Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betala mera för ett domännamn än inköpspriset?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-30, 08:13 #61
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag störs sällan av adsense eftersom dessa annonser är relevanta, framförallt i sökresultatet där de kan vara mer releveanta än det organiska resultatet emellanåt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-30, 09:50 #62
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 30 2008, 03:42
Men bubblan kan ju finnas där även om det ett bolag som defacto har betalat för annonsplatsen, frågan är ju om dom i sin tur har täckning för dom pengar dom lägger ut, om insatsen ger den avkastning den måste för att...det man får fråga sig då lite är ju om alla dessa pengar tagits från andra traditionella medier, om dom motsvarar ett faktiskt värde and so on and so forth, annars menar jag att det är en "bubbla" som kommer "spricka"...då är det bara en förskjutning av medel, som såklart är intressant för alla som har investerat, men som inte motsvarar ett faktiskt värde, vad händer den dagen som vi inser att vi inte behöver Google för att säga till oss vad vi ska köpa ?

Sen tror jag säkert det var en typo från din sida, för det du menade att säga var såklart att "..detaljer ger potentiellt EXTREMT värdefull information om..."

den slutgiltiga frågan blir väl då, som ts kanske var inne på, vad man vill att internet ska vara, ska det bara vara en enda stor annonsplats...
Om annonserande företag når lönsamhet med Adsense tror jag är individuellt, men jag ser Adsense som en kanal att nå ut med budskap, precis som press, tv och radio - som samtliga riskerar en betydligt större ekonomisk riskfaktor om det skulle slå fel. Vidare så annonserar inte alla företag i direktavkastande annonser, utan många företag profilmarknadsför sig, då deras försäljningscykler kan vara månader och ibland år..
Så jag tror att annonseringsprogram som Adsense och motsvarande snarare ger än lägre risk av "bubbla" än de traditionella kanalerna, då du har möjlighet att avstyra eller förändra en annons med felbudskap eller inriktning.

Slutligen så var det ingen "typo" från min sida beträffande Facebook (och andra motsvarande webbplatser) - informationen och därmed "värdet" i databasen finns där! - vad som är "potentiellt" är om företag klarar av att utnyttja den marknadsfördelen det ger att läsa av intressetrender hos exempelvis
"20 miljoner europeiska kapitalstarka tonårstjejer som har gemensamt att de gillar mode, Brad Pitt, rött vin, är rökare, gillar bio osv - vad har de mer gemensamt... vad kan man erbjuda dessa tjejer?"

Det är och förblir en marknadsförares våta dröm att veta allt om mönster och gemensamma trender hos sin målgrupp! Ju mer du vet - desto mindre blir risken och avkastningen större..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-30, 13:40 #63
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 30 2008, 03:42
Men bubblan kan ju finnas där även om det ett bolag som defacto har betalat för annonsplatsen, frågan är ju om dom i sin tur har täckning för dom pengar dom lägger ut, om insatsen ger den avkastning den måste för att...det man får fråga sig då lite är ju om alla dessa pengar tagits från andra traditionella medier, om dom motsvarar ett faktiskt värde and so on and so forth, annars menar jag att det är en "bubbla" som kommer "spricka"...då är det bara en förskjutning av medel, som såklart är intressant för alla som har investerat, men som inte motsvarar ett faktiskt värde, vad händer den dagen som vi inser att vi inte behöver Google för att säga till oss vad vi ska köpa ?

Det kommer ingen ny bubbla, även om vi så klart kommer att få uppleva en vanlig lågkonjunktur snart. Skillnaden idag mot 90-talet är att e-handeln omsätter 700 miljarder kronor. Internet genererar dessutom en enorm värdeökning för samhällsekonomin. Tänk bara hur mycket tid som Google sparar åt miljarder människor dagligen. Det som förut kunde ta flera timmar att få information om, hittar vi idag på några sekunder via sökmotorerna.

Vad gäller annonsering på nätet så visar alla studier på att det är mer kostnadseffektivt än annan media. Människor från hela världen gör impulsköp hemifrån 24 timmar om dygnet! Som detalj- och distanshandlare så går det perversa rysningar av välbehag genom hela kroppen varje gång jag tänker på det. Jag får ett fånigt flin på läpparna av alla möjligheter som ännu inte har exploaterats fullt ut .

Vad som fortfarande gör Internet till ett högriskprojekt att investera i är den snabba utvecklingstakten. Jag är övertygad om att många webbsidor har sålts till löjligt övervärderade priser. Visst finns det fortfarande företag som gör dåliga affärer även om potentialen är enorm. Men det innebär inte att det är frågan om någon bubbla. Pengarna finns där och Internet genererar ett "faktiskt värde" som skrev innan.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017