Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försäljning utav hemsidor över telefon.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-31, 03:41 #1
zebras avatar
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
zebras avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
Standard Försäljning utav hemsidor över telefon.

Hej alla Företagare!

Som rubriken lyder så har jag planer på att börja sälja hemsidor över telefon.

Jag har många års erfarenhet gällande sälj och tror att det skulle kunna fungera bra med dem kontakter jag har.

Tanken är att teckna ett avtal med nystartade företag på 12 alternativt 24 månader.

En fast avgift varje månad betalas utav kund under bindningstiden.


Så vad tror ni?

Finns det någon som helst marknad för detta?

Hur ser konkurrensen ut i följande branscher?

Har ni själva blivit uppringda utav liknande företag? Om ja? referera gärna.

Krävs det något speciellt certifikat/tillstånd för att bedriva telefonförsäljning?


Fler frågor kommer säkerligen att dyka upp i tråden.

Ha en fortsatt trevlig morgon.
Mvh Zebra
zebra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 06:06 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag har fått ett antal såna erbudanden och det är nästan alltid förbaskat dyra erbjudanden.

Yreg var ett typexempel på företag som ringde runt till företag och erbjöd denna typ av tjänst "gratis" mot att de skulle få använda mig som referens. Sen skickar de en faktura på 5000 eller 12000 som inte går att säga upp.

Jag skulle nästan säga att detta sätt att sälja på har fått så dåligt rykte att det är svårt att erbjuda serösa tjänster på vid telefonförsäljning numer.

Jag har blivit mycket skeptisk till alla former av telefonförsäljning i vart fall.

Jag föreslår att du alltid skickar ett skriftligt avtalsförslag till kunden efter en telefonförsäljning med alla villkor tydligt specificerade och är extremt seriös i ditt erbjudande.

Skicka avtalet i två exemplar till kunden, och be kunden returnera båda underskrivna, sen när du får tillbaks båda avtalsexemplaren skriver du under och returnerar ett ex till kunden.

Påbörja ALDRIG något arbete innan kunden har skickat tillbaks det underskriva avtalet och du själv har skrivit under.

Det kommer troligen/sannolikt en lag snart som lagstadgar om detta.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 06:34 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag har fått ett antal såna erbudanden och det är nästan alltid förbaskat dyra erbjudanden.

Yreg var ett typexempel på företag som ringde runt till företag och erbjöd denna typ av tjänst "gratis" mot att de skulle få använda mig som referens. Sen skickar de en faktura på 5000 eller 12000 som inte går att säga upp.

Jag skulle nästan säga att detta sätt att sälja på har fått så dåligt rykte att det är svårt att erbjuda serösa tjänster på vid telefonförsäljning numer.

Jag har blivit mycket skeptisk till alla former av telefonförsäljning i vart fall.

Jag föreslår att du alltid skickar ett skriftligt avtalsförslag till kunden efter en telefonförsäljning med alla villkor tydligt specificerade och är extremt seriös i ditt erbjudande.

Skicka avtalet i två exemplar till kunden, och be kunden returnera båda underskrivna, sen när du får tillbaks båda avtalsexemplaren skriver du under och returnerar ett ex till kunden.

Påbörja ALDRIG något arbete innan kunden har skickat tillbaks det underskriva avtalet och du själv har skrivit under.

Det kommer troligen/sannolikt en lag snart som lagstadgar om detta.

Det finns en stenhård konkurrens för att skapa webbsidor det är pissdåligt betalt. Men ska du alls ge dig in på deta så ska du se till att ta betalt så du kan gå med vinst. Dvs du bör ha en timtaxa på minst 800 SEK/tim + moms vid uppdrag på löpande räkning och betydligt mer (kanske 1200 eller mer) vid fastprisåtaganden.

Fastprisåtaganden har den fördelen att du inte behöver tala om för kunden hur mycket du räknar i timarvode utan du ger kunden en klumpsumma som omfattar hela uppdraget.

Men du ska ju räkna med all arbetsid, restid, mötestid och specifik spilltid i dina uppdrag, annars kommer du inte att få ekonomin att gå ihop. Tiden för införsäljning ska du räkna med separat.

Men på årsbasis ska du i dina kalkyler ALDRIG räkna med att du kan debitera mer än för 1200 timmar. Du har då totalt 1760 interna arbetstimmar i ditt företag och de mellanliggande timmarna 1760-1200 dvs 540 timmar är "interntid" för administration, säljtid, "slack-tid" som du inte kan debitera för.

Men om du vill ha ut en normal bruttolön på kanske 25000 kr/mån så har du en kostnad i företaget på 25000*12,2*1,5 => 457500 enbart för att täcka lönen och lönebikostnaderna. Sen har du fasta kostnader på 150 000 kr för att täcka omkostnader för arbetsplats, dator, telefon, administration, resor och andra ej debiterabara kostnader m.m. Din totala självkostnad blir då 607 500 SEK.

