Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Blanketter för domän-överlåtelse?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-29, 13:21 #1
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
Säkrast att starta en ny tråd, detta har lite med säkerhet att göra men ändå ett eget spår.

Senast jag frågade om en överlåtelse, fick jag höra att tidigare innehavaren skulle begära hem blanketten från sitt webbhotell. Varför kunde inte den nya innehavaren fixa fram dem lika gärna?

Sist jag använde såna blanketter var på nic.se:s tid och då skrev jag som hade tillgången till domänens kontrollpanel ut dem från Loopia, om den ens var lösenordsskyddad? (blanketten alltså) Och jag var varken den gamla eller blivande innehavaren.

Nu frågade jag ett annat webbhotell, då jag inte ville betala den höga kostnaden hos det gamla webbhotellet, men det gick inte med hänvisning till det gamla webbhotellet -som in sin tur sa att det bara är nuvarande ägare som kan begära ut blanketten. (En säkerhetsaspekt är det ju om bara säljaren kan få ut en sån blankett)

Frågan lyder, är det samma överallt nuförtiden, eller är det olika för olika webbhotell?
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-29, 14:56 #2
Lars-Göran Forsberg Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 41
Lars-Göran Forsberg Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 41
Överlåtelser av .se-domännamn fungerar lite olika beroende på vilket ombud du går till. Detta beror på att ombuden har en del eget spelrum för att skapa egna rutiner. Rent generellt sett så finns det dock inget som säger att det endast är den nuvarande innehavaren som får begära ut blanketterna från det ombud som kommer att användas för överlåtelsen.

Det enda viktiga egentligen är att II-stiftelsen får in en pappersblankett där den nuvarande innehavarens underskrift finns samt en elektronisk motsvarighet med den nya innehavarens uppgifter (eller kontakt-id) från ombudet.

Vem som ursprunligen har tagit ut blanketten och fyllt i den spelar alltså ingen roll (bortsett från underskriften).
Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-29, 16:00 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Det stämmer givetvis som L-G säger, men om DU ska överlåta en domän till en annan person, så är det ju intressant att veta var denne person vill ha domänen någonstans - (annars krävs det ju en registrartransfer efteråt).

Utifrån det svaret är det ju lämpligast att du som överlåtande part begär blanketten från ombudet, eftersom det är han som först och främst behöver säga upp domänen till förmån för den andre.
Den nya ägarens uppgifter kan du begära från honom/henne och fylla i själv på samma blankett, men det är "vanligtvis" endast den överlåtande parten som behöver skriva under.

Som framgår av texten på överlåtelseblanketten skall den skickas underskriven till det ombud som ut den (därmed är det ju rimligt att den begärs av det övertagande ombudet) Detta ombud skickar den vidare till .SE och debiterar kunden avgiften.

Som jämförelse behöver Loopia bara 1 automatgenererad blankett ifylld och påskriven, medan Loopias systerföretag Active24 behöver 3 separata blanketter ifyllda av båda parter för samma .se-domän och då till 2,5 gånger Loopias pris.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-29, 21:03 #4
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
Tack för svaren, det låter lite lurigt, om man kan leta rätt på ett nytt ombud som åtar sig överlåtelser i den ändan, och fixar föregående innehavares (lagliga) namnteckning bara?

Det låter rimligt tycker jag om det är klart med IIS vem som äger domänen först, sen kan man köpa webbhotellpaket med "flytta domän" istället för ny domän.

En annan sak som jag tyckte lät skumt, att man på ett visst webbhotell kunde föra över webbhotellabonnemanget i den egna kontrollpanelen från sej själv til någon annan, den nye ägaren har väl inte skrivit på nåt kontrakt på det? Nuvarande ägare kan skriva över det på vem som helst, och köparen kan välja ett annat webbhotell ju, hur går det ihop?
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-29, 21:17 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by adalovelace@Apr 29 2008, 21:03
Tack för svaren, det låter lite lurigt, om man kan leta rätt på ett nytt ombud som åtar sig överlåtelser i den ändan, och fixar föregående innehavares (lagliga) namnteckning bara?

Det låter rimligt tycker jag om det är klart med IIS vem som äger domänen först, sen kan man köpa webbhotellpaket med "flytta domän" istället för ny domän.

En annan sak som jag tyckte lät skumt, att man på ett visst webbhotell kunde föra över webbhotellabonnemanget i den egna kontrollpanelen från sej själv til någon annan, den nye ägaren har väl inte skrivit på nåt kontrakt på det? Nuvarande ägare kan skriva över det på vem som helst, och köparen kan välja ett annat webbhotell ju, hur går det ihop?
Njae har man väl gjort det en gång så är det busenkelt.
Det du gör är alltså att du kontaktar ett ombud, får blanketter - skriver över domänen på den nye ägaren - skickar in till ombudet igen och dom sköter resten - inklusive debiterar den nye ägaren för domänen - du behöver alltså inte göra mer.

Vidare utan att nämna några namn, så finns det ombud som erbjuder dig möjlighet att flytta över domäner som du fritt kan administrera utan att för den sakens skull ha ett webbhotellskonto hos dem.

Jag misstänker att jag vet vad du syftar på vad gäller att skriva över konto på annan - men det förutsätter att (om det är den jag tänker på) att du känner till båda kontonas kundnummer och tillhörande lösenord - så integreras det ena kontot med det andra.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017