Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Råd för köp och sälj site

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-16, 14:30 #1
konsulten konsulten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 19
konsulten konsulten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 19
Standard Råd för köp och sälj site

Jag ska beställa ett jobb där jag vill ta fram en köp och sälj sajt likt citiboard.se eller rent av blocket.se.

Min fråga är då hur ni skulle bygga en sådan sida? Har ni några tips på saker att tänka på?
konsulten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 16:48 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Innan du beställer et sånt uppdrag bör du ha full finansiering, dvs 5-15 MSEK i kassan.

Gör en skriftlig kravspecifikation där allt som du förväntar dig finns dokumenterat. det duger INTE att skriva som i ditt första inlägg "bygg en site som ser ut och funkar som ....", det du ser på en webbsida är kanske 0,1-2 procent av all funktionalitet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 18:19 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Satsa på avskalad grundfunktionalitet och att få det live i en bra förstaversion. Gör uppdateringar i steg.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 18:36 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Steg 1: Skriv en kravspecifikation
Steg 2: Begär offert från 5 välrenommerade företag.
Steg 3: Skriv avtal med ett av företagen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 20:31 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Innan du beställer et sånt uppdrag bör du ha full finansiering, dvs 5-15 MSEK i kassan.

Gör en skriftlig kravspecifikation där allt som du förväntar dig finns dokumenterat. det duger INTE att skriva som i ditt första inlägg "bygg en site som ser ut och funkar som ....", det du ser på en webbsida är kanske 0,1-2 procent av all funktionalitet.
I stort sett ingen lyckad startup börjar i den änden idag. Man bygger normalt sett upp en grund med små medel och först därefter tar man eventuellt in kapital. Ingen vettig människa lägger 5-15 MSEK på en "köp- och säljsajt" idag. Visst kanske någon enstaka har en idé som råkar slå igenom bruset men det kommer visa sig ganska snabbt i så fall. Rena beställningsprojekt är svåra att ro i land av flera skäl, partnerskap och givande samarbeten med rätt personer har större sannolikhet att lyckas.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 20:40 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
I stort sett ingen lyckad startup börjar i den änden idag. Man bygger normalt sett upp en grund med små medel och först därefter tar man eventuellt in kapital. Ingen vettig människa lägger 5-15 MSEK på en "köp- och säljsajt" idag. Visst kanske någon enstaka har en idé som råkar slå igenom bruset men det kommer visa sig ganska snabbt i så fall. Rena beställningsprojekt är svåra att ro i land av flera skäl, partnerskap och givande samarbeten med rätt personer har större sannolikhet att lyckas.
Jag håller med dig på varenda punkt.

Med tillägget att: Om man inte har resurserna (de ekonomiska musklerna) så ska man inte beställa ett sånt jobb, utan man ska bygga ett team som man inkluderar i företaget och bygger upp konceptet inhouse och delar ägandet mellan de som bidrar i uppbyggnaden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-17, 13:44 #7
konsulten konsulten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 19
konsulten konsulten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 19
Jag skulle nog gjort ett förtydligande. Har ett par programmerare med olika kunskaper som jag tänkte diskutera med men skulle vilja höra från utomstående vad man skulle föreslå för teknik. (Vad är bäst lämpat för ett sådant projekt)

I dagsläget är tanken att ta fram någon form av lösning som gör det möjligt att skapa och lägga ut annonser som är sökbara/sorterade på sajten. Nästa steg är gå från gratis till att ta betalt.

När det kommer till anpassning så behöver sidan vara anpassad för mobil, surfplatta och desktop.
konsulten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-17, 13:58 #8
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Jag kan bygga den för under 5 millar!

Nej, skämt åsido, det du ser av Blocket tar kanske nån månad eller två på sin höjd att knapa ihop för en kompetent webbutvecklare (exklusive deras IOS och Android appar, blocket bostad osv.). Svårigheterna är att få det att fungera med serverbelastningen och de många cornercase som den typen av trafik som Blocket har medför.

Det dina programmerare är bekanta med är förmodligen det bästa valet. Sen om det är PHP, .NET, Nån ashäftig Javagrej, Ruby on Rails eller Django spelar nog mindre roll.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-18, 17:40 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Att bygga en Blocketkopia fullt ut kan ingen göra på 2-3 månader, det tar troligen 4-8 veckor att skriva en vettig kravspec. Sen tar databasdesignen kanske 4 veckor, kodning 12-16 veckor, tester och rättningar 4-8 veckor. Dvs totalt 24-36 veckor om man ska göra det på ett bra sätt.

Jag har analyserat blockets webbplats tidigare och den är betydligt mer komplex än man tror när man kollar på den första gången.

Sen har vi då driftmiljön, som ska konfigureras, lastbalanseras, och en hel drös andra åtgärder.

PS. Troligen har jag trots allt underskattat den tid det tar att utveckla en sån applikation.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-07-18 klockan 17:43
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-25, 11:44 #10
konsulten konsulten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 19
konsulten konsulten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 19
Har en fråga, har fått en rekommendation av ett par programmerare att köpta en färdig plattform "classfield" och om sajten växer börja ta fram en helt egen plattform.

Låter det som ett bra förslag? Finns det risker som jag inte tänker på?
konsulten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017