Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ärva domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-04, 09:27 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Kan InternetSweden klargöra vad som gäller?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-04, 10:13 #12
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Min tolkning. Om du dör så ingår domänen i dödsboet så länge som dödsboet betala förnyelsen och dödsboet inte upplöses. I och med att det finns en förvaltare av dödsboet så har den rätt att överföra/byta innehavare av en domän till en ny innehavare tex en arvstagare.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-04, 11:36 #13
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Menar du att man i USA har "äganderätt" till internetdomäner eller vad syftar du på?

Om man inte betalar hyran för domänen så förlorar man den. Det är så i Sverige och det är så i USA.

Du gav själv ett exempel på att någon avlidit och därmed inte förnyat sin domän i tid, så den släpptes till andra. Eller fattade jag ditt inlägg fel?
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på att man inte "äger" ett namn, när det i praktiken inte spelar någon roll eftersom (som andra också har påpekat), så äger du rätten till namnet sålänge du betalar förnyelsen.

I USA finns det alltså företag som explicit hjälper dig att överlåta domännamn till valda mottagare efter din död.

I det fallet jag nämnde så började registrarerna att "rädda" personens namn och t.o.m. betala tiotusentals dollar för att dra tillbaka dem från de auktioner som de hamnat i. Endast pga- påtryckningear från de stora innehavarna riktat mot dessa företag att göra "det rätta" för de efterlevande. Så ditt uttalande om vad som gäller om man inte förnyat sina namn gäller tydligen inte alltid Nu säger jag inte att man kan förvänta sig samma behandling själv.

Bara för att Rupert Murdoch skulle dö, så kommer inte fox.com att övertas av registret, utan den juridiska personen (företaget) kommer fortsätta att förnya och använda domänen.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-04, 11:44 #14
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Kan InternetSweden klargöra vad som gäller?
Jag vill börja med att ge bakgrunden till villkorsförändringen:

Det förekommer domännamn som förnyats år efter år där innehavaren sedan länge inte är vid liv och eller existerar (juridiska personer).
Så trots att registranten sedan länge inte existerar så har den som förfogat över kontot kunnat förnya och nyttja domännamnet.

Ansvaret för fullständiga och korrekta innehavaruppgifter har även sedan tidigare sett ut på följande sätt (detta är alltså inte förändrat):

Citat:
4 INNEHAVARENS SKYLDIGHETER
4.1 Ansvar för uppgifter
4.1.1 Innehavaren ansvarar för att följande uppgifter lämnas vid ansökan om nyregistrering
av Domännamn:
(i) Fullständigt firmanamn och kontaktperson eller privatpersons förnamn och
efternamn,
(ii) organisationsnummer eller personnummer,
(iii) VAT-nummer (endast för utländska juridiska personer inom EU som är
momsregistrerade),
(iv) postadress,
(v) telefonnummer och
(vi) e-postadress.

Uppgifterna ska vara fullständiga och korrekta.

4.1.2 Innehavaren är skyldig att fortlöpande och utan dröjsmål underrätta Registraren om
ändring i de uppgifter som angivits vid ansökan inklusive ändring av e-postadress.
Registraren kommer därefter att korrigera uppgifterna i Stiftelsens register över
Domännamn.

Villkorsförändringen i juni ger alltså .SE rätten:


Citat:
6 STIFTELSENS RÄTT ATT DEAKTIVERA, AVREGISTRERA ELLER ÖVERFÖRA ETT DOMÄNNAMN

6.1.5 Stiftelsen har rätt att Deaktivera och avregistera ett Domännamn om Innehavaren är en
juridisk person och denne har upplösts efter avslutad konkurs eller likvidation, eller om
Innehavaren är en fysisk person och denne har avlidit och dödsboet upplösts genom
arvskifte.
Det är alltså inte så att .SE har planer på något annat än att tillse att registeringsvillkoren efterlevs.




Nu till frågan om testamente och överlåtelseavtal..

