Kom ihåg mig?

Vad tänka på när man ska anlita SEO-firma?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-06, 08:51 #11
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
magnusmagnuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Ja det känns inte som att SEO branschen är mogen riktig. Svårt att veta vilka som är bra och inte i branschen. Vet många som bränt sig när det framförallt anlitat väldigt billig seo.

Om jag skulle anlita ett SEO företag skulle jag se till att jobbet var resultatbaserat, att utbetalning sker när olika mål uppnåtts. Antar att det kanske blir krångligt.
Resultatbaserat tycker jag vi alla borde sträva efter!
Själv gjorde jag ett jobb där målet var att hamna på första sidan på Google över relevant sökfras inom 6 månader. Idag ligger sajten som #1. Jag fick betalt (lyckades att leverera resultat) efter ca 3-4 veckor.

Hade jag inte klarat uppdraget så hade inte kunden behövt betala något.
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 11:25 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
För extern SEO skulle jag aldrig vilja anlita någon om det inte var resultatbaserat för att det är så svårt att veta vad man faktiskt får för pengarna.

För extern SEO skulle jag aldrig vilja anlita någon resultatbaserat för att jag tror att det främjar farliga och kortsiktiga metoder för snabba och effektiva resultat.

Kort sagt, för allt annat än normal onpage SEO skulle jag aldrig fundera på att anlita externa parter. Att känna företag eller personer väldigt väl som kan utföra en bra tjänst skulle kanske kunna förändra det.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 11:51 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Instämmer helt och hållet. Det har ingen som helst betydelse om det är resultatbaserat eller inte, metoderna som används förändras inte för det. Tvärtom kan resultatbaserad SEO snarare locka till än mer tveksamma metoder. Skapa attraktiva tjänster och lägg pengarna på en mer långsiktig strategi istället.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 12:02 #14
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
magnusmagnuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
Ja, nog fan är det klurigt allt!
Innan marknaden har mognat så är ju lyckan funnen om man känner sin SEO-konsult, vilket kunden som anlitade mig gjorde. Annars är det som sagt kortsiktigt skitbygge som kan inträffa.

Personligen så skulle jag bara anlita SEO-konsulter som jag känner eller på rekommendationer - och betala resultatbaserat på långsiktigt kontrakt.
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 14:56 #15
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
För affärskritiska sajter anlita inte externa bolag för "off-page SEO"!
Hur många mails har jag inte fått från personer som blivit brända av Google genom externa bolag ... suck.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 14:39 #16
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Mitt tips är att om du väljer resultatbaserat så är det många som börjar ta betalt vid topp 10 sen kostar det några kronor till för topp fem. De jag anlitat känns som att de är nöjda med topp 10 och har ingen ambition alls att få upp den högre. Det beror lite på vilken bransch eller sökord du har men i mitt fall är det bara top 1-3 som gör någon större skillnad. Tipset är alltså att få ned minimiplacering på avtalet innan de kan få betalt eller ha stora nivåskillnader på kostnaden mellan top1-3 och 4-10.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-26, 01:29 #17
aabergkvists avatar
aabergkvist aabergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 61
aabergkvist aabergkvist är inte uppkopplad
Medlem
aabergkvists avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 61
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Låg kostnad. Är det bästa tecknet. För några tusenlappar i månaden köper du hög risk och snabba standardiserade metoder.
Måste säga som trådlöst gjorde att låg kostnad inte alltid innebär en dålig produkt.
Ibland kan en produkt innebära underlag för merförsäljning i form av andra produkter som är mer lönsamma/i kombination skapar en bättre lönsamhet än bara SEO-tjänsten.

1. Begär en beskrivning i samband med offerten på vad som kommer att göras, samt rapporter månads/kvartals/halvårsvis på vad som har gjorts och vad detta har resulterat i (en smart SEO-byrå vill ju alltid visa vad dem investerade pengarna har resulterat i ändå så det ska inte vara något problem)

2. Begär att få betala EFTER att resultatet och dokumentationen har levererats.

3. Skriv ett bra kontrakt där black-hat metoder annullerar avtalet, även om resultatet redan är uppnått.

4. Stressa inte din seo-konsult, vi vet alla att snabba resultat ofta innebär i förluster i SERP:en förr eller senare. Långa avtalstider och lång "leveranstid" är bra tecken.

Senast redigerad av aabergkvist den 2013-02-26 klockan 01:33
aabergkvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-26, 13:48 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av northsideaxel Visa inlägg
Måste säga som trådlöst gjorde att låg kostnad inte alltid innebär en dålig produkt.
Ibland kan en produkt innebära underlag för merförsäljning i form av andra produkter som är mer lönsamma/i kombination skapar en bättre lönsamhet än bara SEO-tjänsten.
Naturligtvis innebär inte låg kostnad per automatik en sämre produkt men precis som med vin så är det större risk att man köper skräp om man väljer de billigare alternativen utan att ha kunskap om produkterna på förhand. Satsa istället på att utveckla en kvalitetsprodukt och kör egen grund-SEO så finns det inget som helst behov av att anlita extern SEO-hjälp. Om du har hundra konkurrenter som erbjuder samma produkt så kanske det är dags att fundera över om det verkligen är värt besväret. Du kommer då alltid att behöva kämpa i motvind och att anlita ett SEO-företag en eller ett par gånger hjälper inte i längden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-26 klockan 13:51
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-27, 16:58 #19
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
Citat:
Ursprungligen postat av northsideaxel Visa inlägg
3. Skriv ett bra kontrakt där black-hat metoder annullerar avtalet, även om resultatet redan är uppnått.
Lycka till att få något som helst resultat i en konkurrensutsatt bransch utan länkbygge.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-27, 20:16 #20
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av northsideaxel Visa inlägg
3. Skriv ett bra kontrakt där black-hat metoder annullerar avtalet, även om resultatet redan är uppnått.
Och när hela ens verksamhet förlorat all sin sökmotor-trafik så behöver man alltså inte betala sin SEO-leveerantör. Ja det räddar ju dagen för spam-sajter ...
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017