Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förlora domän p g a bristande rutiner hos registrar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-19, 22:25 #21
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Nu läste jag precis beslutet och måste säga att jag blev helt paff.

Domänen det gäller är alltså sjalvkansla.se och sökanden menar att domänen är hennes pga att namnet Mia *** kan anses vara ett inarbetat varumärke? De hade ju lika gärna kunnat dra något om att kattungar är söta och att blommor luktar gott.

Och hennes ombud i ATF-tvisten som har formulerat denna rappakalja, är alltså samma företag som från första början slarvade bort domänen? Chanserna att vinna hade så klart varit små även med ett seriöst anförande, men i och med detta så måste de ha varit exakt noll.

Det gör ont i hela kroppen att läsa det här.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 13:29 #22
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
..och vad jag har för insikt i ärendet är inte alls relevant eller återspeglas i det jag skriver här. Utan jag läser att Qvord ABs ombud i detta ATF-ärende är Levonline AB - med andra ord skriver Levonline AB under på att att de själva (Levonline AB) haft bristande rutiner kring aktuellt domännamn..
Hur ser det ut från IIS sida? Finns det någon process för att förhindra att sådant här sker och vad händer med registrerarer som uppenbarligen missköter sitt uppdrag som i det här fallet?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 13:36 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Nu har jag läst beslutet också och jag hoppas innerligt att Levonline stått för hela kostnaden för ATF. Jag har visserligen inte läst deras inlaga, men det tycks vara lika relevanta att hävda att Apple eftersom iPhone är ett varumärke har rätt till samsung.se. Jag är riktigt upprörd över vilken låg kvalitet den inlagan höll.

Beslutet är helt rätt även om det är synd om Mia T.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 14:10 #24
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Hur ser det ut från IIS sida? Finns det någon process för att förhindra att sådant här sker och vad händer med registrerarer som uppenbarligen missköter sitt uppdrag som i det här fallet?
Det är väl som vanligt att "marknaden sköter sig själv".
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 14:29 #25
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 243
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 243
Enligt Qvord AB förstod de att det aldrig skulle gå igenom men Levonline använde det väl som ett desperat försök till att försöka få tillbaka den.

Det som stör mig mest är att de inte kontaktat mig alls utan körde på ATF direkt.

Det är synd om Qvord AB, om deras historia stämmer, då de förlorade både miatornblom.se och sjalvkansla,se
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 15:15 #26
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
De kanske använt samma ansökan för båda domänerna. Att få tillbaka miatornblom.se bör ju inte vara omöjligt, får jag hoppas.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 17:59 #27
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Med risk för att vara lite offtopic, men frågan är relevant i sammanhanget (gäller .SE).

Låt säga att man har råkat ut för en oseriös registrar som trots mottagen betalning inte förnyar en domän på förfallodatumet. På deaktiveringsdatumet så deaktiveras därför domänen. Men fram till avregistreringsdatumet så har ägaren fortfarande chansen att ta tillbaka sin domän.

Hur lång är perioden mellan deaktiveringsdatumet och avregistreringsdatumet? Och till vem vänder sig ägaren för att rädda domänen? Är det till samma oseriösa registrar som från början tappade domänen? Är denna registrar den sista livlinan, eller kan ägaren vända sig direkt till IIS för att rädda domänen?

En domän ligger i karantän mellan avregistreringsdatumet och datumet för frisläppande. Kan ingen, dvs inte ens den förra ägaren, registrera domänen under denna period?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 19:55 #28
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
... EPP-nyckel (aka auktoriseringskod) ...
Då tvingas jag sätta på mig dumstruten och fråga vad en EPP-nyckel är för något? Jag har ett femtiotal domäner registrerade, via ett flertal olika registrarer och jag har aldrig ens hört uttrycket. Eftersom jag utgår ifrån att inte alla registrarer gör fel, så antar jag att det är någonting som jag personligen har missat, eller som kallas vid annat namn.

Du skriver att registraren ska lämna ut EPP inom 5 arbetsdagar enligt registreringsvillkoren. Inom 5 arbetsdagar från vad? Från det att jag betalade min faktura (dvs registrerade domänen), eller från det att jag inte betalade min faktura (dvs lät domänen förfalla)?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 20:18 #29
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
...
Ok, där trillade polletten ner. Jag har i princip aldrig flyttat en domän - vilket förklarar varför jag inte sitter på en hög auktoriseringskoder. Jag förstod ditt första inlägg som att jag borde ha fått sådana inom 5 dagar från det att jag registrerade domänerna, eller rentutav varje gång jag förnyade dem. Det gjorde mig lite svettig. Jag blir stressad av att inte ha koll eller alla papper/anteckningar i ordning .
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017