Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jajja spammar igen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-26, 09:08 #21
www.ericssonstrading.se www.ericssonstrading.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 39
www.ericssonstrading.se www.ericssonstrading.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 39
Samuel > Jag läste ovan att du inte lyckades nå mig och att ni enligt er policy bara kommunicerar direkt med kunderna. Vi har ju haft 2 olika diskussioner över telefon i detta ärende utan att lyckas hitta en gemensam syn. Jag anser att de bloggar ni använt helt utan relevans till min bransch skadar mitt företag medans du tycker det är ok. Jag tycker att det minsta ni kunde göra var att genast ta bort alla länkar och bryta avtalet. Detta vägrade ni därför har jag på ett (hyfsat) sakligt sätt beskrivit vad ni gjort samt lagt länkarna i inlägget så att folk kan skapa sig en egen uppfattning. Utöver det har jag bett om råd ang vad jag kan göra för att komma ur avtalet då jag, som du är mkt medveten, är mkt missnöjd med de arbetsmetoder som ni använder (trots att resultatet på de ord ni jobbat med varit bra)
www.ericssonstrading.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 09:53 #22
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Man kan inte förvänta sig så mycket om man beställer ett paket från ett massproducerande SEO-företag.

Jajja är inte unika med sina arbetsmetoder. Vill du ha massproducerat är det fiktiva bloggar, kataloger och tom sitemaps som gäller.

Vill man ha det anpassat, genomtänkt och ett långvarigt snyggt arbete, anlitar du en SEO-konsult där ni kommer överens om arbetet som ska utföras. Då har du också mångdubblat kostnaden för din SEO.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 10:19 #23
www.ericssonstrading.se www.ericssonstrading.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 39
www.ericssonstrading.se www.ericssonstrading.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 39
Daniel > Tack för din input, tänkvärt att satsa på mindre aktörer istället. Jag tror verkligen på att synas och tänka på SEO. Därför lägger vi ca 7-8000 på det i månaden vilket borde ge i runda slängar 15 timmars jobb / Månad.
www.ericssonstrading.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 10:33 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det kan finnas företag som använder seriösa arbetsmetoder men som ändå gör massproduktion, det är ok tycker jag. Det viktiga är att man har seriösa arbetsmetoder.

Jag vill tipsa kunder till SEO-uppdrag om att alltid kräva att i förväg få veta vilka arbetsmetoder SEO-företaget använder samt att alltid ha möjligheten att bryta avtalet omedelbart om kunden är missnöjd med jobbet, utan vitesklausuler, så funkar det normalt i konsultbranchen, är kunden missnöjd så slipper kunden betala och får pengarna tillbaks, samt att kunden alltid kan bryta avtalet omedelbart.

Jag har även sett klausuler om att leverantören då måste betala ett vite (elelr ställa ut en bankgaranti på uppdragets värde) för att kunden ska kunna anlita en annan leverantör på den felande leverantörens bekostnad.

Det är viktigt att kunden styr upp inköpen ordentligt så det är kundens villkor som gäller, inte leverantörens, då undviker man denna typ av oseriösa aktörer på marknaden, de skulle aldrig gå med på vettiga villkor för kunden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 10:43 #25
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Det bästa är nog att be SEO bolaget som man är nyfiken på att anlita om en ordentlig Analys som skall innehålla.
Vad de anser bör fixas på siten mm och vad de tror sig kunna leverera i relevant trafik och eller placeringar (garantier/säkerhet).
Vad deras nuläge är i relevant trafik/placeringar och vad de tar för uppdraget.

Och självklart så kostar en sådan analys pengar annars så har den inget värde alls då en relevant analys tar tid och kostar pengar.

Då ser man snabbt vilka som bara spottar ut mallar eller om de faktiskt försöker att vara äkta hantverkare som faktiskt SEO är.

Men en bra deal för båda parterna är att om man går vidare in i ett SEO uppdrag för att man gillade analysen är att man får lite bättre pris då en liten del av optimeringsarbetet är ju redan gjort.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 11:09 #26
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det viktiga är att kunden måste bestämma vad som är kundens mål.

Dvs att öka försäljningen med x% av en viss produktkategori eller vad det nu kan vara. Annars är det lätt att det hamnar i diskussioner med leevrantören om antal klick eller position på googleannonserna som egentligen är så ointressant. KUNDPERSPEKTIV heter melodin....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 11:46 #27
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 26 2008, 11:09
Det viktiga är att kunden måste bestämma vad som är kundens mål.

