Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


åäö i ankartexten på utländsk sida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-05, 21:09 #1
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Henkezan Henkezan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 87
Standard åäö i ankartexten på utländsk sida?

Säg att jag har domänen kött.se (eller kott.se)

Jag får en backlink från en utländsk sida, bör jag ha kott eller kött som ankartext på den utländska sidan?

Kan jag ranka lika bra med kott.se som kött.se för svenska google?
Henkezan är inte uppkopplad  
Oläst 2010-05-06, 00:09 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag gjorde ett enkelt test och googlade på "rormokare". Då visas inte texten "menade du: rörmokare" vilket jag tolkar som att Google fattar att "o" ska bytas ut mot "ö". Google kan alltså känna igen ordet och vet vad som menas. Dock visas inte exakt samma sökresultat som när man stavar med ö.

Jag skulle rekommendera dig att bli länkad med åäö i länktexterna även från utländska sidor. I vissa språk finns t.o.m. dessa bokstäver, t.ex. i tyskan och turkiskan finns bokstaven ö.

Tänk dock på att sajten som länkar till bör/måste ha rätt teckenkodning för att kunna visa dessa tecken. Alternativt kan man väl skriva HTML-koden för dem:

å = å
ä = ä
ö = ö

kött = kött
kw_wasabi är inte uppkopplad  
Oläst 2010-05-06, 07:17 #3
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
Ett tips är att inte ha samma ankartext på alla länkar. Så "kott" som ankartext kan funka om man har en strategi att få in många länkar med spridning på ankartexten. Hur stor spridning man bör ha är omtvistad. Men ju fler länkar en sajt ha desto mer spridning.
FredrikLund är inte uppkopplad  
Oläst 2010-05-06, 09:39 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Om din sida är på svenska så kan man emellertid ifrågasätta nyttan av att bli länkad från internationella sidor. Är din sida internationell så kan man å andra sidan ifrågasätta om det är en bra idé med icke-engelska bokstäver.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2010-05-06, 16:07 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Henkezan Visa inlägg
Säg att jag har domänen kött.se (eller kott.se)

Jag får en backlink från en utländsk sida, bör jag ha kott eller kött som ankartext på den utländska sidan?

Kan jag ranka lika bra med kott.se som kött.se för svenska google?
På frågan om du kan ranka lika bra med kott.se som kött.se så är mitt svar ja. Google känner igen sökord i domäner där åäö bytts ut mot aao. Det är möjligt att det är aningen lättare att ranka bra med IDN-domän men det mesta styr man med hjälp av länktexter och innehåll på sajten.

Det finns säkert andra som kan rätta mig om jag har fel. Jag har inte så stor erfarenhet av IDN-domäner.

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikLund Visa inlägg
Ett tips är att inte ha samma ankartext på alla länkar. Så "kott" som ankartext kan funka om man har en strategi att få in många länkar med spridning på ankartexten. Hur stor spridning man bör ha är omtvistad. Men ju fler länkar en sajt ha desto mer spridning.
Bra och viktigt påpekande. Länkar från internationella sajter kan vara ett bra tilllfälle att få just denna spridning.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om din sida är på svenska så kan man emellertid ifrågasätta nyttan av att bli länkad från internationella sidor. Är din sida internationell så kan man å andra sidan ifrågasätta om det är en bra idé med icke-engelska bokstäver.
Även här håller jag med. Relevans är många gånger viktigare än pagerank. När en utändsk sajt (på annat språk) länkar till en svenskspråkig sajt borde relevansen rimligtvis sjunka ganska mycket.

Frågan är bara hur Google ställer sig till det motsatta förhållandet. Att en svenskspråkig sajt länkar till en engelskspråkig. Det är samma sak, bortsett från att en stor del av svenskarna förstår engelska och därmed kan dra full nytta av den länkade sajten.
kw_wasabi är inte uppkopplad  
Oläst 2010-05-06, 16:23 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Frågan är bara hur Google ställer sig till det motsatta förhållandet. Att en svenskspråkig sajt länkar till en engelskspråkig. Det är samma sak, bortsett från att en stor del av svenskarna förstår engelska och därmed kan dra full nytta av den länkade sajten.
Tror faktiskt Google tar hänsyn till språkförhållanden i respektive land. Det är så pass enkelt att göra och fyller en viktig funktion så jag är tämligen övertygad om att de tänkt på detta.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017