Kom ihåg mig?

"Idag föds ett nytt land i Europa!"

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-18, 00:20 #21
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Efter att på närmare hand fått bestifta bekantskap med "affärsmännen" i kosovo så har jag min egna uppfattning. Mutor, check. Korruption, check. Biståndspengar som försnillas, check. Hot om våld, check.

Ett land som vi i väst försöker hjälpa att sluta dela ut fakturor för elektricitet via kurirer. Varför? Det är ingen ide att skicka räkningarna på papper, det krävs en stadig kille som kräver in pengarna hängandes i din dörr. Vi pratar om ett land där korruption är det naturliga tillståndet. Läs gärna Maciej Zarembas artikelserie "Koloni Kosovo", den är bra.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 01:54 #22
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Grazzy - Självständighetsförklaringen lär väl knappast göra den situation bättre? I alla fall inte direkt.

Precis så har det sett ut i flera av de andra nya länderna som förut var en del av Jugoslavien... Från ordning till kaos och så småningom har ordningen återskapats, men först efter mycket lidande.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 02:01 #23
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag drog inga slutsatser egentligen. Jag kan bara konstatera att mina personliga upplevelser av kosovo är rätt dålig.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 09:13 #24
Staffanoss avatar
Staffanos Staffanos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 99
Staffanos Staffanos är inte uppkopplad
Medlem
Staffanoss avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 99
Citat:
Originally posted by grazzy@Feb 18 2008, 02:01
Jag drog inga slutsatser egentligen. Jag kan bara konstatera att mina personliga upplevelser av kosovo är rätt dålig.


Lika bra att se problemen som de är. Vissa invandrar grupper, ställer till mer problem än andra. Det är bara så...
Staffanos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 12:16 #25
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Staffanos@Feb 18 2008, 09:13



Lika bra att se problemen som de är. Vissa invandrar grupper, ställer till mer problem än andra. Det är bara så...
Ja, varje gång man blir tvungen att åka hem med tunnelbanan sent om natten så sitter man där och är rädd för att en grupp indiska doktorander ska kliva på samma vagn. Tyska civilingenjörer känns också ganska hotfulla. För att inte tala om den skräck som alla gäng med rika norrmän sprider på stan. :lol:

Det är klart att vissa grupper är mer problematiska än andra (även om det är osjyst mot de skötsamma att dra alla över en kam). Men det är snarare en fråga om klass och utbildning än om etnicitet. Lågutbildade svenskar med en dålig social bakgrund i bagaget brukar inte heller vara så roliga att ha att göra med alltid. Är pappa och mamma alkoholister på socialbidrag och personen inte har gått ut grundskolan så brukar det ofta sluta i kriminalitet och utanförskap.

Sen är det som Xamda tidigare påpekade. Vi får förmodligen hit de välutbildade och slöddret. Och de välutbildade gör inget väsen av sig, så de ser man inte av så mycket. De som märks mest är slöddret.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 12:40 #26
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Ett Problem i f.d Jugoslavien är att historien är så levande och inpräntas i ungarna från tidiga år. Man får tidigt lära sig vad "den folkgruppen" har gjort mot vår folkgrupp för 1000 år sedan och framåt. Hatet ligger där latent. En stark ledare som Tito lyckades undertrycka det, men den grundläggande splittringen har alltid funnits där. Det är svårt att förlåta och gå vidare då. Vi har krigat mycket med våra grannländer och även med varandra, med darlkarlar, etc. Men inte finns det något hat som skulle kunna leda till inbördeskrig i Sverige eller krig mot Danmark eller Norge.

Sen angående Albanien, vet inte hur det är i Kosova, men i Albanien är öga för öga tand för tand mentaliteten starkt levande. Hänger kanske samman med att man inte glömmer och förlåter oförrätter från historien. Lite samma kultur som finns i södra Italien med maffiosos och den landsänden har svårt att hänga med Norra Italiens utveckling.

