Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köptvist mellan 2 företag

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-06, 18:02 #1
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Standard Köptvist mellan 2 företag

Tänkte höra med er alla om ni har några idéer och tankar angående ett köp som gick fel från en annons här på WN. Mellan företag gäller ju Köplagen och inte Konsumentköplagen som sagt: https://lagen.nu/1990:931#P42

Så här har det gått till:
1: Jag beställer en begagnad server i firmans namn och får en faktura med specen 6st 300Gb diskar. Fakturan är på 10 dagar netto.
2: Ett annat företags tekniker åker och hämtar servern.
3: Direkt vid ankomsten i serverhallen görs en analys av mig och av en tekniker och det konstateras att den endast har 4st 300Gb diskar och 2st 74Gb diskar.
4: Jag kräver ett rimligt avdrag på priset som kompensation, vilket säljaren nekar, och säger att jag måste lämna tillbaka servern om jag inte vill ha den.

Jag krävde att antingen:
1: Avdrag på runt 25% på priset
2: Att säljaren enligt 30 § och 34 § avhjälper felet på diskarnas storlek.
3: Att säljaren bekostar omkostnader och frakt för att skicka tillbaka servern.

Ingen av dessa 3 punkter har säljaren gott med på, utan hävdar nu att den tekniker som hämtade servern har skrivit på ett kvitto som lyder:

Citat:
KVITTO MOTTAGET BEGAGNAT GODS
Undertecknad har idag mottagit gods enligt nedan. Jag är medveten om att godset är begagnat och har i och med undertecknandet av detta kvitto avsagt mig rätten till reklamation rörande godset avseende varje fel eller brist.
Godset har innan undertecknandet befunnits befinna sig i det skicka som överenskommits med säljaren.
Men jag hävdar att teknikern varken är en represant för mig som köpare och har heller inte visats någon spec, där han kan jämföra och se att allt stämmer.

Frågan är om säljaren avskriva sig på detta sätt från:

Citat:
Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

* 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
samt friskrivning från att först vid slutankomst ha undersökningsplikt av varan:

Citat:
31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger
det undersöka den i enlighet med god affärssed.

Framgår det att varan skall transporteras från platsen för avlämnandet, får
köparen vänta med undersökningen till dess att varan har kommit fram.
Jag kommer troligen att fakturera säljaren för 2st 300Gb plus rimligt skadestånd, och dra av fakturan för servern, enligt: 30 § och 42 §

Citat:
Påföljderna

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.
För detta borde jag väl kunna göra?


Så frågan är:
1: Kan säljaren avskriva sig på detta sätt?
2: Har jag rätt att fakturera för diskar och skadestånd och dra av serverkostaden på fakturan från säljaren enligt 30 §?

Senast redigerad av Danielos den 2011-04-06 klockan 18:06
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-06, 18:11 #2
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
Oavsett vad lagarna säger tycker jag du ska göra upp med säljaren - man kommer alltid längst på att göra rätt för sig. Säljaren trodde uppenbarligen att det satt 6st 300GB diskar och är beredd att ta tillbaka servern eftersom ett misstag uppstått.

Att du kräver två nya 300GB diskar (jag gissar att det är SAS-diskar som antagligen kostar en hel del) eller kräver 25% avdrag på priset tycker jag personligen är rätt mycket begärt. Kan du inte nämna beloppen för den begagnade servern och priset för två nya diskar också?

Inse att misstag uppstår och att det likaväl kan vara du som gör det nästa gång. Kom överens med säljaren är mitt tips utan att vara helt insatt i ärendet. Han har ju visat god vilja genom att acceptera att du returnerar servern. Att utnyttja situationen och försöka pressa fram en bättre deal i efterskott pga ett misstag är inte schysst.

Senast redigerad av bjornstrom den 2011-04-06 klockan 18:14
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-06, 18:16 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
bjornstrom, du menar att jag måste stå för både frakt fram och tillbaka, även om det inte är jag som gjort fel? Servern är gammal och kostade 3000kr och jag är endast ute efter diskarna och jag begärde 1000kr i avdrag och säljaren går bara med på 500kr, vilket jag tycker är för lite, då jag nu måste ut med minst 3500kr totalt för att införskaffa 2 diskar. Hade jag vetat serverns riktiga spec. hade jag inte ens funderat på att köpa servern, och nu blir ju jag förloraren som måste ut med fraktpengar.

Senast redigerad av Danielos den 2011-04-06 klockan 18:46
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-06, 18:17 #4
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 81
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 81
Man bör beakta att köplagen är dispositiv, vilket innebär att den inte är tvingande. Vilket innebär att parterna kan överrens om andra villkor för köpet. Att jmf. med konsumentköplagen som till stora delar är tvingande och inte kan avtalas bort.

Men jag tar inte ställning till sakfrågan, då den är hyffsat komplex.

