Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Snapback för .nu domäner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-15, 15:01 #1
-R- -R- är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 30
-R- -R- är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 30
Finns det någon som tillhandhåller denna tjänst?
-R- är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-15, 21:20 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Över hundra visningar, utan något svar..

Gissar att jag får känna mig manad att svara då;
Nej det finns inte någon i världen som tillhandahåller en snaptjänst pga att .NU-registret är "slutet".
Alltså inte på samma sätt som de flesta andra register visar vilka domäner som går ut och när de går ut som en lista.

Och även om du har en specifik domän som du hoppas att kunna registrera och gör en namnslagning på en domänen, så får du oftast reda på när en domän förfaller.

Men Nunames har sedan några månader försvårat detta ytterligare genom att ett visst antal dagar innan domänen går ut, så raderas datumet och domänen lyser bara "taken" fram till den är släppt.(Jag är fortfarande osäker på antal dagar innan för det verkar variera)

Detta försvåras ännu mer av att oavsett om du VET att en domän går ut en viss dag och att det tar ett antal dagar innan den ska bli tillgänglig (Detta kan du ta reda på genom WNs sökfunktion), så kan det variera i allt från 5 sekunder till i vissa fall 5 dagar innan den blir tillgänglig.

Det närmaste du kan komma är att gå till min h34r: tjänst på http://www.renew.nu/released.htm och signa på mitt nyhetsbrev som jag släpper då och då - det är gratis och det finns inga "strängar ditsatta".
Det jag gör att periodiskt skicka ut vilka .nu-domäner som nyligen släppts. Nu har jag legat av mig ett tag, men planerar ett vilken dag som helst med 4-siffrigt antal .nu-domäner.

Jag skulle kunna erbjuda att berätta när din/dina önskade domäner bör vara tillgängliga, men det är inget jag råder till pga av att det är för osäkert att pinpointa exakt och så skulle jag misstänkliggöras om nån snodde dem framför näsan på dig. jag registrerar även ett antal domäner för egen del..

"Det jag ser om .nu är inte till salu"
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-15, 22:49 #3
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Feb 15 2008, 22:20
Det närmaste du kan komma är att gå till min tjänst på http://www.renew.nu/released.htm och signa på mitt nyhetsbrev som jag släpper då och då - det är gratis och det finns inga strängar ditsatta.
Det jag gör att periodiskt skicka ut vilka .nu-domäner som nyligen släppts. Nu har jag legat av mig ett tag, men planerar ett vilken dag som helst med 4-siffrigt antal .nu-domäner.
Undra just om du lagt ner ditt nyhetsbrev, trevligt att höra att det fortfarande lever
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 00:11 #4
wwwws avatar
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
wwwws avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
Har som vanligt svårt att förstå mig på .nu!?

Borde det inte ligga i deras eget intresse att det går att sätta upp snapback-tjänster?

Det borde väl öka det totala antalet reggade nu-domäner och stimulera handeln med dessa?

Finns här någon "hidden agenda"?
wwww är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 00:33 #5
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
Citat:
Originally posted by wwww@Feb 16 2008, 01:11
Har som vanligt svårt att förstå mig på .nu?
Borde det inte ligga i deras eget intresse att det går att sätta upp snapback-tjänster?
Det borde väl öka det totala antalet reggade nu-domäner och stimulera handeln med dessa?
Finns här någon hidden agenda?

Är inte speciellt insatt i .nu, men jag har hört om svängarna med "amerikanen" som gör som han känner (Prishöjningar, avreg. och dyl.) med TLDn. Gjorde en snabb slagning på ett par domäner (gick igenom alfabetet med aaa, bbb, ccc .nu) samtliga är upptagna, så även jjj och lll återkommer som registrerade. Efter ha kollat namnservrarna, så verkar det som .nu har blockat dessa efter att de inte förlängts av föregående ägare.
Vad anledningen är kan man ju undra, kanske jag är något för konspiratorisk men.. vem vet, kanske de dyker upp på en sedo-auktion nära dig, inom en snar framtid. = hidden agenda

edit: stava
MrMike är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 01:47 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by MrMike@Feb 16 2008, 01:33
Vad anledningen är kan man ju undra, kanske jag är något för konspiratorisk men.. vem vet, kanske de dyker upp på en sedo-auktion nära dig, inom en snar framtid. = hidden agenda
Detta svar fick jag i mitten av december från Nunames på direkt fråga om de skulle fortsätta med exklusiva auktioner av tidigare "revoked" domäner:
Citat:
SEDO kommer vi att fortsätta med. När nästa auktion kommer vet jag inte idag.
Jag har även uttryckt mina ogillande åsikter om att det dels är så kostsamt men även förhållandevis krångligt och förlegat sätt att byta innehavare av .nu-domäner. Svaret var tråkigt nog inte av det slag jag hoppats på:
Citat:
Man vill inte att registrars ska ägna sig åt att ta varandras kunder (som vi ser i många andra toppdomäner) utan ägna sig åt nyförsäljning. Med andra ord - det finns inga planer på varken förenkling av hanteringen eller sänkning av priset.
Min personliga reflektion är att Bill tråkigt nog väljer att gå sin egen väg och det finns en hel del jag varken förstår i hans sätt att se på sin TLD eller för den delen samtycker till. Jag är precis som tidigare sagts i tråden av den uppfattningen av att .NU skulle må mycket bättre av att lätta upp såväl regler, hantering som prissättning.

Det är för övrigt en märklig marknadsföringsstrategi att endast låta 2 av samtliga .NU-auktoriserade ombud registrera domäner på 1 år till en extremt subventionerad kostnad, medan samtliga övriga behöver registrera på 2 år till en högre kostnad Samtidigt som man är direktsäljande själv.

Jag skulle även kunna tänka mig att hagla ord av det hårdare slag mot Bill Semich, men jag har förstått att han är mer av en gammaldags förvaltare än en nytänkande utvecklare - och varför skrika åt en döv?

Att vidmakthålla detta kan bara uppfattas som destruktivt för .nu som TLD - ett fatalt misstag anser jag.
Det är bara att gilla läget..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 16:02 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by MrMike@Feb 16 2008, 01:33
Efter ha kollat namnservrarna, så verkar det som .nu har blockat dessa efter att de inte förlängts av föregående ägare.
Jag kan bekräfta det här - jag har hittat ett antal av de lite "bättre" domänerna som släppts som nu ändrats till "reserved" eller "revoked" (Det var bara "revoked"-domäner som auktionerades ut sist)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 19:05 #8
wwwws avatar
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
wwwws avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
OK, auktionsförfarandet förklarar väl varför "bättre" domäner spärras för omregistrering.

Känns ungefär lika seriöst som när fastighetsägare till Stockholmshyreshus svartsäljer lägenheter som plötsligt blivit lediga .....

Men, det förklarar väl iofs inte varför övriga domäner inte tillgängliggörs för snapback-tjänster; borde inte detta ligga i .nu:s egenintresse för att få fler reggade domäner och större aktivitet?
wwww är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 02:01 #9
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
visst finns det snapback-tjänst för .nu-domäner

http://www.forward.nu
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 02:05 #10
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Originally posted by aelander@Mar 6 2008, 02:01
visst finns det snapback-tjänst för .nu-domäner
http://www.forward.nu

Skulle det där vara snapback menar du?
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017