Hos en Juridisk person (Bolag) så träder en konkursförvaltare eller likvidator in för att förfoga över ev. tillgångar.
I de fall där ett domännamn ses som en tillgång (dvs eftertraktad domän) så har denne möjlighet att avyttra den Juridisk personens tillgångar - dvs överlåta domännamn.
I andra fall där domännamn endast ses som en kostnad (förnyelsekostnad), så är det mest troliga att domännamnet sägs upp/ låter löpa ut.



För en fysisk persons bortgång, så kan sannolikt ett domännamn räknas in som kvarlåtenskap i ett dödsbo (Detta är min personliga uppfattning - alltså inte .SE:s uppfattning).

- Ett dödsbo räknas som en juridisk person!

Citat:
När en person har avlidit, förvaltas hans egendom (dödsboet) gemensamt av hans efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare (dödsbodelägare).
Delägarna måste vara eniga om det som sker med dödsboet. Om det blir oenighet kan utredningen av dödsboet i stället anförtros en boutredningsman som utses av domstol.

En boutredningsman ska utreda dödsboet och företräda boet gentemot tredje man. Boutredningsmannens uppgifter består i att

- bereda boets delning
- dela boet om delägarna vill det
- lämna ut egendom till delägarna i enlighet med delningen

Boutredningsmannen har rätt till ersättning av boets medel för arbete och kostnader.
Ref: http://www.domstol.se/Fragor--svar/Arv-och-dodsfall/

Finns ett testamente så skiftas dödsboet av på förhand utsedd testamentsexekutor
Ref: http://lawline.se/answers/7277

Alltså min personliga syn på sakfrågan:

- Att registrera ett domännamn är detsamma som att "köpa sig nyttjanderätten" av en unik teckensträng.
- Den unika nyttjanderätten kan för .se-domäner ske för 1-10årsperioder samt förnyas i samma periodlängder.
- Nyttjanderätten är bunden till registranten.
- Registranten, eller den som förfogar över registrantens tillgångar(Förmyndare/förvaltare/testamentsexekutor) avgör och kan överlåta dessa tillgångar till 3:e part.

Men viktigt att poängtera är att villkorsförändringen alltså handlar om när en konkurs eller likvidation är avslutad eller dödsboet upplösts.

Senast redigerad av Internet Sweden den 2013-05-04 klockan 11:55
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-04, 23:29 #15
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Hur funkar det rent praktiskt om man skulle dö och sitter
På ett gäng premiumdomäner som man vill skall gå i arv, kan IIS gå in och överlåta domänen till arvtagare? Eller är det mitt jobb att förvara koder i ett kassavalv?
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-05, 04:49 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på att man inte "äger" ett namn, när det i praktiken inte spelar någon roll eftersom (som andra också har påpekat), så äger du rätten till namnet sålänge du betalar förnyelsen.

I USA finns det alltså företag som explicit hjälper dig att överlåta domännamn till valda mottagare efter din död.

I det fallet jag nämnde så började registrarerna att "rädda" personens namn och t.o.m. betala tiotusentals dollar för att dra tillbaka dem från de auktioner som de hamnat i. Endast pga- påtryckningear från de stora innehavarna riktat mot dessa företag att göra "det rätta" för de efterlevande. Så ditt uttalande om vad som gäller om man inte förnyat sina namn gäller tydligen inte alltid Nu säger jag inte att man kan förvänta sig samma behandling själv.

Bara för att Rupert Murdoch skulle dö, så kommer inte fox.com att övertas av registret, utan den juridiska personen (företaget) kommer fortsätta att förnya och använda domänen.

Jag förstår inte varför du hakat upp dig på och fortfarande hävdar att man kan "äga" ett domännamn? Man kan vara innehavare av en domän men aldrig "äga" den.

Ett aktiebolag kan man äga om man äger alla aktier i bolaget. Ett hus, eller markområde kan man äga. Lösöre kan man äga. Men inte internetdomäner.

Jag förstår fortfarande inte vad de gjort som "räddat" några domäner till efterlevande???? Jag begriper inte vad du pratar om!!! Kan du förklara så jag fattar?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-05, 09:55 #17
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på och fortfarande hävdar att man kan "äga" ett domännamn? Man kan vara innehavare av en domän men aldrig "äga" den.