Dvs att öka försäljningen med x% av en viss produktkategori eller vad det nu kan vara. Annars är det lätt att det hamnar i diskussioner med leevrantören om antal klick eller position på googleannonserna som egentligen är så ointressant. KUNDPERSPEKTIV heter melodin....
Visst är ROI viktigt och mätbart men jag misstänker att få konsulter är beredda att lägga en massa arbete och bara få betalt för avslut/ökade affärer då Konsulten får ta hänsyn till faktorer som ligger utanför hans område exempelvis hur bemöts prospekten/kunder, deras prissättningar/värde till marknaden mm.

och de som kanske tar betalt efter den modellen endast (alltså inga startkostnader) hur mycket tid är de troliga att lägga ?
och sannorlikheten är ju då också stor/störe att kunden får betala mera kontinuerligt

Men att det är lättare att sälja in ett sådant koncept är ju lätt att förstå då man vet att man har ju råd att betala mera om man får in mera som kund och då känner nog kunden att han inte behöver förstå eller lära sig allt som krävs för en lyckad SEO som är ju oerhört svårt (bara att se alla trådar om det här på WN).

Sista tanken är att är det inte dags snart att företagarna inser att den gamla regeln att man får vad man betalar för även bör gälla för det nya mediet oavsett om det är just svårt att förstå.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 13:20 #28
Samuel Sylvanders avatar
Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 16
Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad
Nykomling
Samuel Sylvanders avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av JohanssonHenrik
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel Sylvander
Vi arbetar alltid även med on-page för att skapa de bästa tekniska förutsättningarna

Senast jag blev kontaktad av en säljare från er så sa hon att ni inte gjorde något on-page utan jobbade enbart med länkar. Kommer dock inte ihåg vad hon hette.
Jasså? Det är iaf felaktigt. För vår produkt World Plus som bland annat Eniro säljer så är det specificerat i produkten hur många sidor vi optimerar. När det gäller sökpositionering som den här tråden handlar om så gör vi teknisk optimering om det behövs och det bjuder vi på, det ingår så att säga i produkten. I vissa fall behövs det inte och så kan det ju ha varit i ditt fall.
Samuel Sylvander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 17:53 #29
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Tycker personligen det är beklagligt att sådan här spam pågår i SEO-branschen. Det förstör för hela branschen och för alla oss inblandade.

Låt mig citera den första grunläggande principen för kvalitet enligt Googles riklinjer:

"Skapa sidor som främst är till för användare, inte för sökmotorer."

Jag har sett några inlägg av dessa spam-bloggar och man kan se från en kilometers avstånd att det är till för sökmotorer och inte till för användare. Visst kan man använda bloggar i SEO-syfte men när dessa bloggar skrivs för robotor är gränsen enligt mig sedan länge passerad för vad som är seriös SEO.

Ett exempel från en blogg:

Citat:
jobbet
jag sökte för ett tag sedan ett jobb jag verkligen ville ha. de säljer bland annat usb-minne (en länk till en sida om USB). jag trodde inte att de skulle höra av sig. men jag fick faktiskt jobbet. snacka om att jag blev överlycklig. nu är jag affärskvinna. det är riktigt spännande. jag reser en hel del.
Noframe-spam, länkfarm-spam i "sitemaps", bloggkommentar-spam och nu blogg-spam. Vilket spam kommer vara på mode nästa år?

Jag hoppas Google tar krafttag mot alla dessa spam-bloggar så snart som möjligt.

Jag har startat ett projekt där jag jag försöker lista alla seriösa aktörer i SEO-branschen för att hjälpa konsumenterna i denna djungel.

Jag önskar att de som sysslar med sånt här förbättrar sina produkter som de säljer så att de i alla fall följer Googles riktlinjer - tycker det är det minsta man kan begära.

Visst finns det värre spam, det värsta jag sett var när jag anmälde Altus AB för att ha utnyttjat hundratals kunder: http://www.webmasternetwork.se/f8t13353.html

Nåja, har läst om detta ett tag och känns skönt att ha sagt sitt. Tack till Internet Sweden för efterforskningar.

Ingen egenreklam är tillåten, oavsett om den är lämplig och/eller efterfrågad Jim // FredrikMH
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 19:39 #30
andgus avatar
andgu andgu är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 37
andgu andgu är inte uppkopplad
Nykomling
andgus avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 37
hmm, spännande att se vilka företag som köpt länkar i dessa bloggar, hittade minst en överraskning
andgu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017