Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


iTime Marketing, Inc

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-03, 12:11 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tackar för tipset. Domänen har tidigare varit upptagen men de påstår att de köpt den via en auktion (vilket ju inte är helt omöjligt). Är tasting tillåtet då?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-03, 12:41 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 3 2008, 12:11
Tackar för tipset. Domänen har tidigare varit upptagen men de påstår att de köpt den via en auktion (vilket ju inte är helt omöjligt). Är tasting tillåtet då?
Tasting ÄR tillåtet - det handlar om ett "kryphål" i regelverket, där ICANN-auktoriserade registrarer tillåts full refund för domänen om den lämnas tillbaka inom 5 dagar.

Detta utnyttjas extremt mycket och sedan ca 1½ år tillbaka så erbjuder Pool.com vem som helst att "testa" domäner för en mindre peng (så att de tjänar pengar på andras "tasting").

ICANN planerar att ta "död" på tasting genom att tillåta full refund endast på 10% av ICANN-registrarens registreringar (oavsett antal) - därefter full kostnad. Fram tills att detta slagit igenom kommer varje "ångrad" registrering att debiteras 20 cent (lite kul faktiskt eftersom jag hävdat i flera år att en quarter dvs 25 cent skulle ta död på tasting) När detta första steg kommer att aktualiseras framgår däremot inte, men jag gissar att frågan tas upp nu på ICANN-mötet i Paris i Juni.

Du kan läsa med en bit ner på denna sida där det även framgår att "tasting" står för 95% av antalet nyregistreringar (det framgår inte av texten vilka gTLDer som avses, men jag är ganska säker på att det handlar uteslutande om .com och .net - eftersom det är de TLDerna som är mest drabbade av tasting)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017