Ett aktiebolag kan man äga om man äger alla aktier i bolaget. Ett hus, eller markområde kan man äga. Lösöre kan man äga. Men inte internetdomäner.

Jag förstår fortfarande inte vad de gjort som "räddat" några domäner till efterlevande???? Jag begriper inte vad du pratar om!!! Kan du förklara så jag fattar?
Vet inte vart du vill komma Conny,
Säger man att man äger en domän så innerbär det att
Man äger RÄTTEN till en domän, vad skulle man annars äga? värdet styrs av efterfrågan. Vi har diskuterat detta i massor av trådar och du tar upp det om och om igen.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-05, 12:31 #18
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på och fortfarande hävdar att man kan "äga" ett domännamn? Man kan vara innehavare av en domän men aldrig "äga" den.

Ett aktiebolag kan man äga om man äger alla aktier i bolaget. Ett hus, eller markområde kan man äga. Lösöre kan man äga. Men inte internetdomäner.
Du kan ju börja med att visa var i tråden som jag säger det du hävdar.

Återigen, varför hakar du upp dig på detta? Det spelar som sagt inte så stor roll i praktiken, utan det som diskuteras här är snarare vad som händer vid död/konkurs etc. samt hur man kan skydda sig på eventuella sätt, beroende på typ av innehav.

När du snöar in på en separat fråga på detta sättet, så speglar du inte verkligheten, där företag och individer båda har tillräckligt mycket förtroende för denna nyttjanderätt att de är villiga att betala miljoner för den.

Det finns liksom inget problem så länge du förnyar ditt namn.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-05, 15:14 #19
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Hur funkar det rent praktiskt om man skulle dö och sitter
På ett gäng premiumdomäner som man vill skall gå i arv, kan IIS gå in och överlåta domänen till arvtagare? Eller är det mitt jobb att förvara koder i ett kassavalv?
Det är vanligtvis inte IIS/:SE som går in och överlåter domäner, utan den som förfogar över den upplösta/bortgångna registrantens tillgångar (Förmyndare / förvaltare / testamentsexekutor etc.) tar förslagsvis kontakt med den part med vilken registranten har/haft sitt avtal för domänen (administrerande registraren).

Det är denne som ombesörjer ägarbyten och behöver kalla in nödvändiga underlag för att exekvera ägarbytet.
Vilka rutiner "din" registrar har för detta, bör du kontakta denne om, och inget som jag kan uttala mig om generellt.

Ovan förutsätter att konkurser inte är avslutade och att dödsbon inte är upplösta.
Det är först efter att konkursbon/dödsbon stängts och avslutats som den nya kommande punkten 6.1.5 kan komma att bli aktuell.

Men vill du att en domän ska tillfalla en viss person eller organisation efter efter din bortgång, så kan ju ett bra första steg vara att upprätta ett testamente, skulle jag gissa.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-05, 19:06 #20
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Det är vanligtvis inte IIS/:SE som går in och överlåter domäner, utan den som förfogar över den upplösta/bortgångna registrantens tillgångar (Förmyndare / förvaltare / testamentsexekutor etc.) tar förslagsvis kontakt med den part med vilken registranten har/haft sitt avtal för domänen (administrerande registraren).

Det är denne som ombesörjer ägarbyten och behöver kalla in nödvändiga underlag för att exekvera ägarbytet.
Vilka rutiner "din" registrar har för detta, bör du kontakta denne om, och inget som jag kan uttala mig om generellt.

Ovan förutsätter att konkurser inte är avslutade och att dödsbon inte är upplösta.
Det är först efter att konkursbon/dödsbon stängts och avslutats som den nya kommande punkten 6.1.5 kan komma att bli aktuell.

Men vill du att en domän ska tillfalla en viss person eller organisation efter efter din bortgång, så kan ju ett bra första steg vara att upprätta ett testamente, skulle jag gissa.
Tack för infon. Då är det ju ganska vettiga och rätt självklara regler med nya avtalet
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017