Kom ihåg mig?

Svenska webbhotell som låter köparen välja PHP-version

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-02-04, 19:29 #1
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Standard Svenska webbhotell som låter köparen välja PHP-version

Jag har tidigare rekommenderat City Network som webbhotell för mina kunder och bekanta. Men efter att CN valde att tvinga sina användare att använda PHP 5.5 letar jag efter ett annat svenskt webbhotell som låter köparen av tjänsten själv bestämma vilken version den ska köra.

Vet att man kan välja mellan PHP 5.2, 5.3, 5.4 och 5.5 hos Oderland (chattade med dem idag), men vill gärna ha förslag på ytterligare webbhotell innan jag bestämmer mig för vilken leverantör jag ska flytta kunderna till samt rekommendera i fortsättningen.

Förutom att man ska kunna välja PHP-version ska det finnas en i övrigt modern kontrollpanel samt en kunnig supportorganisation. Webbhotellet ska även ha ordentliga backup-rutiner, god prestanda och inte gå upp och ned som en jojo samt ha en ledning med gott omdöme. I och med detta antar jag att man kan utesluta alla webbhotell som har valt att vara i Atomias våld.

Tack på förhand för din rekommendation!
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-04, 19:51 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Binero kör Atomia men annars har man kunnat välja version där. Även Crystone och Surftown kommer väl gå över till Atomia snart tyvärr (eller, ja, inte för att deras tidigare kontrollpaneler varit mycket att hänga i granen heller).

FS Data låter dig också välja mellan 5.2, 5.3, 5.4 och 5.5. De har å andra sidan vissa andra brister.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-04, 21:41 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Räkna med att även Space2U går över till Atomia efter Onivas uppköp..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-05, 20:30 #4
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Hos oss kan man välja från 5.2 upp till 5.4. Vi ska rulla ut stöd för 5.5 inom en snar framtid också.

MVH
Christer
Binero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-05, 20:57 #5
Elactos Elactos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 38
Elactos Elactos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 38
mebo.se kan du välja version om du använder deras svenska webbhotell.
Elactos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 10:33 #6
cequ cequ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 8
cequ cequ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 8
Hos Surftown kan man för närvarande välja mellan PHP 5.3 och 5.4 (och PHP 5.2 på vissa servrar, men det är under utfasning).

För god ordnings skull så kan jag även nämna att vår nya kontrollpanel inte är baserad på Atomia.
cequ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 11:58 #7
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Av vilken anledning behöver du välja php version och vilken är den version som du behöver? Frågar mest för att jag tycker problemet är intressant och relevant.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 13:46 #8
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Av vilken anledning behöver du välja php version och vilken är den version som du behöver? Frågar mest för att jag tycker problemet är intressant och relevant.
Du känner garanterat till att det finns mängder av PHP-lösningar, Wordpress-teman etc i bruk som inte är kompatibla med PHP >5.3. Oftast finns det inget större intresse hos webbkunder att betala konsulttimmar endast för att göra deras existerande sajt/lösning kompatibel med nyare versioner av PHP. Istället ser man naturligtvis till att omgjorda och nya lösningar är kompatibla med det senaste.

I och med att City Network enbart tillhandahåller PHP 5.5 finns det två alternativ för användarna:

1. Betala (med pengar eller egen tid) för att göra sin existerande sajt/lösning kompatibel med >5.3.

2. Flytta till ett webbhotell som fortfarande tillhandahåller 5.3.

Affärsmässigt är alternativ 2 att föredra och det är så det blir. Samtidigt är det ju tacksamt att kunna köra senaste PHP med de lösningar som klarar det, därav letar jag efter ett webbhotell som låter sina användare välja PHP-version.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 14:10 #9
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Fast vi på EgenSajt kör tex. 5.4 sedan kanske 4-5 månader och har inte haft några problem med gamla eller nya kunder, vad är det i ditt fall som gör att tex. >=5.4 inte fungerar och att 5.3 måste till? CityNetwork nämner att efterfrågan på att kunna välja php version inte är så hög, och det tror jag kan stämma, vi har själva ingen som behöver 5.2 eller 5.3 istället för 5.4.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 14:26 #10
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Fast vi på EgenSajt kör tex. 5.4 sedan kanske 4-5 månader och har inte haft några problem med gamla eller nya kunder, vad är det i ditt fall som gör att tex. >=5.4 inte fungerar och att 5.3 måste till? CityNetwork nämner att efterfrågan på att kunna välja php version inte är så hög, och det tror jag kan stämma, vi har själva ingen som behöver 5.2 eller 5.3 istället för 5.4.
Som sagt, det finns bl a Wordpress-teman som behöver modifieras för att lira med >5.3, annars får man HTTP 500 Internal Server Error, i praktiken en tom vit sida.

Vilka STORA webbhotell känner du till som INTE tillhandahåller PHP 5.3 (eller äldre)? Ja, förutom just City Network då.

Om det skulle vara helt smärtfritt för webbkunderna, varför har inte de stora redan uppgraderat och varför skulle man ens få för sig att erbjuda olika PHP-versioner överhuvudtaget? Något att klura på
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
php, version, webbhotell


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017