Kom ihåg mig?

Köpa förmånsbil till AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-30, 21:53 #11
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Räkna också på långtidshyra. Det kan vara ett intressant alternativ och som jag förstått det är hela kostnaden inkl moms avdragsgill då.
Det funkar inte
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-01, 23:17 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Det funkar inte
Vill du vara snäll och utveckla vad du menar
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-01, 23:30 #13
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Du kommer inte undan förmånsbeskattnigen vid långtidshyra. Du måste då lämna tillbaka den typ varje helg.

Citerar Skatteverket

Bilförmån i ringa omfattning

När en anställd eller uppdragstagare för privat bruk, i ringa omfattning, använder bil som han får disponera på grund av anställning eller uppdrag så uppkommer ingen skattepliktig bilförmån. Med ringa omfattning avses att bilen används vid högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För skattefrihet krävs att båda dessa förutsättningar är uppfyllda. I annat fall uppkommer det en skattepliktig bilförmån. Läs mer på sidan Bilförmån i ringa omfattning - hur räknas antal tillfällen?

Senast redigerad av Tsarraz den 2013-07-01 klockan 23:35
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 05:54 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
TS har inte skrivit något om att undvika förmånsbeskattningen. Det är en separat fråga.

Förmånsbeskattningen är ju en viktig del i kostnaden men jag har fattat det som att det är en bil som ska användas för privat bruk men att företaget betalar den. Dvs en förmånsbeskattad bil.

Om bilen används uteslutande för företagets behov, dvs används maximalt vid 10 tillfällen och högst 100 mil per år så behöver man inte ens föra körjournal, för då är det en ren firmabil, dvs ej förmånsbil.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 07:29 #15
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
TS har inte skrivit något om att undvika förmånsbeskattningen. Det är en separat fråga.

Förmånsbeskattningen är ju en viktig del i kostnaden men jag har fattat det som att det är en bil som ska användas för privat bruk men att företaget betalar den. Dvs en förmånsbeskattad bil.

Om bilen används uteslutande för företagets behov, dvs används maximalt vid 10 tillfällen och högst 100 mil per år så behöver man inte ens föra körjournal, för då är det en ren firmabil, dvs ej förmånsbil.
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 09:50 #16
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?
Det är här det blir lite underligt. Om man har hyrbilar på firman så slipper man körjournal men har man leasingbil så måste man ha körjournal (om den kan tänkas användas privat), så har det varit förut och vad jag vet har det inte ändrats. Lucka i regelverket? Kanske, men svårt för SKV att hålla koll på.

EDIT: T.ex. servicebilar etc. har sällan körjournaler.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 10:24 #17
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?
Som Westman kan du nästan bara skippa körjournal på lastbilar/skåpbilar. Dessa fordon är ju momsbefriade och "inte så lämpliga" att använda privat.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 11:06 #18
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
Generellt är förmånsbil (en bil som företaget leasar och du betalar förmån för att få tillgång till bilen) en dyr historia som enbart borde vara aktuell om du betalar statlig skatt.

Dock, kör du mer än 3000 mil per år i tjänsten så behöver man bara räkna på 75% av förmånsvärdet (dock ofta för lite för att få kalkylen vettig i slutändan)

I de fall där du betalar fullt förmånsvärde och inte når över brytgränsen lönemässigt för statlig skatt så blir det "alltid" billigare att köpa motsvarande bil privat och ta ut milersättning skattefritt (obs ej pensionsgrundande mm) på 18,50 milen.

Dvs enligt mig så är förmånsvärdet det viktiga att hålla koll på. För det är en dyr historia.

Alternativet är ju att du inte använder bilen privat utan enbart i tjänst, då slipper du förmånsvärdet men ofta inte hållbart för egenföretagare.

Men skall man vara riktigt ekonomiskt så är det ju ett generallfel att köpa en helt ny bil när värdeminskningen är som den är. En bil som är 1-2 år och köps privat är ofta ett bättre alternativ för egenföretagare enligt mig. Det gäller dock att få en bra ränta om man inte köper kontant.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 11:13 #19
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Citat:
Ursprungligen postat av dP79 Visa inlägg
Generellt är förmånsbil (en bil som företaget leasar och du betalar förmån för att få tillgång till bilen) en dyr historia som enbart borde vara aktuell om du betalar statlig skatt.

Dock, kör du mer än 3000 mil per år i tjänsten så behöver man bara räkna på 75% av förmånsvärdet (dock ofta för lite för att få kalkylen vettig i slutändan)

I de fall där du betalar fullt förmånsvärde och inte når över brytgränsen lönemässigt för statlig skatt så blir det "alltid" billigare att köpa motsvarande bil privat och ta ut milersättning skattefritt (obs ej pensionsgrundande mm) på 18,50 milen.

Dvs enligt mig så är förmånsvärdet det viktiga att hålla koll på. För det är en dyr historia.

Alternativet är ju att du inte använder bilen privat utan enbart i tjänst, då slipper du förmånsvärdet men ofta inte hållbart för egenföretagare.

Men skall man vara riktigt ekonomiskt så är det ju ett generallfel att köpa en helt ny bil när värdeminskningen är som den är. En bil som är 1-2 år och köps privat är ofta ett bättre alternativ för egenföretagare enligt mig. Det gäller dock att få en bra ränta om man inte köper kontant.
Jag håller inte med alls.

Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta).

Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så.

Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 11:30 #20
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Som företagare är tjänstebil/ förmånsbil dyrt. Som anställd är de billigt. Det är därför fler och fler företag väljer att belasta anställda med netto/brutto löneavdrag.
Vilken A3 kostar 1200 netto?
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
aktiebolag, ekonomi, förmånsbil, leasingbil


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017