Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Hjälp-en-rookie" dagen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-05, 10:19 #1
macaronii macaronii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 15
macaronii macaronii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 15
Hej.
Jag önskar starta en prisagent av ett visst slag ( berättar mer när vi är bästisar ).. Ok vad är problemet?

Jag har ingen som helst erfarenhet av att bygga sidor eller programmering, jag är inget annat än en säljare, en marknadsförare. ( ja , det finns sådana oxå! )

Alltså: Jag behöver komma i kontakt med en programmerare eller bli tillsänt en offert på pris, beräknad tid, och andra krav och oförutsedda aspekter i att bygga en prisagent...

Jag har heller ingen aning om vart man vänder sig eller vilka som är bäst.

Är Ni den jag söker eller har Ni information som kan hjälpa mig, var goda skriv en rad.

MVH Jontee-boi
macaronii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 09:13 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by macaronii@Apr 5 2005, 10:19
Alltså: Jag behöver komma i kontakt med en programmerare eller bli tillsänt en offert på pris, beräknad tid, och andra krav och oförutsedda aspekter i att bygga en prisagent...
Alltså att skriva kravlistan är ju ett projekt i sig. Om du inte kan prestera en kravlista som är bra nog för att inkomma med offert får du nog börja med att ta in offerter på att skriva en kravspec...
Det är ju knappast så att bara för att du säger "prisagent" så vet alla vad som skall göras.

Hur som helst, vart ska du då vända dig?
Well, här på forumet kan du säkert få tag på en person i 20-årsålder med egen firma sedan 1 år som för en i sammanhanget billig penning river ihop något som funkar ungefär som du vill.
Vill du vara mer långsiktig och skaffa dig en samarbetspartner som du kan leva med under en lång tid så är kanske ett större och/eller äldre bolag att föredra. Även den typen av bolag finns representerade här.

Observera dock att det finns ett gäng unga killar (och tjejer för att vara PK) som kommer kunna leverera minst lika bra som ettt större bolag, samtidigt som det finns många bolag som inte alls kommer leverera något bra.
Som i alla affärer handlar det om förtroende.

Mitt tips är att du inte tar "den där killen som mailade dig" och sa "jag fixar allt för 20 000 på en vecka". jag skulle snarare se mig omkring efter någon som erbjöd sig att för några tusenlappar hjälpte dig ta fram en ordentlig specifikation. Denna specifikation kan sedan han (men även andra) använda för att komma med en offert.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 18:24 #3
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
eg0master: klart det finns arbetslösa som kan fixa det på en vecka för 20k som kan göra ett minst lika bra jobb. Jävla stenålder att tro att allting måste ta lång tid

Med tanke på det "fattiga" förklaring han gav har jag en känning av att de flesta programerarna hade fixat det han behöver på en vecka
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 20:04 #4
Mr.P Mr.P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 5
Mr.P Mr.P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 5
Jag tycker det låter intressant macaronii. Vad är det man ska göra? Jag är bra på att bygga hemsidor i php. Är det vad du söker? =) Jag söker nämligen någon att jobba med
Mr.P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 09:44 #5
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
Citat:
Originally posted by Mr.P@Apr 6 2005, 20:04
Jag tycker det låter intressant macaronii. Vad är det man ska göra? Jag är bra på att bygga hemsidor i php. Är det vad du söker? =) Jag söker nämligen någon att jobba med
Vad är en prisagent?

Vill du att man ska skriva en spindel eller bara en parser?
matlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 12:26 #6
macaronii macaronii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 15
macaronii macaronii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 15
Hej igen, jag har nu postat ett nytt inlägg som är av mer genomtänkt, jag ville testa och se om jag ens hamnat på rätt forum....
Jag håller med och anser att inlägget luktar amatör och skrämmer bort de jag VILL komma i kontakt med. Dessutom beskriver det ingenting alls ... Men nu när jag vet att det är rätt plats jag letar på, hoppas jag att jag finner de som har kompetensen för att starta detta projekt.

MVH Jontee-boi


Hoppas Ni kikar på mitt nya inlägg

Edit: Namn och domän bortediterad på begäran.
macaronii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 12:30 #7
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by icehole@Apr 6 2005, 18:24
eg0master: klart det finns arbetslösa som kan fixa det på en vecka för 20k som kan göra ett minst lika bra jobb. Jävla stenålder att tro att allting måste ta lång tid

Med tanke på det "fattiga" förklaring han gav har jag en känning av att de flesta programerarna hade fixat det han behöver på en vecka
Nej allting måste inte ta lång tid. Definitivt inte.

