Kom ihåg mig?

"Porrkupp mot alpina VM i Åre"

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-13, 09:41 #1
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
Citat:
Den officiella sajten för alpina VM i Åre 2007 utnyttjas av ett hårdporrföretag.
Genom att helt enkelt byta ut webbadressens a mot å erbjuds något helt annat än information om svenska VM-hopp.
– Det är trist och olyckligt, säger Lasse Lindqvist, VD för alpina VM i Åre till aftonbladet.se.
Ytterliggare en domänkupp.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...953393,00.html
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-13, 09:57 #2
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Domänen kan väl inte vara officiell så länge inte Åre har reggat den?
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-13, 11:30 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Enligt Lindqvist är den konkurrerande VM-sajten en amerikansk sida.
- Jag tycker inte att det verkar speciellt amerikanskt.. Det är ganska många nationaliteter involverade:

Domäninnehavaren kommer från Filippinerna (enligt whois)
Ramos Rocco
+63.62254658454
Fax:
Bato 1
Leyte, 25784
PH

och det är lite fantastiskt, men han har faktiskt lyckats leta sig fram till en svensk .se-adress (Smartdomain.se) eller en .com-adress med svensk stavning (domansupport.com) där en ENOM-återförsäljare ger lite förvillande uppgifter - ENOM-ombudets .se-domän är registrerad på:

Ett Brittiskt LTD-bolag med Amerikanskt organisationsnummer som innehar en svensk boxadress i Göteborg, Sverige.

Inga personnamn finns på återförsäljarsidan, men boxadressen stämmer exakt med boxadressen för ett Svenskt politiskt parti: www. liberalapartiet .se

Men det är säkert bara tillfälligheter alltihop..ehh
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-13, 23:42 #4
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by jonathanfranze@Dec 13 2006, 10:41
Citat:
Den officiella sajten för alpina VM i Åre 2007 utnyttjas av ett hårdporrföretag.
Genom att helt enkelt byta ut webbadressens a mot å erbjuds något helt annat än information om svenska VM-hopp.
– Det är trist och olyckligt, säger Lasse Lindqvist, VD för alpina VM i Åre till aftonbladet.se.
Ytterliggare en domänkupp.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...953393,00.html
"Men bluffbolag som E-outlet är inte det stora problemet för e-handeln just nu. Det är i stället utpressning från konkurrerande domänregistreringar som dominerar.
– Företagen blir uppringda av en person, ofta med rysk brytning, som erbjuder 200 000 för företagets domän. När företaget nekar ringer samma person upp ett par dagar senare och säger att de har en kund med samma namn fast med till exempel .net som adress. Ofta går den till en porrsajt i Baltikum. Betalar företaget några tusen så lovar personen att företaget ska slippa den konkurrensen. Problemet är bara att de gjort samma sak med 6-7 adresser. Det är en form av utpressning med andra ord."

Utdrag ur artikel i Resumé där Svensk Handel kommenterar hot mot e-handel
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-14, 11:46 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Mönstret är ju inte direkt unikt och det är omöjligt att påvisa oegentligheter, även om det ligger närmast att misstänka.

Att "Ryssen" först tar kontakt och öppnar med ett köperbjudande har jag aldrig hört förut, men det sannolikt bara rekvisita i rollspelet. "Ryssen" kan teoretiskt ha tusentals kunder, något som polis och åklagare aldrig kan bevisa motsatsen till; dvs om kund funnits/finns och därmed kan det även betraktas som förtal att anklaga "Ryssen" för att vara "blufföretag".

Så i praktiken är detta fullt lagliga köp- och säljerbjudanden (men som sannolikt kan betecknas som oetiska - men det är en annan femma.) Jag har även bestämt för mig att det var Sellnet eller Euweb eller nåt av dom där företagen som genom advokat tvingade Svensk Handel att ta tillbaka nån varning eller listning av företaget - just för att det inte fanns mer än Svensk Handels misstankar...tror att det finns tråd om det på wn också, men hittar den inte just nu.

Det finns bara ett sätt att skydda sig mot detta - "Ta en funderare, bestämma vilka domäner man vill registrera och sedan konsekvent strunta i resten".

