Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Php/CGI - > ICQ

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-18, 00:09 #11
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av lunne82
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
Du har ingen lust att beskriva närmare hur ni gick tillväga? Testade precis och det var ju grymt smidigt och intressant...
Väldigt grovt (PHP-version):
Anslut till ICQ-servern med fsockopen(). Sen läser man lite om ICQ's protokoll tex på den här sidan så man vet vad man ska skicka/ta emot från servern. Sen är det "bara" göra det.
Jo men har han gjort så eller kör han nån egen "lite-klient" som ligger i backgrunden och är uppkopplad mot icq:s servrar och sen matar han sin egen klient från php...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-18, 01:35 #12
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Det är en helt fristående klient skriven i PHP som själv ansluter och loggar in på icqnätet och ligger igång i bakgrunden på våran server... med nära jämna mellanrum kollar den efter påminnelser att skicka Eller som tidigare nämnt är det 5 stycken klienter(därmed 5 olika UIN) som delar på arbetet ...
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-18, 03:09 #13
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Originally posted by Silon@Mar 17 2004, 23:35
Det är en helt fristående klient skriven i PHP som själv ansluter och loggar in på icqnätet och ligger igång i bakgrunden våran server... med nära jämna mellanrum kollar den efter påminnelser att skicka Eller som tidigare nämnt är det 5 stycken klienter(därmed 5 olika UIN) som delar på arbetet ...
ok...

letade lite på sidan om icq protokol o verkar som om spec. för version 5 inte finns...
Detta var riktigt intressant men är nog lite för omständigt för mig att göra...
nån som har koll på nått annat bra program för detta som kan köras i linux/bsd...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-18, 13:06 #14
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Originally posted by gabriel@Mar 18 2004, 01:09
letade lite på sidan om icq protokol o verkar som om spec. för version 5 inte finns...
Detta var riktigt intressant men är nog lite för omständigt för mig att göra...
nån som har koll på nått annat bra program för detta som kan köras i linux/bsd...
Jo, jag såg också att v5 inte fanns kvar. Men det stod ju att v2 används fortfarande av bla. Java-versionen av ICQ. Så den lär ju funka för att skicka ett meddelande eller två.

Visst kan det vara lite bökigt att göra, men du behöver ju bara göra det en gång sen är det ju klart.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-18, 16:25 #15
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av lunne82
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
letade lite på sidan om icq protokol o verkar som om spec. för version 5 inte finns...
Detta var riktigt intressant men är nog lite för omständigt för mig att göra...
nån som har koll på nått annat bra program för detta som kan köras i linux/bsd...
Jo, jag såg också att v5 inte fanns kvar. Men det stod ju att v2 används fortfarande av bla. Java-versionen av ICQ. Så den lär ju funka för att skicka ett meddelande eller två.

Visst kan det vara lite bökigt att göra, men du behöver ju bara göra det en gång sen är det ju klart.
så sant så...

"bara" en gång...

jag testade lite att skicak från php genom centericq men den kunde bara skicka till dom man redan hade i sin lista och att lägga till folk i listan gick inte genom php utan då var man tvungen att lägga till users inne i programet vilket är lite segt...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-20, 19:58 #16
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Skulle jag ha byggt en påminnelsetjänst baserad på ICQ så skulle jag installera mICQ som "klient" som kör i bakgrunden på servern och sedan skicka kommandon till mICQ via "remote-control"-scriptet som mICQ stöder. Kommandon till "remote-control" kan enkelt skrivas från CGI eller PHP eller annat, och genereras direkt från t.ex. en webbsida. Jag har provat detta, och det fungerar okej. Med denna lösning kan man också ta emot ICQ-mess om man är intresserad av det...
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-20, 20:14 #17
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by nicclas@Mar 20 2004, 17:58
Med denna lösning kan man också ta emot ICQ-mess om man är intresserad av det...
Inga problem att ta emot i den Silon skrev till vip.tv.nu heller, funktionen finns men inte behovet som det är nu ...

Vi testade lite alternativ som nämns här i tråden men inget var stabilt nog samtidigt som den erbjöd möjlighet till multipla konton så man får lite kapacitet, sedan kan jag säga att det är inte så enkelt som att skiva ett script som "loggar in -> skickar ett meddelade -> loggar ut", det finns en hel del mer man behöver tänka på för pojkarna och flickorna på ICQ har observerat att denna metod kan användas att "få ut sitt budskap till en mottagaren som kanske inte alltid önskat informationen" om man säger så.

Här finns en bild http://vip.tv.nu/_gfx/_other/icq_vip_tv_nu.gif

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-20, 20:54 #18
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Med mICQ som klient i bakgrunden behöver du inte skriva något skript för att logga in och ut mellan du sänder meddelandena. Det är bara att skriva mICQ-kommandot direkt i "remote-control" filen. Behöver man flera klienter (ICQ-användare) så måste man förstås starta multipla klienter, men inte heller det borde vara något problem (har inte provat). mICQ har bra stöd för de flesta icq-protokoll och är stabilt! Se www.micq.org.

Men en PHP-baserad lösning fungerar säkert också bra.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-20, 21:44 #19
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by nicclas@Mar 20 2004, 18:54
Med mICQ som klient i bakgrunden behöver du inte skriva något skript för att logga in och ut mellan du sänder meddelandena. Det är bara att skriva mICQ-kommandot direkt i "remote-control" filen. Behöver man flera klienter (ICQ-användare) så måste man förstås starta multipla klienter, men inte heller det borde vara något problem (har inte provat). mICQ har bra stöd för de flesta icq-protokoll och är stabilt! Se www.micq.org.

Men en PHP-baserad lösning fungerar säkert också bra.
mICQ är en bra produkt, men att förlita sig på en sådan mjukvara till tjänster man tar betalt för kändes inte bra, vi saknade bland annat att kunna styra på sekunden när ett meddelande skickas iväg, med mICQ kunde man styra att ett meddelande skulle skickas iväg men inga fler detaljer som rätt sekund i mellan meddelanden och vilken IP som var host för meddelandet osv osv ..., så det gick inte tyvärr :/ ... funkar säkert bra om man inte behöver påminna 500 personer om att 21:00 filmen snart startar hehe ...

Att det går att modifiera är jag säker på, men som sagt när vi testade det förstod vi att det inte var det vi behövde, det var för "overkill" och svårt att greppa simpla funktioner, så jag bävade för eventuell felsökning när 2 000 meddelanden ligger i utlistan av betalande kunder ... hehe ...

Om man drar igång och bränner ut meddelande efter meddelande utan kontroll blir man lockad efter ca 20 st ...

Vi tog som dom säger "det säkra före det osäkra" ...

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-21, 12:50 #20
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Citat:
Om man drar igång och bränner ut meddelande efter meddelande utan kontroll blir man lockad efter ca 20 st ...
Jo, och loggar man in och ut för ofta så blir också "lockad". AOL/ICQ är naturligtvis vana vid folk som försöker använda deras meddelandesystem för SPAM och har försökt förhindra massutskick. Detta är synd, då t.ex. bloggar skulle vara intressant att "bevaka" via t.ex. ICQ. Där finns nog lägre betalningsvilja än för en tv-guide, men många intressenter om det är gratis.

Det kan dock bli lite "skakigt" att basera en betaltjänst på ett meddelandesystem (som ICQ) där man är utlämnad till AOL/ICQ och deras anti-spam-hinder, som ju kan ändras när som helst. En överenskommelse med AOL/ICQ vore bra, men är väl inget för en små-hackare
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017