Kom ihåg mig?

Design av sidor

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-21, 00:17 #1
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Standard Design av sidor

Jag är noll inställd på programmering och design. Men jag har sedan två år tillbaka blivit väldigt bra kompis med en programmerare, vi är nästan som brorsor, kan prata om vad som helst. Som ni kanske vet driver han eget inom webbutveckling och webbdesign men det har inte med saken att göra.

När jag besöker sidor så lägger jag oftast märke till designen, om den är gammal eller ny. Eftersom jag är medlem på www.klubb6.se och www.bodycontact.com plus att jag har ett jäkla driv i mig som gör att jag vill skapa något men jag har inte det som krävs, att kunna programmera och designa, däremot vet jag hur jag vill ha allting gentemot mina människor som jag ska slå ut från marknaden.

När jag träffade min kompis för allra första gången visade jag dessa två sajter och han bara skrattade efter att han varit inne på http://www.archive.org/web/web.php och sökte på dessa sidor (och jag har bara erfarenhet av dessa sidor eftersom jag har besökt bara dessa under cirka 3-4 år) och ingen av dom har ändrat design, bara flyttat texten till olika platser på startsidan, förutom Klubb6 som har kört samma sedan starten.

Nu till min fråga. Är användarna på dessa sidor så mycket bakom flötet att dom inte märker, att designen inte ändras? Vill inte användarna ha en attraktiv design eller bryr dom sig inte om det? Kan man med andra ord bygga en j*vligt risig design men ändå lyckas få 50-80 tusen användare och snitta 1000-3000 inloggade varje dag trots att designen suger getpung?

Min kompis skrattade så tårarna sprutade när han såg designen för dessa sidor. Klubb6 kör "frame" och Bodycontact använder tabeller fortfarande och vi befinner oss på 2000-talet inte på 1990-talet.

Nu drar jag bara dessa sidor över en och samma kam och jag får be om ursäkt för det, men jag har bara besökt dessa två sidor och det kanske är dåliga exempel men jag vet inte.

Men vad driver ägarna till dessa sidor att behålla samma design år efter år efter år efter år? Bryr sig, ärligt talat inte användarna om designen? Dom vill bara ha attraktiva funktioner som gör deras sökning så bra som möjligt, så att dom kan få en partner i sänghalmen? Eller är det så att dom drar in så mycket att dom inte kan hålla koll på alla nollor, att dom inte har tid att arbeta med sidan eller vad handlar det om egentligen?

Någon som kan hjälpa mig med frågan och gräva djupare in i världen för designers?

Edit:
Besöker jag en sida som jag ska bli medlem på vill jag gärna ha en jäkligt snygg design men inga flytande bilder eller annonser som flyger åt höger eller vänster. Utan ren och fräsch helt enkelt men ändå innehålla dagens design och inte vara kvar på 1990-talet.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-02-21 klockan 00:28
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 00:48 #2
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Content is king?
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 01:00 #3
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
nu är det mer konkurrens så att lyckas med en ful sida är nog svårt. Förr fanns det inte lika mycket att välja på och designerna i sig var inte lika snygga.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 01:53 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
För många användare går nog innehåll och funktion före design.. Kolla bara på Blocket.se. Men visst tycker även jag att det är trevligt att se lite förändringar med jämna mellanrum.

Dessa sajter med gammal design tvingas nog förr eller senare ändra den, eftersom nya webbläsare inte säkert renderar sidan som det var tänkt från början. Men då är vi inne på att funktionaliteten brister, och att det är den största anledningen till designbyte.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 02:54 #5
Sexdirekt.se Sexdirekt.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 79
Sexdirekt.se Sexdirekt.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 79
Helt klart kan man lyckas med en "ful" design. Finns väldigt många amerikanske som är skitfula men skitstora. Som Viktor skriver. Innehållet är det viktigaste.

Men vi har iaf på Sexdirekt.se satsat på att göra en snygg design. Men det beror ju också på att vi bara kan göra snygga designer.
Sexdirekt.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 05:33 #6
Cykelpedals avatar
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
Cykelpedals avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
Det är kul att efterforska i sidor som byter design gradvis. Ett exempel på detta är IMDB, en sajt som såg hemsk ut för några år sedan. Nu har de börjat snygga upp menyn och header, men den vanliga besökaren märker knappt detta utan ser fortfarande det väsentliga: innehållet.

Det är väl lite med mitt mål också, få en snygg grund som man sen bygger vidare på. Att ändra design och layout 100% på en gång är aldrig lyckat.
Cykelpedal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 06:56 #7
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag håller med om att innehåll (mängd relevant information, språkbruk och tillförlitlighet/kunskap) samt användarvänlighet (navigering, läsbarhet och sökbarhet) är överordnat en snygg layout.

Att snygga upp webbplatserna vartefter är även min personliga arbetsmetod. Sidorna ser till en början ut som fula ankungar men förhoppningsvis blir de svanar efter tiotalet renoveringar eller så?! (jag har inte riktigt kommit dithän ännu, men år 2021 nånting så jävlar! ;-) )
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 13:51 #8
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
För många användare går nog innehåll och funktion före design.
Det var just detta jag ville lyfta fram i mitt inlägg. Att användarna bryr sig inte så mycket om designen, bara funktionerna är attraktiva på webbplatsen sen kommer designen i andra hand.

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Kolla bara på Blocket.se. Men visst tycker även jag att det är trevligt att se lite förändringar med jämna mellanrum.
Blocket.se var ett bra exempel. Dom har väl inte bytt design på år och dar om jag inte minns fel?

Om man ska sammanfatta allting när det handlar om community och kontaktsajter så är det funktionerna som överväger designen? Webbplatsen kan ha världens risigaste design men inne i kärnan ha mycket attraktiva funktioner för användarna.

För när man går in på webarchive så ser man att Klubb6 inte har gjort något alls på startsidan sedan starten 2004. Vad vet jag? Man är väl ruskigt duktig på att programmera och lägger hellre ner energi på att få till funktioner än att arbeta med en design.

Som min "php-kompis" sa, han som driver Bodycontact är säkert jäkligt duktig på att programmera men när det gäller att skapa design i Photoshop så håller han inte en sån hög nivå direkt.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 14:16 #9
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Designen kommer absolut i andra hand, för genomsnittsanvändaren är innehållet och funktionalitetn helt övervägande.

De flesta märker knappt designen, om den inte är extremt dålig. Generellt sett ska man vara försiktigt att ändra designen också, eftersom att besökaren med tiden lär sig att använda sajten och avskyr när han/hon måste lära sig på nytt.

Jacob Nielsen har skrivit ganska intressanta saker om just design och att ändra gammal design.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 14:25 #10
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Designen kommer absolut i andra hand, för genomsnittsanvändaren är innehållet och funktionalitetn helt övervägande.
Var nästan det jag förstod.

Med andra kan man alltså bygga en risig design liknade den här www.sotnosar.nu och sedan bli en väldigt stor aktör på marknaden?

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
De flesta märker knappt designen, om den inte är extremt dålig. Generellt sett ska man vara försiktigt att ändra designen också, eftersom att besökaren med tiden lär sig att använda sajten och avskyr när han/hon måste lära sig på nytt.
Personligen så får dom ändra designen om dom vill, inte mig emot. Däremot vill jag ha funktionerna kvar och alla knapparna på samma ställe. Att dom inte flyttar om allting. Utan låter det vara och ändrar design bara.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017