Men när du driver ett företag så behöver företaget göra en viss intäkt som inkluderar marginal för vinst, inkuranser, dåliga betalare/kundförluster, försäljningsprovision, rabatter, mer offensiv marknadsföring m.m. Man tar självkostnaden S och dividerar med en kvot K så man får fram en önskad årsintäkt I dvs S/K => I. Om man då har Självkostnaden 607500 SEK så kan man köra med ett K-värde på mellan 0,7 och 0,5 som är vanligt bland konsultföretagen, då får man en önskad årsintäkt på mellan 867 857-1 215 000 SEK.

Det betyder att du, vid en kalkyl med 1200 timmar debiterbar tid per år, bör ha en genomsnittnittlig timtaxa på mellan 723-1013 SEK för att klara intäktsmålet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 10:59 #4
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Hej Zebra,

Ett tips om du ska jobba med telefonen som försäljningsverktyg (i synnerhet när det gäller hemsideförsäljning) är att du delar upp din säljstrategi i två delar.

1. Boka in möten över telefon
2. Gå ut och möt kund för att sälja ditt erbjudande

Lycka till!
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 17:43 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av zebra Visa inlägg
Tanken är att teckna ett avtal med nystartade företag på 12 alternativt 24 månader.
Nyblivna småföretagare är rädda för långa bindningstider. Prova med 24 mån, men var beredd på att du måste gå ner på tolv. Jag kan tänka mig att du kommer att kunna sälja tre gånger så mycket om du halverar avtalstiden.

Citat:
Ursprungligen postat av zebra Visa inlägg
Finns det någon som helst marknad för detta?
Det finns en stor marknad, men konkurrensen är hög. Det är dessutom en bransch som är full av fula fiskar och blufföretag. Att branschen har ett dåligt rykte, lär ge dig ganska hård uppförsbacke vid första kontakten, men göra det något enklare att nå avslut när du väl har hittat en intresserad kund. Det finns med andra ord både för- och nackdelar med oseriösa konkurrenter.

Citat:
Ursprungligen postat av zebra Visa inlägg
Har ni själva blivit uppringda utav liknande företag? Om ja? referera gärna.
Många gånger. Mest ringer det när man precis har reggat ett nytt bolag.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 12:11 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
En intressant fråga i sammanhanget är hur många såna här enkla projekt man hinner med under ett år. Är det någon som klarar av 60 projekt per år som tar i snitt 20 timmar att leverera inklusive införsäljning, design, kodning, tester, ändringar, installation, restid, möten med kunden och hela rubbet? 60 projekt per år innebär ju ändå 2 projekt i veckan under den aktiva tiden på året.

Jag tycker 60 projekt per år verkar mycket ändå, så därför frågar jag om någon som jobbar med wbbdesign klarar det.

Själva införsäljningen är ju ett kapitel i sig, du kanske får ringa 500 telefonsamtal för att få en införsäljning om du valt fel målgrupp. Har du valt precis rätt målgrupp så kanske du får en försäljning per 200 telefonsamtal. Du hinner ringa i snitt 22,5 samtal per timme (mellan 9-16) om du är effektiv, själv klarar ja bara 16,5 samtal per timme som ett snitt över en månad.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-01 klockan 12:25
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 12:38 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En intressant fråga i sammanhanget är hur många såna här enkla projekt man hinner med under ett år.
Det finns väldigt många aspekter att ta hänsyn till för att kunna besvara den frågan. Beroende på vad det är för typ av "hemsida" du säljer och om du har stabila backendsystem, så kan man hinna leverera flera projekt per vecka. Man får då tänka att det är standardiserat utav helvete, och att installationer och stor del av administrationen är automatiserad.

Installera Wordpress, registrera domän, peka in DNS, skapa och skicka faktura till kunden med pappersbrev = 10 minuter med ett vettigt backendsystem. Men då kommer ju den viktiga delen - tiden för att skapa detta backendsystem!

Utöver det tillkommer supportärenden, tid att hantera reklamationer, sköta företagets ekonomi och administration, fortbildning och annat som Conny alltid brukar ta upp . Glöm inte heller att det ska täckas upp för semester etc.

(Det mesta av detta går dock att lägga ut på externt folk)
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 12:46 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tog nu ett typexempel på ett s.k. enkelt projekt, givetvis finns det mer avancerade projekt också, men frågan är om man hinner med 60 på ett år som egenföretagare utan anställda eller backofficehjälp. Då menar jag inom ordinarie arbetstid. Dvs att man har 1200 timmar kundtid (dvs 20 timmar * 60 projekt) och max 1760 timmar arbetstid inklusive 560 timmar interntid.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-01 klockan 12:51
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-02, 00:00 #9
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Då menar jag inom ordinarie arbetstid.
Glöm inte bort att affärsidén är att bygga upp en någorlunda passiv inkomst över tid. Då kan det vara lockande att jobba ihjäl sig första två åren för att börja ta det lite lugnare när pengarna stabilt rullar in. Prenumerationstjänster är bra på det viset.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-02, 01:30 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag säger inget om prenumerationstjänster, det är ju helt upp till kunden att bestämma vad de vill ha för upplägg.

För leverantören är det givetvis bra med kunder som har långsiktiga avtal.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017