Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varnish på webbhotell (flyttade inlägg från Webbhotell och prestanda?)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-17, 21:12 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Fast det är ju ändå inte det jag säger att varnish inte gör enormt stor skillnad, varför skulle vi då satsa på varnish i så fall? Vad jag har försökt att säga är att man kan inte ha en seg php backend och tro att man kan fixa till det med varnish, för då hade ju alla siter på tex. one.com flugit fram, för där har man vad jag förstår supertrimmat varnish.
Nja, nu drar du nog lite förhastade slutsatser. One.com satsar på så låga priser som möjligt och då försöker man rimligtvis också trycka in så mycket som möjligt på så få maskiner som möjligt. Varnish gör inte per automatik att sajter går snabbare på ett webbhotell utan det kan lika gärna vara ett sätt för webbhotellen att kunna hålla nere kostnaderna. Alla de stora tävlar idag snarare med priser och överförsäljning snarare än prestanda.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 21:25 #12
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Är det här en gammal diskussion som flyttats till en ny tråd eller varför är första inlägget så rörigt? Jag orkade faktiskt inte läsa igenom detta tyvärr. Hoppas du inte tar illa upp Danielos.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 21:40 #13
Stahla Stahla är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 119
Stahla Stahla är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 119
Det är inlägg som har flyttats ut ifrån en tidigare tråd
Stahla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 21:57 #14
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Nä, sluta nu, detta är ju helt otroligt!! Dra inte ut inlägg från en annan tråd för att sedan sätta mig som trådskapare, jag misstänker att det är tartareandesire som står bakom detta, radera hela tråden isåfall!

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Är det här en gammal diskussion som flyttats till en ny tråd eller varför är första inlägget så rörigt? Jag orkade faktiskt inte läsa igenom detta tyvärr. Hoppas du inte tar illa upp Danielos.
Håller med dig, hur rörigt som helst, speciellt när inlägget blev taget från sitt sammanhang, och skulle jag skapa en ny tråd skulle jag lägga upp det på ett mycket bättre sätt.

Senast redigerad av Danielos den 2013-10-17 klockan 22:12
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 22:18 #15
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Ja det blev lite tokigt nu, håller med om att det är bättre att ta bort tråden istället.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 23:09 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Nä, sluta nu, detta är ju helt otroligt!! Dra inte ut inlägg från en annan tråd för att sedan sätta mig som trådskapare, jag misstänker att det är tartareandesire som står bakom detta, radera hela tråden isåfall!

Håller med dig, hur rörigt som helst, speciellt när inlägget blev taget från sitt sammanhang, och skulle jag skapa en ny tråd skulle jag lägga upp det på ett mycket bättre sätt.
Jag hade som alternativ att antingen radera alla inläggen eller flytta ut dom till en ny tråd. Eftersom det ändå var ganska mycket text så kändes det lite tråkigt att radera allt. En lång diskussion om Varnish hade ingenting med den ursprungliga trådens frågeställning att göra. Däremot så missade jag mycket riktigt att notera att det handlade om utflyttade inlägg.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 23:11 #17
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag hade som alternativ att antingen radera alla inläggen eller flytta ut dom till en ny tråd. Eftersom det ändå var ganska mycket text så kändes det lite tråkigt att radera allt. En lång diskussion om Varnish hade ingenting med den ursprungliga trådens frågeställning att göra. Däremot så missade jag mycket riktigt att notera att det handlade om utflyttade inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Så länge du har en ganska enkel sida utan allt för mycket dynamiskt innehåll kommer du ganska långt med de flesta webbhotell om du har koll på hur du kan cacha sidan.
Just CityNetwork kör dessutom Varnish framför webbhotellssidorna så om du kan dra nytta av det kan du skala ganska långt med bra svarstider. Se över dina HTTP-headers så att sidorna verkligen cachas i varnish.
Du kan även köra ett cron-skript för att hålla cachen varm så att besökarna nästan alltid servas av cachade sidor ifrån Varnish.
Jaha, men ITisGoods inlägg om varnish på CN funkar bra?

Mitt inlägg som handlande om varnish, php och prestanda var definitivt inte off-topic, för ett webbhotell med prestanda är php exekvering och varnish eller liknande A och O

Senast redigerad av Danielos den 2013-10-17 klockan 23:18
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 00:54 #18
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Till en början tycker jag att varnish-diskussionen var väldigt relevant med tanke på på trådstarten som nämner City Network. Korrekt användning av Varnish kan i de flesta fall göra enormt stor skillnad för prestandan även i delade miljöer vilket var vad tråden handlade om. Jag ser det som väldigt relevant för tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Fast det är ju ändå inte det jag säger att varnish inte gör enormt stor skillnad, varför skulle vi då satsa på varnish i så fall? Vad jag har försökt att säga är att man kan inte ha en seg php backend och tro att man kan fixa till det med varnish, för då hade ju alla siter på tex. one.com flugit fram, för där har man vad jag förstår supertrimmat varnish.
Har du en seg backend så blir det bara ännu viktigare att hålla cachen varm. Tyvärr är det lite svårt att styra på ett bra sätt i delade miljöer eftersom du inte kan t bort/banna cache på varnish servern och pusha upp ny data. När inte de möjligheterna finns kan man t.ex. ha crawlers som vandrar runt på sidan och som uppdaterar cachen med jämna intervall(cronjob). Använder man ett CMS som t.ex. Wordpress finns det plugins som löser det här. Det här är dock långt ifrån 100-procetig lösning och det går inte att komma ifrån att blir en del cachemissar som med en seg backend kan bli väldigt långsamma. Om man gör allt rätt så bör man kunna se till att det max är ett procent av alla requests som missar Varnish-cachen.

Är varnishcachen varm så levereras sidan alltid på någon millisekund om inte varnish-servern är extremt överbelastad eller konfigurerad på något sätt som jag inte förstår.

Senast redigerad av pelmered den 2013-10-18 klockan 00:56
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 12:09 #19
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag hade som alternativ att antingen radera alla inläggen eller flytta ut dom till en ny tråd.
Varför hade det som alternativ, alla är ju överens om att det var on-topic och relevant?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-19, 09:11 #20
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Fast det är ju ändå inte det jag säger att varnish inte gör enormt stor skillnad, varför skulle vi då satsa på varnish i så fall? Vad jag har försökt att säga är att man kan inte ha en seg php backend och tro att man kan fixa till det med varnish, för då hade ju alla siter på tex. one.com flugit fram, för där har man vad jag förstår supertrimmat varnish.
Bara för att ha det sagt - vet massor av företag som har en seg sida när det gäller backend men tack varje väl konfiggad varnish laddas den på under 10 ms. Oftast då laddas cachen endast om vid ändringar - vilket sker mer sällan än man tror på mångas webbplatser. ;-) Detta görs förstås via en virtuell server där man har koll på sin egen miljö. Så även om jag håller med om att man bör skapa en väl fungerande backen - så låser många många det med Varnish eller cache generellt.

Att köra det på delad miljö är förstås en helt annan fråga då man måste tillgodose så många olika mönster av användande och det blir genast mindre effektivt och du kan aldrig komma ifrån att backend måste accessas oftare. Även i delad miljö - rätt gjort dock - så kan du faktsikt unkomma många av begränsningarna och lösa det. ;-) Sedan är det inte något jag rekommenderar - utan precis som du tycker man bör ha en väl fungerande backend.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017