Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp mig bevisa SEO-företag fel!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-30, 00:47 #1
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Hej alla!
En säljare från ett SEO-företag (nämner inte namn än) kontaktade mig i våras.
Han verkade sälja en bra deal med Adwordsklick men sålde istället bara en till synes urusel Sökmotoroptimering.

Denna innefattade:
6 META-tagar
1 Liten ändring i titeln

Nu tänkte jag att vi skall tillsammans ta fram info om hur värdelösa framförallt dessa META-tagar är. Jag vill ha referenser och uttalanden från personer som jobbar/håller på med SEO.

Alla 6 meta-tagar:
<meta name="keywords" content="xxx"> = Denna hade jag redan och dom ändrade knappt någonting.
<meta name="description" content="xxx"> = Samma sak här.
<meta name="content-language" content="sv"> = Denna hade jag redan. Helt oförändrad.

(Det lämnar oss med tre "nya" tagar som jag vill ha info om. Gör dessa någon nytta? Är de gamla och utgångna? Skapar de problem?)

<meta name="expires" content="never">
<meta name="distribution" content="global">
<meta name="robots" content="index,follow">

Tack på förhand!

PS. Jag skall ge deras chef en ärlig chans att riva avtalet innan jag säger vilket skitföretag det rör sig om.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 02:40 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Att enbart ändra lite META-taggar enligt mig är inget man ska betala för. Jag håller på med SEO en hel del och har läst mycket på nätet om det. Jag kan inte garantera att det jag skiver här är 100% sant, men det är den uppfattning jag fått och som jag tror är riktig. Så nu har jag friskrivit mig lite

META-taggarna keywords och description värderas inte alls högt av Google. I stort sett den enda nytta de gör är att Google visar META-description-texten under din rubrik i sökresultatet. En bra description kan alltså öka användarnas klickbenägenhet en aning. Sökorden i description- och keywords-taggen har dock inget värde alls bl.a. p.g.a. att spammare flitigt använt dessa taggar. Vissa "proffs" anser t.o.m. att man helt bör undvika META-description och -keywords eftersom de tillför så lite och istället bara ökar risken för bestraffning om man lyckas använda dem på ett spammigt sätt.

META-expires har jag aldrig hört talas om. Den verkar i detta fall tala om för Google m.fl. att sajtens innehåll aldrig "upphör att gälla". Något som Google självklart märker själva och inte behöver underrättas om.

META-distribution (global) gör föga nytta enligt min mening.

META-robots är den jag tycker är mest nödvändig eftersom den tydligt talar om för spindlar att sajten SKA/BÖR läggas till i sökmotorns index.

META-language, samma som ovanstående, skadar inte att förtydliga för sökmotorn vilket språk sajten är skriven på.

TITLE-taggen är däremot desto viktigare och även en liten förändring kan vara viktig. Handlar det dock om en enda title så är det ju inget stort jobb som kan kosta några stora summor. Genomför man som SEO-konsult däremot en djupare analys av sajtens innehåll och anpassar title-taggar för hundratals artiklar så kan det vara värdefulla förändringar.

EDIT: ett stycke till om TITLE
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 03:24 #3
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Tack för ett mycket bra svar! Skall använda detta som en referens.

Någon som vet något om "META-robots"?
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 06:44 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Originally posted by Lando@Jul 30 2009, 03:24
Tack för ett mycket bra svar Skall använda detta som en referens.
Någon som vet något om META-robots?
Meta robots är bara en förlängning av robots.txt, dvs du kan förbjuda sökmotorn att lägga till delar av sajten, men den gör ingen nytta åt andra hållet.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 07:00 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Kan bara instämma i vad kw_wasabi sade. Hoppas du inte blivit lurad på några stora pengar. Tyvärr tror jag att det där kan vara lite av en strategi som en del SEO-företag som fått dåligt rykte försöker sig på när de större företagen inte längre vill ta i dom med tång ens. Istället försöker de då sälja in sådana här värdelösa småpaket till så många små företag som möjligt.

META-language kan faktiskt vara ganska trevligt att använda, särskilt om webbplatsen inte är på engelska. META-expires har väl mest använts för att förhindra cache men då är det bättre att skicka ordentliga headers på serversidan istället.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 08:38 #6
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Be om att få en specifikation vad som verkligen har gjorts.
Om AdWords varit inblandat torde det finnas detaljerade rapporter på klickfrekvens
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 11:13 #7
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Du utelämnar en del viktig info Lando. Vad var det för ändring i titeln, la de till ett sökord kanske? Vissa har redan bra titel och description taggar, så då finns det ingen mening att ändra, såvida kunden valt sökord som redan finns där.

Det du får av seo-företaget då är länkar, rankingrapporter och hjälp vid eventuella seo-problem med din sajt som uppkommer. Eftersom att du antagligen skrivit på ett 6-12 månaders avtal så är det inte mycket att deala om där, det du kan begära är bättre resultat. Har du fått någon förbättring på den fronten? För det är ju faktiskt det seo handlar om i slutändan.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 14:33 #8
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Ang. Titeln. Jag har fått lära mig att varje undersida skall ha en unik titel. Detta sket detta företaget i.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 14:52 #9
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Om du köper ett mindre paket av något av de större seo-företagen så kommer du inte att få unika titlar på alla dina sidor, bara de nödvändiga. Detta räcker oftast för mindre sajter eller bara som ett test av tjänsten.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 15:09 #10
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Citat:
Originally posted by end@Jul 30 2009, 14:52
Om du köper ett mindre paket av något av de större seo-företagen så kommer du inte att få unika titlar på alla dina sidor, bara de nödvändiga. Detta räcker oftast för mindre sajter eller bara som ett test av tjänsten.
Ah! I vilken prisklass tycker du "mindre paket" ingår i?
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
sökmotoroptimering, seo-företag


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017