Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Johan Staël von Holstein kallar sig "misslyckad"

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-19, 15:40 #11
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Jag har pratat med honom några ggr då vi diskuterade affärer för ett par år sedan. Drivande människa. Problemet med entreprenörer som "vill bli som Facebook" är att ingen kommer bli framgångsrik genom att kopiera andra.

Mark eller Steve tror jag aldrig hade ambitionen att bli rikast eller störst i världen när man startade - det är inte det som driver affärer. Bra idéer och bra tjänster driver saker vidare, inte kåt på pengar.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-19, 16:10 #12
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Jag har pratat med honom några ggr då vi diskuterade affärer för ett par år sedan. Drivande människa. Problemet med entreprenörer som "vill bli som Facebook" är att ingen kommer bli framgångsrik genom att kopiera andra.

Mark eller Steve tror jag aldrig hade ambitionen att bli rikast eller störst i världen när man startade - det är inte det som driver affärer. Bra idéer och bra tjänster driver saker vidare, inte kåt på pengar.
Jag håller med till viss del, men ett driv efter att tjäna pengar tycker jag är en viktig egenskap för en bra entreprenör. Här i janteland är det ju lite fult att prata om pengar och ambitioner om att man vill tjäna bra. Det viktigaste är såklart att man har bra idéer vilket leder till bra produkter och tjänster, men för att lyckas gäller det att man kan göra bra av affärer av dessa.
Det finns många entreprenörer som en fantastiskt bra produkt men som misslyckas med att göra några pengar alls på den för att de bara fokuserar på produkten och inte på affärerna.

Så givetvis behövs båda delarna för att man ska lyckas som entreprenör.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-19, 16:16 #13
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Jag har pratat med honom några ggr då vi diskuterade affärer för ett par år sedan. Drivande människa. Problemet med entreprenörer som "vill bli som Facebook" är att ingen kommer bli framgångsrik genom att kopiera andra.

Mark eller Steve tror jag aldrig hade ambitionen att bli rikast eller störst i världen när man startade - det är inte det som driver affärer. Bra idéer och bra tjänster driver saker vidare, inte kåt på pengar.
Fast man kan bli rik på att kopiera oxå... kolla på Microsoft.. ett bra exempel.

Även Facebook var långt ifrån först med att bygga en community.

allt handlar om att göra en "category killer", gör man det lite bättre, lite snyggare så får man alla användare till sig.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-20, 16:30 #14
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Jag håller med till viss del, men ett driv efter att tjäna pengar tycker jag är en viktig egenskap för en bra entreprenör. Här i janteland är det ju lite fult att prata om pengar och ambitioner om att man vill tjäna bra. Det viktigaste är såklart att man har bra idéer vilket leder till bra produkter och tjänster, men för att lyckas gäller det att man kan göra bra av affärer av dessa.
Det finns många entreprenörer som en fantastiskt bra produkt men som misslyckas med att göra några pengar alls på den för att de bara fokuserar på produkten och inte på affärerna.

Så givetvis behövs båda delarna för att man ska lyckas som entreprenör.
Håller helt med, jag menade inte att man bör undvika det affärsmässiga utan att det kommer som steg 2. Naturligtvis kan man göra som boo.com också men den strategin fungerar inte långsiktigt som vi alla vet
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-20, 16:32 #15
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Fast man kan bli rik på att kopiera oxå... kolla på Microsoft.. ett bra exempel.

Även Facebook var långt ifrån först med att bygga en community.

allt handlar om att göra en "category killer", gör man det lite bättre, lite snyggare så får man alla användare till sig.
Microsoft är ett dåligt exempel, väldigt mycket innovation där. Google är faktiskt ett bättre exempel, knappast först med en sökmotor, vi som varit med minns altavista, lycos, yahoo m.fl.

Du får inte alla användare med dig bara för du gör något bra, återigen titta på google hur många projekt dom skrotat, sist Google Wave som var hur bra, snyggt och trevligt som helst - men ingen ville ha det.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-20, 16:49 #16
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Microsoft är ett dåligt exempel, väldigt mycket innovation där. Google är faktiskt ett bättre exempel, knappast först med en sökmotor, vi som varit med minns altavista, lycos, yahoo m.fl.
Du menar alltså att Google inte skulle ligga i framkanten av innovation? Att de inte skulle inspirerat en enorm mängd företag gällande big data, warehousing, nosql osv? Att de inte byggde en sökmotor som med ett enkelt tilltag helt förändrade sökmotor-marknaden? Att de inte är det enskilt mest framgångsrika annonsdrivna internet-företaget? Listan kan göras lång.

Nej, att jämföra Holsteins påhitt med Google är ingen hit hos mig. Sen ger jag förvisso inte många ören för "Don't be evil" då jag tror att Google är ute efter samma nära-inpå-monopol som de flesta kommersiella aktörer. "Don't be the most evil" kanske skulle passa bättre.

Sen finner jag det konstigt att ingen nämnt Holsteins inhopp i kulturrådet. De som fick in honom ska förvisso inte ha mer cred än honom.

Inte sagt att han inte har många positiva egenskaper. Men generella dragen hos hans entrenenörsskap ser iallafall jag ner på. Sen verkar det ju som han skapat sig en riktig mäktig fiende i sig själv som nära på redan lett till döden.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-20, 17:30 #17
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Holstein och kulturpolitik var en bisarr gåta även för mig. Han är onekligen duktig och innovativ beträffande mycket, men det var nog inte hans "påse".
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017