Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Återinförd värnplikt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-12, 21:26 #81
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Gå med i Nato bara så löser sig saker.
Vår försvarsbudget är för liten för att kunna gå med i NATO. För att vi ska kunna gå med så måste vi upprusta.
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-13, 00:21 #82
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vad är det för fel på att göra lumpen?

Det har jag gjort och flera miljoner svenskar.... Vi har överlevt och lärt oss massor med nyttigheter som jag haft nytta av i det civila, som ledarskap, hur man bäddar sänken, putsar skor, och hur man försvarar Sverige om vi blir angripna av en främmande makt....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-13, 09:06 #83
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Vad är det för fel på att göra lumpen?

Det har jag gjort och flera miljoner svenskar.... Vi har överlevt och lärt oss massor med nyttigheter som jag haft nytta av i det civila, som ledarskap, hur man bäddar sänken, putsar skor, och hur man försvarar Sverige om vi blir angripna av en främmande makt....
Det är inte värt att försvara Sverige OM vi blir angripna. Det enda resultatet blir fler döda och möjligtvis (men mindre sannolikt) att Sverige förblir ett eget land. De flesta av oss har nog lärt oss bädda sängen utan lumpen och det går alldeles utmärkt att öva upp ledarskap och fysik även utanför det militära. Vilken överraskning för dig?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-13, 18:18 #84
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är inte värt att försvara Sverige OM vi blir angripna.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-13, 23:05 #85
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Han röstar på det mest försvarsfientliga partiet som numera sitter i Regeringen tillsammans med ett av de mest försvarsvänliga partierna.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 00:14 #86
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är inte värt att försvara Sverige OM vi blir angripna. Det enda resultatet blir fler döda och möjligtvis (men mindre sannolikt) att Sverige förblir ett eget land. De flesta av oss har nog lärt oss bädda sängen utan lumpen och det går alldeles utmärkt att öva upp ledarskap och fysik även utanför det militära. Vilken överraskning för dig?
Jag lärde mig plocka isär, rengöra och montera ihop en K-pist (ett äldre automatvapen) med förbundna ögon. Vilken kan vara bra att kunna om man blir angripen av fiender under mörker. Ja, jag är beredd att döda mitt lands fiender om de försöker angripa oss militärt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 01:05 #87
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är inte värt att försvara Sverige OM vi blir angripna. Det enda resultatet blir fler döda och möjligtvis (men mindre sannolikt) att Sverige förblir ett eget land. De flesta av oss har nog lärt oss bädda sängen utan lumpen och det går alldeles utmärkt att öva upp ledarskap och fysik även utanför det militära. Vilken överraskning för dig?

Ett krig mot tex Ryssland, vore allt annat än hopplöst. I varje fall så länge som befolkningen har tillgång till vapen och viljan att försvara sig...

Vilket i sin tur sätter fingret på det största problemet...

Talibanerna vann mot både Sovjet och USA. De var beredda att försvara sina medeltida värderingar mot två supermakter, in i det sista. Du å andra sidan, är inte beredd att ens försöka försvara svenska värderingar. Du pratar vackert om demokrati och mänskliga rättigheter, men skulle Putin knacka på dörren, så vill du genast förvisa alla homosexuella till garderoben och kvinnorna till spisen.

Sverige är värt att försvara, därför att Sverige har demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, den vetenskapliga metoden, religionsfrihet, jämställdhet, äganderätten, likhet inför lagen, allemansrätten, familjerätten, pensionssystemet, pressfrihet, åsiktsfrihet, mm, mm, mm, mm, mm.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 02:58 #88
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Försvarsministern från Fi informerar om att Sverige står inför en trolig attack och här är krismötet

- Schyman: -Måste vi försvara oss? Med vapen? Usch vilket patriarkalt påhitt!

- Romson: -Vilka är det som kommer? Ryssland? Men vad trevligt att de vill hälsa på oss för att lära sig om hur våra HBTQ-soldater arbetar! Då kan vi ge dem en rosa blomma när de kommer, vad glada de ska bli!

- Fridolin: -Jag som lärare ser vikten av ett normkritiskt försvar, vi måste våga utmana de normer som styrt försvaret i århundraden.


Inte ett helt otänkbart scenario om man lever i en drömvärld...

saxat från http://toklandet.wordpress.com/2014/...ryssen-kommer/

Enligt den senaste Sifoundersökningen jag sett så vill 61% av svenska folket öka försvarsbudgeten, 18% behålla den nuvarande och endast 8% vill minska pengar till försvaret.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 06:57 #89
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Enligt den senaste Sifoundersökningen jag sett så vill 61% av svenska folket öka försvarsbudgeten, 18% behålla den nuvarande och endast 8% vill minska pengar till försvaret.
8% blir ju ungefär MP och FI..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 08:39 #90
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Ett krig mot tex Ryssland, vore allt annat än hopplöst. I varje fall så länge som befolkningen har tillgång till vapen och viljan att försvara sig...

Vilket i sin tur sätter fingret på det största problemet...

Talibanerna vann mot både Sovjet och USA. De var beredda att försvara sina medeltida värderingar mot två supermakter, in i det sista. Du å andra sidan, är inte beredd att ens försöka försvara svenska värderingar. Du pratar vackert om demokrati och mänskliga rättigheter, men skulle Putin knacka på dörren, så vill du genast förvisa alla homosexuella till garderoben och kvinnorna till spisen.

Sverige är värt att försvara, därför att Sverige har demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, den vetenskapliga metoden, religionsfrihet, jämställdhet, äganderätten, likhet inför lagen, allemansrätten, familjerätten, pensionssystemet, pressfrihet, åsiktsfrihet, mm, mm, mm, mm, mm.
Om det nu finns en möjlig vinst i att försvara Sverige, varför inte ha ett frivilligt/betalt försvar? På så vis kan patrioter som känner att de har något att vinna på att ge sig ut att skjuta ryssar göra det? Förslaget som presenteras här är inget annat än tvångsarbete/slaveri, så mänskliga rättigheter för hela populationen är inte direkt att tala om, snarare enbart för den sida som råkar tillhöra majoriteten.

Enligt den senaste Sifoundersökningen jag sett så vill 61% av svenska folket öka försvarsbudgeten, 18% behålla den nuvarande och endast 8% vill minska pengar till försvaret.[/QUOTE]
Och här har vi orsaken till min och många andras frustration: jag har helt andra planer än att tvingas gå i statligt uppfostringsläger, men eftersom att 61% av människorna i det geografiska område där jag är född vill att någon annan (bl a jag) försvarar deras hem, men ovilliga att betala för det, så är planen alltså att tvinga mig och andra unga att offra våra liv för någon annans nytta. Nej tack, de kan skicka ut sina egna barn i strid.


Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
8% blir ju ungefär MP och FI..
Låter som korrelation utan kausalitet. Jag är definitivt emot en upprustning av försvaret om det innebär tvång, men vänstervriden är jag definitivt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Jag lärde mig plocka isär, rengöra och montera ihop en K-pist (ett äldre automatvapen) med förbundna ögon. Vilken kan vara bra att kunna om man blir angripen av fiender under mörker. Ja, jag är beredd att döda mitt lands fiender om de försöker angripa oss militärt.
Det är helt OK att genomgå militär utbildning, diskussionsunderlaget i tråden ligger i huruvida det är OK att tvinga någon annan att göra det eller inte.

Senast redigerad av TheCheesePolice den 2014-11-14 klockan 08:42
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017