Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad tänka på när man ska anlita SEO-firma?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-01, 13:06 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard Vad tänka på när man ska anlita SEO-firma?

Hej,

Jag kommer att vilja outsourca SEO:n för diverse affiliatesajter med en budget på c:a 5.000 - 10.000 kr i månaden. Då jag själv skött SEO tidigare så har jag ganska goda kunskaper men numera inte tiden att bygga länkar samt hålla mig uppdaterad om det senaste.

Jag har blivit lite bränd då jag tidigare anlitat firmor (inte bara inom SEO) som mest verkar vara lycksökare och som jobbar enligt utdaterade metoder. SEO-företag verkar vara lite nutidens kvacksalvare, när det går bra tar de åt sig äran men när det går dåligt är det någon annans fel.

Behovet återstår dock så vad bör jag tänka på när jag anlitar ett företag? Vilka fallgropar finns? Vad har du för erfarenheter? Vilka frågor bör man ställa? Har du någon rekommendation (gärna i Sthlm-området)?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 14:05 #2
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Hej,

Jag kommer att vilja outsourca SEO:n för diverse affiliatesajter med en budget på c:a 5.000 - 10.000 kr i månaden. Då jag själv skött SEO tidigare så har jag ganska goda kunskaper men numera inte tiden att bygga länkar samt hålla mig uppdaterad om det senaste.

Jag har blivit lite bränd då jag tidigare anlitat firmor (inte bara inom SEO) som mest verkar vara lycksökare och som jobbar enligt utdaterade metoder. SEO-företag verkar vara lite nutidens kvacksalvare, när det går bra tar de åt sig äran men när det går dåligt är det någon annans fel.

Behovet återstår dock så vad bör jag tänka på när jag anlitar ett företag? Vilka fallgropar finns? Vad har du för erfarenheter? Vilka frågor bör man ställa? Har du någon rekommendation (gärna i Sthlm-området)?
En fall grop är att bygga länkar eftersom det bryter mot riktlinjer och därmed kan din sida straffas om du har otur och hamnar på fel sida om gränsvärdena.
Om du vill någon ska bygga länkar får man väl räkna med att sidan kan gå åt skogen
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 14:47 #3
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Som du säkert vet så tar det oftast tid innan SEO arbetet ger något resultat, och detta utnyttjar många seo-företag. De påstår att det tar t.ex 6 månader att ranka för ett sökord medans andra kan göra det på 1/3 av den tiden eller 2/3. De försöker hålla dig som kund väldigt länge med andra ord, fast detta är ju vanligt vilken tjänst man än köper.

När du köper SEO tycker jag du ska fråga om rapporte veckovis eller varannan vecka så du vet att det finns länkar byggda och att det inte bara är tomma ord som de säger.

Som nosnaj skrev: När du vill att någon annan ska bygga länkar så får man helt och hållet räkna med att sidan kan gå åt skogen så man får överväga det hela lite grann.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 14:50 #4
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Det går inte att anlita ett "seo"-företag som arbetar med extern seo, utan att ha 100% stenkoll på vad som faktiskt sker, om man är mån om sin verksamhet/sajt. Risken är för hög.

Du bör begära, i kontrakt, specifika rapporter på exakt vad som utförs, det är ett bra sätt att få kontroll över att din sajt inte dyker upp på 50 spambloggar inom 1 månad.

Satsa inte på denna typ av tjänter mot någonting affärskritiskt. Satsa hellre på köpt trafik och kvalitativt innehåll/funktion.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 15:22 #5
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Hej,

Tack för svaren men jag kan inte hålla med er. Länkbygge och sökmotoroptimering anser jag vara affärskritiskt och alla måste göra det på ett sätt eller annat, sen är förstås frågan om HUR man gör det. Firman jag anlitade förra gången "spann" 8 artiklar till femtielva artikeldatabaser och det är ju såna saker man är rädd för. Det kanske funkar idag men knappast något långsiktigt.

Om man inte satsar på att bygga länkar ska man då köra på "göra en fantastiskt fin sida och hoppas att folk länkar"-taktiken? Jag har ett stort antal sidor där folk ofta skriver att de älskar sidan och är otroligt behjälpta osv. men inlänkarna lyser med sin frånvaro.

Jag väljer att tolka era svar som att inte satsa på oseriösa SEO-företag för något affärskritiskt utan att göra det med seriösa företag. Jag är övertygad om att de finns.

Angående att få upp ett sökord snabbt, det är säkert bra men jag tror på devisen "upp som en sol ner som en pannkaka" när det gäller SEO. Hellre sakta men säkert än snabba resultat.

Rapporter varje vecka är ett bra tips. Hur kan man utvärdera företagen som man kontaktar? Vilka kvalitetsvariabler finns det? Vad är tecken på oseriösa företag?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 15:23 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Håller med Björn helt och hållet. Att anlita SEO-företag är i stort sett alltid samma sak som att ta en stor risk. Även om du testar först med några mindre affärskritiska projekt och det går bra så kan det falla sönder helt om du går vidare med samma företag. Ytterst få är av naturliga skäl villiga att berätta exakt vad de tänker göra.

Problemet är ju dock att de flesta har faktiskt inget unikt och högkvalitativt som folk länkar till på eget initiativ i någon större utsträckning. Då måste man vara lite smartare men man gör nog ändå bäst i att hantera länkandet inom sitt eget företag, annars riskerar man allt och det har man inte råd med i en liten verksamhet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-01 klockan 15:27
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 17:20 #7
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Håller med ovanstående som är misstänksamma mot SEO-företag.
Jag föreslår att du specar vad SEO-arbete är för dig genom att tänka på hur du jobbar. Detta bör du kunna göra relativt lätt eftersom du enligt ditt inlägg är kunnig inom området.
Sedan begär du offerter på det specifika arbetet som du efterfrågar. Köp inte deras metoder eftersom det är svårt att veta vad de gör.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 11:54 #8
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Vilka kvalitetsvariabler finns det? Vad är tecken på oseriösa företag?
Låg kostnad. Är det bästa tecknet. För några tusenlappar i månaden köper du hög risk och snabba standardiserade metoder.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 22:46 #9
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Låg kostnad. Är det bästa tecknet. För några tusenlappar i månaden köper du hög risk och snabba standardiserade metoder.
Jag måste bara säga att detta är delvis sant. Både ja och nej på detta. Jag erbjuder ju själv SEO tjänster och har relativt låga priser jämfört med andra, och detta är för att utöka min kundbas. Sedan har jag ju mindre kostnader än vad ett företag har som sysslar med seo. Detta gör ju mig inte mindre seriös om jag får säga det själv.

Dock förstår jag vad du menar och till TS så är detta som jag sa, både ja och nej på det.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 08:15 #10
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Ja det känns inte som att SEO branschen är mogen riktig. Svårt att veta vilka som är bra och inte i branschen. Vet många som bränt sig när det framförallt anlitat väldigt billig seo.

Om jag skulle anlita ett SEO företag skulle jag se till att jobbet var resultatbaserat, att utbetalning sker när olika mål uppnåtts. Antar att det kanske blir krångligt.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017