Kom ihåg mig?

Bolag i Estland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-30, 11:20 #1
makaflOws avatar
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 167
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem
makaflOws avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 167
Standard Bolag i Estland

Jag pratade med en kille som sa att bolagsskatten i Estland var mycket lägre än i Sverige. Efter det googlade jag lite och läste att om man bor i Sverige och har ett bolag i Estland så ska man ändå betala samma skatt som i Sverige.

Han sa även att dom inte är lika hårda i Estland på vad man köper på sitt företag. Någon som har erfarenhet av det här? Vi säger att jag driver ett företag som inriktar sig på webben så köper jag något helt onödigt som t ex. en motorcykel på företaget. Går det? Stämmer det han säger?
makaflOw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 11:28 #2
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Om du inte planerar att bosätta dig i Estland är det knappast en bra idé att öppna ett bolag där för att betala mindre i skatt. Du riskerar att få stora problem med Skatteverket vad jag har hört i alla fall.

Angående att handla saker på företaget är min erfarenhet att det i Baltikum går att handla mer saker på företaget än i Sverige. Inte så pass hårda regler o.s.v., och vem kan egentligen säga att din motorcykel är onödig? Trots allt kanske du behöver hojen för att snabbt ta dig fram till kunder i rusningstrafik

Nu är jag ingen expert i området och jag har väldigt lite erfarenhet från företagsverksamhet i dessa länder, dock känner jag lite folk som har det, så ta inte mitt ord för givet.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 12:21 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du måste hålla isär bolagskatt och inkomstskatt eller inkomst av kapital.

Bolagskatt betalas i det land bolaget är registrerad efter deras lagstiftning, dock kan du bli tvungen att registrera en filial i Sverige om du bedriver större delen av verksamheten här.

Men genom moderbolag och dotterbolag struktur kan du ändå se till att bolagskatten endast betalas i Estland.

Sedan finns det ju mer fördelar än bolagsskatt, många brukar använda bolag i Estland just för bra förmån på firmabil bland annat.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 14:22 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Ett par saker bör man ha klart för sig när det gäller framför allt just Estland:

1. Samarbetet mellan svenska och estniska myndigheter är omfattande. Estland är ett litet land och väldigt mycket av deras skatteadministration och rättväsende har utbildats i Sverige och/eller av svenskar. Således finns många snabba och enkla (informella) kontaktvägar som underlättar svenska myndigheters kontroll av svenskars förehavanden i Estland.

2. Det är mycket förmånligt att driva företag i Estland om man gör det på rätt sätt och bland annat är företagsbeskattningen låg (noll på ej uttaget kapital).

3. Att tro att det bara är att handla vad man vill i Estland för företagets räkning är nog att riskera en ordentlig revision och just när en sådan inträffar pratar vi inte längre om att man känner igen den svenska (om än bristfälliga) rättskulturen, då är den alltjämt rent sovjetisk...

4. Som Patrikweb säger så bör man komma ihåg att om man har en betydande del av försäljningen i Sverige så skall man se över filialfunktionen så att man får det lättare att hantera moms och annat här hemma.

5. Så gott som allt är billigare i Estland och i allmänhet är det lättarbetat, men var beredd på omfattande byråkratisk vurpor...

6. Om du tänker dig att flytta din verksamhet till Estland trots att du har en blygsam omsättning, tänk om, det är inte värt det. Du måste fortfarande betala svensk inkomstskatt etc. för den lön du tar ut.

7. Däremot, om du tänker flytta både dig själv och verksamheten till Estland - grattis! Inkomstskatten är 22% om jag minns rätt, flat rate. Synnerligen förmånligt om du har något högre inkomst.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-20, 16:46 #5
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
7. Däremot, om du tänker flytta både dig själv och verksamheten till Estland - grattis! Inkomstskatten är 22% om jag minns rätt, flat rate. Synnerligen förmånligt om du har något högre inkomst.

Det låter ju inte alls dumt. Jag har länge planerat en utflytt pga skattefördelarna.

Är det några här på WN som bor i Tallinn?
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-20, 19:04 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Det låter ju inte alls dumt. Jag har länge planerat en utflytt pga skattefördelarna.

Är det några här på WN som bor i Tallinn?
Om du planerat utflytt pga. skatt kan du väl välja ett land med ett vettig klimat alla fall :P
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-06, 09:40 #7
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Har detta ändrats på senare tid? Finns ju e-citizenship nu https://apply.gov.ee/

Nån som kör från Estland?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-06, 09:51 #8
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Har skaffat e-citizenship men ej startat bolag än, tänkte använda Leapin som fixar allt åt en: https://www.leapin.eu/pricing
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-07, 10:06 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis Visa inlägg
Har detta ändrats på senare tid? Finns ju e-citizenship nu https://apply.gov.ee/

Nån som kör från Estland?
Har bolag i Estland samt även skaffat e-residency, dock hämtade jag ut det från Estonias ambasad i Tokyo. Har dock aldrig användt det ännu.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017