Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Småskalig affiliateverksamhet, "sidoprojekt" + bosatt på Malta >vilken företagsform??

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-04-28, 18:01 #1
vendolink vendolink är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 33
vendolink vendolink är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 33
Standard Småskalig affiliateverksamhet, "sidoprojekt" + bosatt på Malta >vilken företagsform??

Hej allesammans.

Jag tror att trådstarten beskriver det mesta.

Jag och min vän är bosatta på Malta. Vi driver några affiliatesidor vid sidan om våra heltidstjänster här på ön och har nu börjat få igång en av sidorna hyffsat vettigt.

Vi har intäkter under 10K SEK per månad för tillfället men vet inte riktigt hur vi ska plocka ut dessa pengar.

Resurser till svenskt aktiebolag (50K) finns tillgängliga. Vidare är jag själv utbildad redovisningsekonom och hade kunnat ta hand om all bokföring och möjligtvis även bokslut/skatter med mera om vi hade valt att starta upp ett svenskt bolag.

Men sen är det ju det här med Sverige och skattesatser. Vidare talar i dagsläget ganska mycket på att dessa 10K SEK/Månad snarare är 20-30K SEK/månad om ett tag (kanske inte gör någon skillnad). Är det värt att skapa ett AB på Malta istället?

Kostnader för uppstartande av detta? Någon påverkan på våra egna anställningar? Kostnader för att anlita en person som tar hand om allt pappersarbete?

Tacksam för svar kring detta eftersom jag annars tar den fega utvägen och startar ett Svenskt AB (som kanske är det bästa valet?)

Senast redigerad av vendolink den 2017-04-28 klockan 18:03
vendolink är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-04-28, 19:12 #2
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Hur länge planerar ni bli kvar på Malta? Om ni bor på Malta så är det bäst att starta företag där, annars får företaget ändå ett fast driftställe där om verksamheten drivs från Malta. Hur det påverkar era egna anställningar beror på hur era anställningsavtal ser ut. Är det konkurrerande verksamhet? Om det är konkurrerande verksamhet så är det ju ett problem oavsett om ni har ett svenskt aktiebolag eller ett Maltesiskt bolag.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-04-29, 08:38 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Bor du in Malta ska du ha bolag där eller utanför Malta man inte i Sverige, med rätt uppsätt bolagsstruktur i Malta klarar ni komma kunna få 5% effektiv skatt endast om ni gör det på rätt sätt. Även 0% är möjlig med krävs lite förutsättningar då.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-04-30, 20:39 #4
vendolink vendolink är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 33
vendolink vendolink är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 33
Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Hur länge planerar ni bli kvar på Malta? Om ni bor på Malta så är det bäst att starta företag där, annars får företaget ändå ett fast driftställe där om verksamheten drivs från Malta. Hur det påverkar era egna anställningar beror på hur era anställningsavtal ser ut. Är det konkurrerande verksamhet? Om det är konkurrerande verksamhet så är det ju ett problem oavsett om ni har ett svenskt aktiebolag eller ett Maltesiskt bolag.
- Ok, har du koll på uppstartskostnader, bolagsform samt andra kostnader hänförliga till företaget i sig? Vad menas med att vi kommer att ha "fast driftställe på Malta" och hur påverkar det oss? (Vi är inte utskrivna ur Sverige fast kanske är på tiden att göra detta).

- Mycket talar för att vi kommer att bo här ett par år till. Jag kan tänka mig allt mellan 2-5 år men det skulle även kunna bli längre..

- Det är inte konkurrerande verksamhet



Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Bor du in Malta ska du ha bolag där eller utanför Malta man inte i Sverige, med rätt uppsätt bolagsstruktur i Malta klarar ni komma kunna få 5% effektiv skatt endast om ni gör det på rätt sätt. Även 0% är möjlig med krävs lite förutsättningar då.
- Grejjen är den att vi kommer troligtvis inte ta ut någon vinst under de första 1, 2 kanske 3 åren men säg att vi gör det så är det ändå inga större summor det gäller. Vidare när det kommer till 5% effektiv skatt så lär väl ändå kostnaderna för att få till detta vara avsevärt mycket större än våra nuvarande intäkter?
vendolink är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-01, 09:23 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av vendolink Visa inlägg
Tack för svar!



- Ok, har du koll på uppstartskostnader, bolagsform samt andra kostnader hänförliga till företaget i sig? Vad menas med att vi kommer att ha "fast driftställe på Malta" och hur påverkar det oss? (Vi är inte utskrivna ur Sverige fast kanske är på tiden att göra detta).

- Mycket talar för att vi kommer att bo här ett par år till. Jag kan tänka mig allt mellan 2-5 år men det skulle även kunna bli längre..

- Det är inte konkurrerande verksamhet





- Grejjen är den att vi kommer troligtvis inte ta ut någon vinst under de första 1, 2 kanske 3 åren men säg att vi gör det så är det ändå inga större summor det gäller. Vidare när det kommer till 5% effektiv skatt så lär väl ändå kostnaderna för att få till detta vara avsevärt mycket större än våra nuvarande intäkter?
I juridiskt mening spelar det ingen roll om ni inte har skrivit ut er från Sverige eller inte, är antal dagar du faktiskt varit borta som räknas. Så bor ni på Malta över 183 dagar per år är ni skatteresident där, dock även arbete på Malta eller bolag på Malta räknas som skatteresident där oavsett om ni inte varit där 183 dagar.

Dock om ni står skrivna i Sverige och använder sjukvård eller liknande men inte bor där kan ni bli återbetalningsskyldiga för hela den summan. Även möjlighet till garantipension räknas ner årligen du är borta från Sverige.

Jo har koll på kostnaderna, men ja rätt stora omkostnader sätt till vad ni drar in. Så nej Malta bolag är inte i grunden lönsamt. Men finns andra lösningar som är billigare som kommer funka då Malta inte har CFC lagstiftning. Dock bör ni se till skriva ut er från Sverige då först och se till bli begränsad skatteskyldig där endast.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-09, 18:13 #6
vendolink vendolink är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 33
vendolink vendolink är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
I juridiskt mening spelar det ingen roll om ni inte har skrivit ut er från Sverige eller inte, är antal dagar du faktiskt varit borta som räknas. Så bor ni på Malta över 183 dagar per år är ni skatteresident där, dock även arbete på Malta eller bolag på Malta räknas som skatteresident där oavsett om ni inte varit där 183 dagar.

Dock om ni står skrivna i Sverige och använder sjukvård eller liknande men inte bor där kan ni bli återbetalningsskyldiga för hela den summan. Även möjlighet till garantipension räknas ner årligen du är borta från Sverige.

Jo har koll på kostnaderna, men ja rätt stora omkostnader sätt till vad ni drar in. Så nej Malta bolag är inte i grunden lönsamt. Men finns andra lösningar som är billigare som kommer funka då Malta inte har CFC lagstiftning. Dock bör ni se till skriva ut er från Sverige då först och se till bli begränsad skatteskyldig där endast.
Tack för svar - Det är oerhört uppskattat!

Skulle du kunna förtydliga vad du menar med det sista du nämner kring andra lösningar och kanske lägga fram ett förslag för den småskaliga verksamhet jag nämnt?

Vi är nu båda utskrivna från Sverige.

Bästa Hälsningar
vendolink är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017