/Sebbe
Sebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-06, 18:31 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
Man bör beakta att köplagen är dispositiv, vilket innebär att den inte är tvingande. Vilket innebär att parterna kan överrens om andra villkor för köpet.
Jaha, det var intressant och bra att veta, man lär sig nåt nytt varje dag
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-06, 23:18 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Den tekniker som du skickade har väl inte teckningsrätt för ditt företag? Då har han inte befogenhet att ingå avtal i ditt företags namn. Hans befogenhet har vad jag uppfattar enbart bestått i att transportera godset till dig?

Det är bedrägligt beteende från säljaren att lämna ifrån sig gods som inte stämmer med specifikationen (är väsentligt sämre kapacitet eller kvalitet, jämfört med det avtalade), om han var medveten om det. (Polisanmälan kanske är på sin plats). Observera att jag skulle definitivt klaga om det är 76 GB när säljaren uppger 300 GB, det har inget med om varan är begagnad eller inte, det är ju en ren specifikationsfråga som inte har att göra med om varan är använd.

Det är orimliga avtalsvillkor att hävda avtalsvillkor av ett "bud". Det hade varit lite annorlunda om denne varit formellt anställd av dig.

Du har undersökt detta gods så snart omständigheterna tillåter det.

Teknikern som du skickade har enbart agerat "transportör" eller "bud" och har inget ansvar för godset på annat sätt än för själva transporten.

Förvisso kan säljaren hävda att du ska lämna tillbaka servern om du krediteras för denna servers andel av hela affärsuppgörensel, men rimligt är att transporten sker på säljarens bekostnad.

MEN då kan du hävda att detta var en vital del av hela uppgörelsen och HÄVA hela affären/köpet, med krav på full kompensation för dina omkostnader.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-06 klockan 23:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 05:23 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Om teknikern hade i uppdrag av dig att hämta server, så kan man argumentera för att han måste ha haft rätt att kvittera ut den. Därmed har du givit teknikern fullmakt att ingå den typen av avtal i ditt ställe. Särskilt som beloppet det rör sig om är så ringa.

Rent juridiskt så har du ett anspråk på teknikern. Därför att han har levererat en server som inte motsvarar den server som du gav honom i uppdrag att kvittera ut och att transportera till dig. Säljaren i sin tur har friskrivit sig genom kvittensen. Teknikern har ju skrivit under på att han har hämtat 6x300gb, men till dig har han bara levererat 4x300gb + 2x74gb. Du har därför ett anspråk på teknikern, inte på säljaren.

Rent juridiskt så kan du inte ställa krav på säljaren. Du kan driva en tvist mot teknikern, som i sin tur kan driva en tvist mot säljaren.

Lagen stämmer inte alltid överens med det man tycker borde vara rimligt. Rent moraliskt så bör säljaren naturligtvis skicka dig två till 300gb diskar, eller ta tillbaka servern och betala alla kostnader. Men det blir du tyvärr tvungen att förklara för säljaren, utan att ha stöd av lagen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 06:44 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Häv köpet och köp en 2850 med 6x300 av mig istället.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 08:48 #9
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
bjornstrom, du menar att jag måste stå för både frakt fram och tillbaka, även om det inte är jag som gjort fel? Servern är gammal och kostade 3000kr och jag är endast ute efter diskarna och jag begärde 1000kr i avdrag och säljaren går bara med på 500kr, vilket jag tycker är för lite, då jag nu måste ut med minst 3500kr totalt för att införskaffa 2 diskar. Hade jag vetat serverns riktiga spec. hade jag inte ens funderat på att köpa servern, och nu blir ju jag förloraren som måste ut med fraktpengar.
Ja, det är tråkigt för alla inblandade att det blivit fel. Jag tror inte säljaren tycker det är jättekul att den här diskussionen dyker upp på WN och att han hamnar i konflikt med dig.

Att säljaren ska stå för 2 nya diskar för 3500kr när du köpt servern för 3000kr är orimligt.

Begagnade hårddiskar har för mig ett väldigt lågt värde, jag skulle inte våga använda gamla hårddiskar i produktion (vi byter fungerande diskar mot nya med jämna mellanrum). Jag tycker inte 500kr kompensation alternativt häva köpet och returnera servern är ett dåligt sätt att lösa problemet.
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 08:52 #10
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är bedrägligt beteende från säljaren att lämna ifrån sig gods som inte stämmer med specifikationen (är väsentligt sämre kapacitet eller kvalitet, jämfört med det avtalade), om han var medveten om det. (Polisanmälan kanske är på sin plats).
Hoppas du skämtar - nästan värt en polisanmälan

Att säljaren är beredd att ta tillbaka varan och är beredd att kompensera köparen med ett lägre pris tycker jag visar att säljaren insett att han gjort ett misstag.

Min filosofi är att man ska försöka vara schyssta mot varandra och inse att folk gör misstag ibland. Det lönar sig i längden att lösa saker så att ingen går och är sur på dig.
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017