Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FS-DATA nere

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-06, 04:31 #81
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Björn - nja - vi har kört BGP och tre operatörer väldigt länge (flera år). Dock har vi haft ett antal kunder som haft vääääldigt svårt att byta IPn och har valt och stanna kvar vid våra gamla som faktiskt inte ingår i BGP lösningen. Tex har vissa använt IP mot betalningsleverantörer och det blir knökigt att få in nya.

Vi tog nu dock steget och "tvingar" alla att köra över på det nya då vi i våra garantier annars får separera folk för mycket och vi känner att vi nu har gett det nog med tid - två år att byta. Därav nyhetsbrevet. Så 99% av alla har sedan längt kört på BGP.

Kan tänka mig att andra leverantörer som infört BGP tidigare kanske haft liknande som vi - dvs kunder som vägrat byta IP och då står några få utanför.

@Björklund - får nog säga att jag inte håller med dig där. Utan BGP eller någon form av redundans så är du ju garanterad viss nertid pga simpla underhåll eller whatever. Vi har sett våra leverantörer ibland vara mer eller mindre bra på att hålla planerade underhåll korta. Hade vi då inte kunna routa om på två andra så hade vi aldrig kunnat köra de SLA:er vi kör idag. Att säga att man inte vill göra det pga att man inte har kundskapen känns inte rätt.

Med tanke på listan du gör ovan över leverantörer som inte kör med BGP så kan man ju säga att riktigt stor skara kunder är under hot varje dag mot små underhåll till och med.
För ett tag sedan ringde en firma upp. Tydligen hade vi ett par nummerserier hos dom och det var viktigt att vi skrev under avtal och skickade in för att inte förlora dessa serier (samma dag, månadsskifte).

Tur som det var så kontaktade VD:n mig först innan några avtal undertecknades, tydligen hade avtalet gjort att vi fått betala retroaktivt "RIPE avgifter" för dessa ip-serier för något som vi aldrig nyttjat eller ens velat ha. Bondfångeri?
Firman i fråga hade vi endast haft kontakt med förut genom att vi begärt offert för leverans av kapacitet, då hade dom helt enkelt gått begärt IP-serier från RIPE i vårat namn :S

Outar nog inte namnet, men det kändes väldigt oseriöst att komma samma dag som ipnuffror ska sägas upp och säga hur viktigt det är att det ska skrivas under.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 07:47 #82
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av Norman Visa inlägg
För ett tag sedan ringde en firma upp. Tydligen hade vi ett par nummerserier hos dom och det var viktigt att vi skrev under avtal och skickade in för att inte förlora dessa serier (samma dag, månadsskifte).

Outar nog inte namnet, men det kändes väldigt oseriöst att komma samma dag som ipnuffror ska sägas upp och säga hur viktigt det är att det ska skrivas under.
Förstår inte vad detta tillför tråden....

Hur som helst så har Ripe ändrat reglerna och tar betalt för utdelade nät. Detta är alldeles nytt.
Om det skett en missuppfattning mellan er och bolaget som ni tog in offert ifrån så tycker jag inte det känns oseriöst, och visst handlar det inte om många hundralappar?
Troligen har de bara gjort en miss och trodde ni använde nätet. Det hade ju tvärtom varit katastrof om de lämnade tillbaka era IP-addresser och ni faktiskt använde dom.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 08:38 #83
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Förstår inte vad detta tillför tråden....

Hur som helst så har Ripe ändrat reglerna och tar betalt för utdelade nät. Detta är alldeles nytt.
Om det skett en missuppfattning mellan er och bolaget som ni tog in offert ifrån så tycker jag inte det känns oseriöst, och visst handlar det inte om många hundralappar?
Troligen har de bara gjort en miss och trodde ni använde nätet. Det hade ju tvärtom varit katastrof om de lämnade tillbaka era IP-addresser och ni faktiskt använde dom.
Jag antar att jag postade det eftersom tråden ändå är så urspårad och diskussionen glidit in på något annat jag tyckte var intressant.
Borde finnas en separat sektion för "Är X nere?".
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 11:35 #84
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av Norman Visa inlägg
Jag antar att jag postade det eftersom tråden ändå är så urspårad och diskussionen glidit in på något annat jag tyckte var intressant.
Borde finnas en separat sektion för "Är X nere?".
Håller med, men förstår inte hur den kunde glida in på "bluff-fakturor från ett helt annat okänt företag"...
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 13:05 #85
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 56
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
8. F S Data förbinder sig att www-utrymmet och kontot ska vara tillgängligt och fungerande minst 99,9% av den abonnerade tiden. Om www-utrymmet är tillgängligt mindre tid, minskas månadsavgiften med 1/725-del för varje påbörjad timme som www-utrymmet ej är tillgängligt (utöver 0,1 %). Prisreduktion och tillgänglighetsgaranti är årsbaserat. Några ytterligare ersättnings- eller skadeståndsanspråk kan ej ställas mot F S Data vid otillgängligt eller obrukbart www-utrymme. F S Data kan aldrig åläggas att ersätta större belopp per månad än motsvarande månadsavgift. Om felet ligger utanför F S Data:s möjlighet till kontroll och felavhjälpning utgår ingen ersättning. Det åligger www-gästen att själv påtala otillgängligt www-utrymme samt ersättningsanspråk för detta (enligt punkt 8).
M.a.o. så får man vänta upp till ett år innan man kan reklamera nertid och så får man hålla koll på hur mycket det varit under året själv. Om vi säger att vi har en nertid under hela två dygn i sträck (48 timmar!), vilket är katastrof för en del kunder, så får man då rätt till ersättning för 40 av dessa (8 räknas bort, 0,1% på ett år). om du har en månadsavgift på 1800:- så blir ersättningen enl. villkoren ovan: 40/725*1800=100:-

Det är lätt att ge garantier när man knappt behöver betala för dom...
AniVision är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 13:34 #86
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Visst förstår jag kunder som blir sura och besvikna när det inte fungerar, men jag tycker man måste förstå FS-Data, jag tror saker bara kommer att bli bättre efter detta för de kunder de har, är helt säker på att dom kommer att göra sitt bästa.

Och mitt råd till teknikerna på FS-Data framöver, är att försäkra sig att brandväggarna är stateful, dvs kan köra limit på states.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 10:30 #87
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Någon som upplevt problem idag? Framförallt VPS? Står inget under driftstatus men hört att det skulle vara väldigt segt etc.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017