Jag tycker inte att det ser ljust ut. Det känns som att det alltid kommer krigas där.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 12:59 #27
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Vill flika in att det finns en annan aspekt att ta med i detta nya självständiga land Kosovo. I regionen är det inte bara etnisk härkomst som historiskt sett varit orsak till folkmord och oförätter, utan en utmärkt sköld att gömma sig bakom är ju även religion. I Kosovo är ca 90% muslimer och resterande (inte bara Serber) är katoliker förutom att det finns en rad olika etniska minoriteter som bilden nedan visar. Samtidigt är detta helt nytt för Kosovarer, och en demokrati är inget som byggs på en vecka, men det kan väl bara bli till det bättre..hoppas jag.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 14:40 #28
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by grazzy@Feb 18 2008, 00:20
Efter att på närmare hand fått bestifta bekantskap med affärsmännen i kosovo så har jag min egna uppfattning. Mutor, check. Korruption, check. Biståndspengar som försnillas, check. Hot om våld, check.
Ett land som vi i väst försöker hjälpa att sluta dela ut fakturor för elektricitet via kurirer. Varför? Det är ingen ide att skicka räkningarna på papper, det krävs en stadig kille som kräver in pengarna hängandes i din dörr. Vi pratar om ett land där korruption är det naturliga tillståndet. Läs gärna Maciej Zarembas artikelserie http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=659472, den är bra.
Det är väl inte speciellt annorlunda i Peru eller Zimbabwe? Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra alls....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 15:16 #29
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vi diskuterar ju hur det kommer att gå för Kosovo i framtiden och vad självständigheten innebär. Om ekonomin präglas av korruption och hot om våld, så förstår jag inte hur det inte kan vara relevant? Eller menar du att Zimbabwe och Peru är exempel på att man visst kan bygga en rik och fungerade stat trots korruption och våld?

Den kartan som Internet Sweden flikade in säger egentligen allt. I regioner där många etniciteter bor och där politisk oro råder brukar det normalt sluta med att folk slår ihjäl varandra. Kanske är albaner, serber och romer mer civiliserade än andra folk i världen, så att de klarar av att leva tillsammans i fred? Men jag betvivlar det.

Jag är väl en cyniker, men ibland verkar det som om det behövs en grym diktator i stil med Saddam Hussain eller Stalin för att folkgrupper inte ska börja döda varandra. Men man får inte förlora hoppet. Det känns ju ändå som om utvecklingen i världen går åt rätt håll, trots alla problem. Stormakterna kommer i alla fall mycket bättre överens idag än vad de gjorde för 20 år sedan och det är positivt när det kommer till att medla fred i konflikter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 15:45 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 18 2008, 15:16
Vi diskuterar ju hur det kommer att gå för Kosovo i framtiden och vad självständigheten innebär. Om ekonomin präglas av korruption och hot om våld, så förstår jag inte hur det inte kan vara relevant? Eller menar du att Zimbabwe och Peru är exempel på att man visst kan bygga en rik och fungerade stat trots korruption och våld?
Den kartan som Internet Sweden flikade in säger egentligen allt. I regioner där många etniciteter bor och där politisk oro råder brukar det normalt sluta med att folk slår ihjäl varandra. Kanske är albaner, serber och romer mer civiliserade än andra folk i världen, så att de klarar av att leva tillsammans i fred? Men jag betvivlar det.
Jag är väl en cyniker, men ibland verkar det som om det behövs en grym diktator i stil med Saddam Hussain eller Stalin för att folkgrupper inte ska börja döda varandra. Men man får inte förlora hoppet. Det känns ju ändå som om utvecklingen i världen går åt rätt håll, trots alla problem. Stormakterna kommer i alla fall mycket bättre överens idag än vad de gjorde för 20 år sedan och det är positivt när det kommer till att medla fred i konflikter.

Korruption och våld är symtom på några bakomliggande faktorer och inga orsaker till instabilitet i sig så det är inte så stor poäng med att diskutera just sådana företeelser på det viset. Vad jag ville påpeka var att korruption, brottslighet och våld inte är något unikt för Kosovo utan nästintill en självklarhet i en krigsdrabbad region. Att diskutera Kosovo som enskilt efterkrigsland och den situation som då råder utifrån dessa faktorer känns lite meningslöst.

Det har nog inte så mycket med många folkgrupper på en plats att göra som det politiska klimatet och det är nog där de största förändringarna måste ske om det ska bli någon ordning på Balkan. Det bor betydligt många fler etniska grupper, och långt mer skilda från varandra, i t.ex. Brasilien och Nya Guinea och där lyckas de allra flesta hålla sams.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017