, 22:59 #112
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
Det är sorligt att se flera av er här inte ha tillräckliga skäl (familj, vänner, värderingar, etc) värda att försvara.
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-18, 23:18 #113
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
Citat:
Ursprungligen postat av amagab Visa inlägg
Det är sorligt att se flera av er här inte ha tillräckliga skäl (familj, vänner, värderingar, etc) värda att försvara.
Missförstår jag dig, eller pratar du om ett falskt dilemma? (http://en.wikipedia.org/wiki/False_dilemma) Jag har nämligen såväl familj som vänner och värderingar, som jag är fullt beredd att försvara. Kollektivism är dock ingen värdering jag önskar sätta livet till för att försvara.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-18, 23:44 #114
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Missförstår jag dig, eller pratar du om ett falskt dilemma? (http://en.wikipedia.org/wiki/False_dilemma) Jag har nämligen såväl familj som vänner och värderingar, som jag är fullt beredd att försvara. Kollektivism är dock ingen värdering jag önskar sätta livet till för att försvara.
För oss som inte är Chuck Norris, så behövs ett kollektivt försvar för att skydda de/det vi värderar.
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-18, 23:49 #115
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Missförstår jag dig, eller pratar du om ett falskt dilemma? (http://en.wikipedia.org/wiki/False_dilemma) Jag har nämligen såväl familj som vänner och värderingar, som jag är fullt beredd att försvara. Kollektivism är dock ingen värdering jag önskar sätta livet till för att försvara.
Ja, det borde ju funka ungefär lika bra som att spela ensam i ett fotbollslag...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-19, 08:54 #116
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
Citat:
Ursprungligen postat av amagab Visa inlägg
För oss som inte är Chuck Norris, så behövs ett kollektivt försvar för att skydda de/det vi värderar.
Ja, nu menar jag givetvis inte att jag skulle ge mig ut i strid själv. Skulle nog säga att jag hade varit tämligen värdelös i det avseendet, även för försvarsmakten. Vad jag menar är att jag är en dålig sosse och ovillig att du för att försvara det svenska kollektivet.

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Ja, det borde ju funka ungefär lika bra som att spela ensam i ett fotbollslag...
Haha, jo, men jag tror jag missförstods lite. Påstår inte att folk bör föra krig på egen front, utan snarare att man i största möjliga mån ska undvika det.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-19, 10:29 #117
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Missförstår jag dig, eller pratar du om ett falskt dilemma? (http://en.wikipedia.org/wiki/False_dilemma) Jag har nämligen såväl familj som vänner och värderingar, som jag är fullt beredd att försvara. Kollektivism är dock ingen värdering jag önskar sätta livet till för att försvara.
Känns alltid påläst att hänvisa till wikipedia... Du förutsätter att vi inte förstår vad du menar.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-19, 21:52 #118
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Missförstår jag dig, eller pratar du om ett falskt dilemma? (http://en.wikipedia.org/wiki/False_dilemma) Jag har nämligen såväl familj som vänner och värderingar, som jag är fullt beredd att försvara. Kollektivism är dock ingen värdering jag önskar sätta livet till för att försvara.
Du fortsätter verkligen med din Wikipedia-hänvisning. Tror du att det påverkar någon på ett positivt sätt? Verkar du smartare? Gör det dina argument tydligare eller snarare motsatsen?

De flesta skulle nog påstå att deras vilja att försvara sin egna lilla personliga svär vid hot om krig är precis detsamma som att vilja försvara Sverige. Förvisso skulle man kanske kunna se lösningen att fly med svansen mellan bena. Den tror jag många skulle överväga vid händelse av ett väldigt lokaliserat krig, men att planera för den som ett första val ligger nog rätt långt borta för de flesta.

Än mer självklart är att de flesta som vill stärka försvaret eller är för en allmän värnplikt vill undvika krig och ser försvaret som ett skydd mot invasion och skydd mot att bli en flykting.

Personligen tror jag förvisso att Sverige är i en situation där försvaret måste upprustas. Men jag tror än mer att vi ligger i ett läge där det är relevant att se över den där alliansfriheten som under 50 år ändå mest varit en skrivelse. Jag tycker faktiskt rätt illa om NATO men om alternativa vägar till allianser och starkare samarbete inte leder någonstans, som alla sentida inviter tyder på, är det bättre än inget.

Vidare tror jag ingen missförstår dig. För mig verkar du så förblindad av din individualism att inget får stå ivägen för den. Allting som går emot din världsbild om att individens möjlighet att påverka allt relevant för sig själv är ett måste och en sanning är helt enkelt något som inte får existera. Jag tror alla har det till viss utsträckning för att göra sina åsikter bekvämare att tillämpa, men mitt intryck av dina (och din kusin patrikwebs) kommentarer får mig att tro att det inte längre är en enkel tankedragning utan snarare en ideologisk järnhand som verkligen måste kontrollera allt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017