Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta aktiebolag för sidoverksamhet?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-05-23, 11:05 #11
matsmaatson matsmaatson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 16
matsmaatson matsmaatson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Det är möjligt att betala aktierna med apportegendom när bolaget bildas. Du kan läsa lite om det på Bolagsverkets hemsida.

http://www.bolagsverket.se/ff/foreta...gendom-1.13109

Du behöver ett yttrande från en godkänd eller auktoriserad revisor där det bland annat ska framgå hur värderingen av egendomen har skett.

Min rekommendation är att använda pengar istället. Aktiebolag är även att föredra framför enskild firma. En stor fördel med aktiebolag är att du kan ta ut aktieutdelning och även om du inte behöver göra det nu så kan du spara utdelningsutrymme till senare år.
Citat:
Ursprungligen postat av Rosch Visa inlägg
Kör också småskalig affiliateverksamhet som sidoverksamhet med liknande omsättning sedan några år tillbaka. Valde dock ganska tidigt att starta AB då det kändes mer seriöst och med tydligare separation från mig som privatperson. Ger också lite andra skattemässiga fördelar. I mitt fall satte jag in 50 tkr men nyttjade närmare hälften av insatt kapital till inköp av ny datorutrustning m.m. då det är ok att använda upp till hälften av ditt aktiekapital (utan att det blir några särskilda konsekvenser). Sköter löpande bokföring själv men tar hjälp av en redovisningsbyrå i samband med årsbokslut, deklaration och årsredovisning vilket kostar ca 5 tkr. Har du råd skulle jag definitivt rekommendera eget AB, du kan dessutom plocka utdelning efter ett år som kan ge dig tillbaka pengarna (troligtvis) till lägre skatt än om du plockar det som lön.
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
För att en revisor ska skriva ett Revisorsintyg på värdet av apportegendomen (webbsidorna du vill använda som apportegendom) så kan revisorn ta ca 5000 kr. Det är bortkastade pengar tycker jag. Om du har 50 000 kr i likvida tillgånga så använd dem som Aktiekapital. Det är bättre tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av mindphaser Visa inlägg
Hej,

jag har sedan relativt länge (2008) arbetat med affiliate- och Adsense sidor som hobbyentreprenör vid sidan om min fasta anställning. Hade jag vetat om/förstått det jag kan och vet om Aktiebolag idag hade jag försökt starta AB så snart som möjligt snarare än först förra året.

Det stora anledningen är att, om jag nu förstått korrekt, att man kan spara outnyttjat utdelningsutrymmet från år till år. Hade jag då startat AB direkt 2008 hade jag detta år haft mycket större utdelningsutrymme idag jämfört med de ca 160ksek jag har nu.

Eftersom jag med min vanliga lön sedan länge ligger över gränsen för statlig beskattning så dras ca 70% (inkl egenavgifter) av varje intjänad krona i hobbyföretaget till skatt, eftersom i EF läggs vinsten ovanpå din inkomst av anställning. Så nu när inkomsterna i hobbyföretaget börjar överstiga min månadslön som anställd hade det varit kanon med stort/större utdelningsutrymme.

Att skatta 40% istf 70% när vinsten börjar komma över 100ksek gör ganska stor skillnad.

Jag gör bokföring på egen hand, så just nu är det extra kostnaden för att även ha ett AB redovsisningsprogram ca 1500 sek samt ett företagskonto på banken ca 1000 SEK.

/mvh Johan

Tack för era svar.
Jag har startat processen att dra igång ett aktiebolag och försöker just nu få tag i banken för att starta upp ett företagskonto.

Som ni rekommenderade så hoppar jag över att betala aktierna med apportegendom och sätter in 50 000 kr i stället.

Jag har även bokat in mig på en rådgivningstimme hos nyföretagarcentrum för att få hjälp och tips med vad man ska tänka på.

Jag har dock lite nybörjarfrågor som ni kanske kan svara på redan nu.

- Hur fungerar det med moms t.ex. när jag får pengar utbetalda från annonseringsnätverk (främst adtraction och tradedoubler) eller när vi köper content från svenska/utländska frilansare via Upwork?
- Hur fungerar det här med att göra avdrag? Vi skulle t.ex. behöva köpa nya datorer.
matsmaatson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-28, 11:36 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Momsen fungerar på samma sätt som i enskild firma fast det är Aktiebolaget som redovisar det och inte du som privatperson. Aktiebolaget får ju ett eget skattekonto hos skatteverket.

Datorer redovisar man bara som en kostnad i bokföringen, Sen kommer bokföringsprogrammet automatiskt "dra av" dina kostnader när du skrivet ut en Resultaträkning eller balansräkning.

När du gör bokslutet (som du kan göra själv) så kommer alla giltiga kostnader att vara avdragna när du redovisar vinsten till bolagsverket och skatteverket.

Kolla på www.blinfo,se så kan du köpa några böcker som är bra att ha, du bör köpa boken "Aktiebolag" och "Bokföring" och "Bokslut" varje år när de kommer ut, för de innehåller aktuella ändringar i lagstiftning och många bra tips att tänka på för redovisning och ekonomi.

När du väl börjar ta ut lön ska du sätta av upp till 35% i tjänstepension. Jag har använt Avanza Tjänstepension, där får du möjligheten att placera dina pensionspengar på ca 7800 investeringsobjekt i hela världen. Men SkandiaBanken och NordNet kan erbjuda ungefär samma som Avanza om du hellre föredrar dem.

Senast redigerad av Conny Westh den 2017-05-28 klockan 11:40
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-09-15, 14:09 #13
Gatusten Gatusten är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 1
Gatusten Gatusten är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 1
Hej!

Jag har ett par frågor som varken SKV eller bolagsverket kunde svara på. Jag har idag ett handelsbolag som jag, med största sannolikhet, kommer stänga ned i vår för att starta ett AB. Min fråga är om det är någon fördel för mig att bokföra domäner som jag köper in idag som immateriella tillgångar kontra IT-kostnader? I och med starten av nytt AB kanske det är ointressant hur dessa domäner bokförts i föregående företag? Finns det några fördelar för mig att bokföra som tillgångar? Det kanske inte spelar någon roll över huvud taget med tanke på att handelsbolaget ska avvecklas snart ändå?

Vi har idag ingen ambition att sälja dessa domäner utan kommer driva dem i företaget. Kostnad per domän ca 500-3000 kr.

Hittills har jag hittat lite matnyttigt från 2010: http://www.dreambuilders.se/skattere...v-webbplatser/ men har inte uppfattat om något ändrats eller fått någon annan riktig klarhet i frågan.

Stort tack på förhand!
Gatusten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017