Min huvudpoäng är att med tanke på den "fattiga spec" som finns är det omöjligt att säga hur lång tid det tar. Det finns ingenting i texten som indikerar vad macaronii egentligen vill ha. Det kanske tar en vecka eller det kanske tar 2 månader. Om man säger "jag fixar din grej på en vecka för 20K" givet den spec som ursprungligen fanns tillgänglig så är man i mina ögon oseriös oavsett om man är arbetslös eller inte.
Att vara seriös handlar om att säkerställa att man vet vad kunden vill ha innan man ger en offert. För en offert man inte kan hålla pga okända krav är värdelös eftersom den antingen leder till dolda kostnader för kunden eller förlust för leverantören (beroende på hur man lägger upp kontraktet).

Det är därför jag ger tipset att hellre anlita någon som tillsammans med macaronii tar fram en ordentlig spec än att nappa på första bästa billiga leverantör som lovar allt till ett fast pris utan någon större kännedom om detaljerna i macaroniis krav. Mitt intresse ligger inte i att sabba marknaden för lågprishackare genom att dissa dem utan i att macaronii som kund verkligen skall få det han verkligen vill ha.

Avlsutningsvis skulle jag gärna vilja veta vad i macaroniis inlägg är det som gör att du tror att det tar högst en vecka?
Det som står i inlägget är:
- Det som skall byggas: "prisagent av ett visst slag"
- Den information som önskas: "andra krav och oförutsedda aspekter i att bygga en prisagent"

Om du icehole givet den information kan garantera att det tar högst en vecka är du antingen synsk eftersom du uppenbarligen vet mer om macaroniis krav och önskemål än vad som står i texten eller så har du en egen uppfattning om vad som skall göras, och din uppfattning kan ju skilja sig rätt mycket från det macaronii vill.
Min personliga erfarenhet är att det är mycket vanligt att en kund säger en sak för att de tror att de vet vad de vill ha (eller vad ett visst ord betyder/innebär), men när man börjar rota i det hela så är det egentligen något annat de vill ha.

För att sammanfatta:
1) Självklart kan en arbetslös fixa det som behövs på en vecka för 20K
2) Nej jag tror inte att allt tar lång tid.
3) Jag finner det oseriöst att inte först säkerställa att jag som leverantör exakt vet vad kunden vill ha innan jag lämnar en offert
4) Jag tycker att varje kund skall tänka sig för nog innan de väljer en leverantör som inte först kontrollerar kraven då det är kundens krav och inte leverantörens tolkning av kraven som är det viktiga.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 18:46 #8
macaronii macaronii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 15
macaronii macaronii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 15
Hej jag har nu postat ett nytt meddelande.

Jag håller med om utformningen på meddelandet, det är amatörmässigt. Varför jag formulerat det såpass enkelt och tunt, är för att jag ville "känna av" om det ens fanns ett intresse. Jag tar till mig Era åsikter och har därför skrivit om mina/ våra önskemål.


Edit: Namn och domän bortediterad på begäran.
macaronii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 18:50 #9
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Citat:
Originally posted by icehole@Apr 6 2005, 17:24
eg0master: klart det finns arbetslösa som kan fixa det på en vecka för 20k som kan göra ett minst lika bra jobb. Jävla stenålder att tro att allting måste ta lång tid

Med tanke på det "fattiga" förklaring han gav har jag en känning av att de flesta programerarna hade fixat det han behöver på en vecka
Du gör inte en bra prisagent på 1 vecka, jag är VÄLDIGT tveksam att det tar en vecka att skriva en bra prisagent som är enkel att hålla uppdaterad. Jag vet själv då jag jobbar på en prisagent för tillfället och det tar tid och om man ska hantera stora mängder data gäller det att optimera.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 21:27 #10
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 538
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 538
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
Citat:
Ursprungligen postat av icehole
eg0master: klart det finns arbetslösa som kan fixa det på en vecka för 20k som kan göra ett minst lika bra jobb. Jävla stenålder att tro att allting måste ta lång tid
Med tanke på det fattiga förklaring han gav har jag en känning av att de flesta programerarna hade fixat det han behöver på en vecka
Du gör inte en bra prisagent på 1 vecka, jag är VÄLDIGT tveksam att det tar en vecka att skriva en bra prisagent som är enkel att hålla uppdaterad. Jag vet själv då jag jobbar på en prisagent för tillfället och det tar tid och om man ska hantera stora mängder data gäller det att optimera.
Beror helt på kodarens kunskaper och arbetsvilja, kan säkert gå.
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017