Kom ihåg mig?

Tips på webbhotell för resurskrävande shop

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-30, 05:43 #1
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Standard Tips på webbhotell för resurskrävande shop

Är det någon som har tips på ett bra webbhotell för en resurskrävande webbshop?
Jag har ett hotell som börjar på L och det fungerar inget vidare för min nuvarande shop. Den är alltför seg och den senaste tiden har hotellet haft stora problem vilket drabbar mig. Vi har fått göra väldigt många ändringar för att det överhuvudtaget skall fungera. Jag har FSdata för en annan shop med samma system, men den har inte blivit riktigt testad så jag har inte kunnat utvärdera hotellet.

Kom gärna med förslag.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 06:07 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Om du måste ha webbhotell och inte någon annan lösning så kanske Loopia eller Binero är något att testa. De är ju trots allt störst i Sverige och borde ha all nödvändig kapacitet för webbhotelltjänster. Det beror på hur mycket trafik du har och hur mycket dina databas belastas.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 10:06 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Då en webshop i normala fall anses vara mycket kritisk
kanske du borde fundera på en virtuell server? Du får
då själv kontroll på "din" server och slipper ligga på en
Apache med 500 Vhosts.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 11:57 #4
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Problem med att det går segt är tyvärr något som nästan alla webbhotell lider av, kasnke framförallt dom stora aktörerna som har möjlighet att fylla upp servrarna med kunder. Det är helt enkelt antalet kunder du delar servern med som påverkar och förr eller senare så är det någon "granne" som suger upp resurserna för dig...kanske flera samtidigt till och med.

Det blir lite som att dela på en trådlös uppkoppling i hyrsehuset där du bor...ju färre som delar på uppkopplingen, desto fortare går det, men sen när hela huset fylls upp av personer som ska tanka film 24/7...ja då går det inte så fort längre

Eftersom du har flera webshoppar på olika platser så kanske du skulle tjäna på att antingen skaffa en eller flera VPS eller om du är lite modigare kasta dig över en dedikerad server.

Om vi fortsätter med liknelsen ovan så är det som att dra in ADSL åt sig själv med en VPS och fiber med en dedikerad
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 14:56 #5
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Loopia går bort. Jag har inte heller speciellt många besökare så köra dedikerad känns överkurs. Fast det är kanske vad som krävs.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 15:30 #6
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
En virtuell maskin, VPS dvs. är nog precis det du behöver.
Rekomenderar Ipeer till det, 165kr/mån för minsta paketet, och du kan uppgradera "fritt" där efter.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 17:07 #7
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Jine har rätt, Ipeer är nog ett bra val, fast lägga gärna till lite extra minne om du vill stoppa i Cpanel/WHM för det drar lite
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 19:31 #8
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Vad kör du för webbshop? Om du till exempel kör osCommerce kan det hjälpa mycket att bara uppgradera till nyare versioner då osCommerce, åtminstone för ett par år sedan, hade stora problem med ooptimerad databasstruktur. Detta har flera av våra kunder märkt av när de haft många kategorier, varor och/eller rea-priset på samma gång, då det finns ett par frågor mot dessa tre tabeller som inte har ordentliga nycklar. En kund hade ett par tusen rea-varor och fick då laddningstider uppåt ett par sekunder, trots att de i stort sett var ensamma på den databasservern.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-31, 02:01 #9
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Vad kör du för webbshop? Om du till exempel kör osCommerce kan det hjälpa mycket att bara uppgradera till nyare versioner då osCommerce, åtminstone för ett par år sedan, hade stora problem med ooptimerad databasstruktur. Detta har flera av våra kunder märkt av när de haft många kategorier, varor och/eller rea-priset på samma gång, då det finns ett par frågor mot dessa tre tabeller som inte har ordentliga nycklar. En kund hade ett par tusen rea-varor och fick då laddningstider uppåt ett par sekunder, trots att de i stort sett var ensamma på den databasservern.
Jag kör X-cart och det finns rekommenderade hotell för det systemet. Nu är det inte ett speciellt vanligt system i Sverige så det finns inga rekommenderade svenska webhotell/hosts.

VPS verkar intressant, men jag behöver administration också. En anledning till att vi har hotell är att hotellet sköter all admin. Ser att det finns hos dom flesta leverantörer.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-31, 21:05 #10
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Lägg det på egen server istället, särskilt om shoppen är affärskritisk. Men det bero på vad du vill göra, är shopen skriven i PHP? Då kan man köra FreeBSD + Apache + MySQL

Vad är det som fungera dåligt? Annars är VPS:er , men VPS:er är optimerade för många stora DB:er, så har man besökare, så bör man lägga det på egen hårdvara.



Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle Visa inlägg
Är det någon som har tips på ett bra webbhotell för en resurskrävande webbshop?
Jag har ett hotell som börjar på L och det fungerar inget vidare för min nuvarande shop. Den är alltför seg och den senaste tiden har hotellet haft stora problem vilket drabbar mig. Vi har fått göra väldigt många ändringar för att det överhuvudtaget skall fungera. Jag har FSdata för en annan shop med samma system, men den har inte blivit riktigt testad så jag har inte kunnat utvärdera hotellet.

Kom gärna med förslag.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
hosting, loopia, webbhotell, x-cart


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017