Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domän som håller på att förfalla

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-10, 14:21 #11
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
Citat:
Ursprungligen postat av JacobTallberg Visa inlägg
Själv åkte jag på en avgift på 1000+moms för att återregistrera en domän som precis gått ut från Loopia. Jag hade fått ett mail någon månad före om att domänen snart skulle förnyas och sedan en faktura och en påmminelse. Tyvärr inkludera fakturan domäner jag inte skulle förnya och jag missade därför att min viktigaste adress ingick. Helt mitt eget fel, men jag hade varit otroligt tacksam om något ställt ut som du och sparat mig all den tid, pengar och missade mejl som det innebar.
Så du tycker att Loopia skulle ha förnyat alla domäner på din faktura "för säkerhets skull" och sedan krävt dig på pengarna för samtliga domäner?
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 14:59 #12
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av JensS Visa inlägg
Så du tycker att Loopia skulle ha förnyat alla domäner på din faktura "för säkerhets skull" och sedan krävt dig på pengarna för samtliga domäner?
Självklart tror jag inte att det är det han tror, utan att man som webbhotells/domän-leverantör engangerar sig och tar hand om kunden och hålla hög kundservice på ett sätt som de stora lågbudget domänleverantörerna inte normalt kan göra.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 15:34 #13
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
Vet inte om jag skulle kalla Loopia för lågbudget bara för att de har billiga domäner. Precis som han skriver så får man ju tre notifieringar om att domänen är på väg att löpa ut, hur många fick er kund i fråga?

Edit: menar inte detta som kritik utan mer att någonstans måste ju det egna ansvaret få sin plats. Ni kan ju inte heller hålla på så här hur länge som helst, förr eller senare så blir ni ju för stora men har då kunder som räknar med att ni fixar detta ändå.

Senast redigerad av JensS den 2011-07-10 klockan 15:40
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 16:45 #14
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
När jag menar lågbudget så menar jag att Loopia och några till säljer domäner till inköpspris för att ha det som dragplåster till andra tjänster som webbhotell, då är det naturligt att man gör som man gör och i vårt och i många andras fall kommer vi inte att satsa på samma massproducerande modell utan kommer att hålla oss inom att erbjuda mer kundanpassade lösningar där man normalt kör vps eller liknande och då ligger det nära till hands att även fortsätta ge service och support utöver det extra, det kommer vi arbeta för att inte sluta med, för det är just de bitarna vi alltid kommer att konkurrera med. Jag tycker man kan jämföra det med handbyggda Koenigseggs i små volymer och massproducerade Volvo-bilar.

Senast redigerad av Danielos den 2011-07-10 klockan 16:47
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 17:41 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JensS Visa inlägg
Så du tycker att Loopia skulle ha förnyat alla domäner på din faktura "för säkerhets skull" och sedan krävt dig på pengarna för samtliga domäner?
En trevlig funktion som webbhotell med lite extra kundfokus ganska enkelt kan implementera är att man kan markera prioriterade domäner som därmed övervakas extra. Har man ingen närmare relation till kunderna, vilket normalt sett är fallet hos de större aktörerna, så har man ju ingen aning om vad som är viktigt eller inte på samma sätt som Daniel hade i det här fallet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 17:58 #16
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
tartareandesire, det måste jag säga var en utmärkt idé att implementera en sådan funktion för en extra betaltjänst, att kunna prioritera en domän I detta lägger man även med ett avtal att alltid lova att förnya domänen så man helt följer .se regler
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 18:02 #17
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
tartareandesire, det måste jag säga var en utmärkt idé att implementera en sådan funktion för en extra betaltjänst, att kunna prioritera en domän I detta lägger man även med ett avtal att alltid lova att förnya domänen så man helt följer .se regler
Det är ju lite som det som Atomia integrerat i nya domänhanteraren "autoförnya".
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 13:35 #18
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Vi har en kund som har en domän som förfaller inom någon dag, vi har skickat flera betalningspåminnelser och ett personligt brev där vi påtalar att domänen håller på att förfalla, och kunden har tidigare svarat på den registrerade emailadressen, jag är medveten om att de stora webbhotellsaktörerna missar domänförnyelser och sällan ringer kunder i sådana här fall, men min fråga är om det är kotym hos oss andra webbhotell att ringa i sådan här fall, hur gör ni andra webbhotell? Denna domän tror vi är mycket viktig för kunden.

Vi ringer inte kunden, däremot så har vi rutiner så att kunder ska få veta vad som är på gång både via snigelpost och mail.

Hur vi sen hanterar det beror på vad kunden har för avtal med oss. Har vi ett helheltsåtagande så har vi och då ser vi till att ingen domän avreggas som inte kunden sagt till om.

För övriga kunder så låter vi den gå och så får vi i så fall förnya den innan den verkligen försvinner och blir möjlig för någon annan att regga.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017