- Men jag tycker att det verkar lite uppblåst i artikeln; Om nu "Ryssen" lyckas sälja 6-7 domäner för någon tusenlapp styck...ehh jaha och !?
Artikeln beskriver det som ett mycket större problem än att E-outlet var nära att lyckas skamma stirriga julklappssökande svenskar på många många miljoner.

Jag anser också att om det nu är Svensk handel som gjort det här uttalandet, så finns det ju anledning att fundera på deras värderingar när dom aldrig varnat för verksamheter som Comitnet/YREG som har tiotusentals kunder som känner sig lurade och fångade i obrytbara avtal av just domäner och hemsidor.

Såg förresten att BÅDE NICTRADE och COMITNET blivit godkända som .SE-ombud enligt nya avtalet, så det fenomenet lär ju iaf fortsätta..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-14, 13:48 #6
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
Tydligen så köpte are2007 upp porrdomänen åre2007. Kan man få fram priset dom betalat eller omöjligt?

Skulle varit roligt att veta.
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-14, 14:47 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by empty@Dec 14 2006, 14:48
Tydligen så köpte are2007 upp porrdomänen åre2007. Kan man få fram priset dom betalat eller omöjligt?

Skulle varit roligt att veta.
Lite roligt vad vinden kan vända fort - igår i expressen uttalade sig ÅRE 2007 att dom för många år sedan tagit beslut om att bara använda sig av are2007.com och strunta i alla andra.

Senare på dagen låter det i ab: "– Vår policy är att inte stödja denna typ av oetisk verksamhet, men vi har nu hittat en snabb och billig lösning, säger Lasse Lindqvist, vd för Åre 2007 AB." och i expressen: "- Vi har hållit förhandlingar och hittat en lösning. Det blev ganska billigt, säger Lasse Lindqvist, vd för Åre 2007. "

Med tanke på att det visat sig (aftonbladet och expressen) att domänen registrerades innan det ens var bestämt att Åre skulle stå värd 2007 och tydligen även före bolaget Åre 2007 AB bildats, så tror jag inte att prislappen var så liten som dom vill göra gällande - men det beror ju också på vad de betraktar som "ganska billigt" - men priset tror jag aldrig blir känt..

Dom berättar också hur duktiga dom var och skyddade exempelvis [are2007.org]...men har helt klart missat den mer naturliga (kan iaf jag tycka) [are2007.net] - för den reggades av en pp i uppsalaområdet igår och leder kanske inte till en porrsida som igår...men inte heller till någon skidsida..

Hursomhelst har de omprövat sin inställning för det reggades flera sidor igår som länkar till huvudsidan..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-14, 15:33 #8
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
Frågan är hur många domännamn man kan förvänta att de skall registrera för att man/vi anser att de har täckt upp alla möjliga domännamn. Listan på domännamn som man måste registrera för att vara 100% säker kan bli hur lång som helst. Man bör väl definitivt registrera domännamn, både IDN och "vanliga" under SE, COM, NET, ORG. Skall man kräva att man skall ha NU, EU, INFO m.fl. också? Var skulle ni sätta gränsen när man kan anse att man har "skyddat allt"?
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-14, 15:46 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är småpengar, så för ett lite större bolag brukar jag rekommendera de vanligaste se, com, net, org, info, biz, nu och eu.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-14, 16:24 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag håller med jonny - kanske tom strunta i ett par av tlderna som .biz och .org.

Men oavsett om man är ett mindre eller större företag, så bör man kanske tänka på vilken marknad och besöksunderlag man har/kan förvänta sig. Just denna aktuella sida gissar jag har/får en del internationella besökare - varför flera tlder kan vara viktigt. Sen anser jag att likaväl som att man skyddar namnet under andra tlder, så bör man se på de vanligaste felstavningarna, slarvfel och "särskrivningar"(bindestreck).

Vi får väl förresten se om norrmannen som reggade [are-2007.com] för snart 2 år sedan länkar om den från sedo eller inte, för att ta ett exempel.

Men jag anser att verksamhet och besöksunderlag måste sätta ribban vilka skyddsregistreringar som bör göras eller inte, även om det sannolikt är "billigare" att registrera ett par för mycket.. Men det är stört omöjligt att vara HELT skyddad från det här.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017