Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Felstavade" domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-27, 17:25 #1
dlinder dlinder är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 60
dlinder dlinder är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 60
Vad är era erfarenheter av "felstavade" domännamn, av typen microsof.com? Jag har sett att en del utnyttjar sådana och verkar få hållas, men å andra sidan syns väl inte de som blivit stämda.

Är det samma regler för "ont uppsåt" (som jag antar det fallet under) i Sverige (.se) som USA (.com)? Hur ser branschen i allmänhet på sådan "snyltning", brukar företag vara snabba att sätta dit sådant (självklart beror det väl mycket på exakt hur de används)? Vad tycker ni själva rent moraliskt om det? :unsure:
dlinder är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 18:08 #2
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Du menar typ:

xpressen.se
atfonbladet.se
afftonbladet.se
gulasiddorna.se

I vissa fall har företag reggat själva, vilket jag tycker är bra ur konsumentsynpunkt. Ibland hör man ju på radioreklam URL:er som man inte uppfattar vad de säger, det kan vara typ "Besök jo lasso punkt se".

Okej, då funderar man, sa dom "yo lasso" eller "jo latcho" eller "ho lazzo" etc.. Det kan vara svårt att uppfatta vissa företag, framförallt när de inte har en självklar stavning.

Ett företag som många stavar fel på måste vara Clas Ohlson, ett S i efternamnet
De har reggat clasolsson.se, claesohlson.se, clasolson.se etc...

Men däremot missade de klasolsson.se, clasolhson.se etc...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 18:39 #3
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 27 2005, 19:08
Du menar typ:

xpressen.se
atfonbladet.se
afftonbladet.se
gulasiddorna.se

I vissa fall har företag reggat själva, vilket jag tycker är bra ur konsumentsynpunkt. Ibland hör man ju på radioreklam URL:er som man inte uppfattar vad de säger, det kan vara typ "Besök jo lasso punkt se".

Okej, då funderar man, sa dom "yo lasso" eller "jo latcho" eller "ho lazzo" etc.. Det kan vara svårt att uppfatta vissa företag, framförallt när de inte har en självklar stavning.

Ett företag som många stavar fel på måste vara Clas Ohlson, ett S i efternamnet
De har reggat clasolsson.se, claesohlson.se, clasolson.se etc...

Men däremot missade de klasolsson.se, clasolhson.se etc...
Jus Clas Ohlson satt jag en dag och försökte komma in på, skrev fel flera gånger innan jag kom in

Flinns ju flera olika stavningar både på Clas och Ohlson

clasolson.se
clasolsson.se
clasohlson.se
clasohlsson.se
claesolson.se
claesolsson.se
claesohlson.se
claesohlsson.se
klasolson.se
klasolsson.se
klasohlson.se
klasohlsson.se
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 19:59 #4
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Numera förknippar man ju Fabian med siba.se och där finns väl inte så många möjligheter till felstavningar som med clasohlson.se
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-01, 12:49 #5
Sedos avatar
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 173
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem
Sedos avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 173
Möjligheten att tjäna stora summor på att parkera felstavade domäner finns, så det är ett aktuellt ämne.
I Australien är detta av någon anledning detta fenomen särskilt utbrett.
Om detta är moraliskt kan man diskutera, men om detta är lagligt eller ej är lite klarare.

Har du en uppenbar felstavning av ett namn som microsof.com och använder det för att tjäna pengar på parking är du illa ute om företaget kommer på dig. Väldigt få företag är dock medvetna om att sk typo-domäner existerar och således letar de flesta företagen inte upp ägare till felstavade domäner.

När de ändå gör detta skickar de ofta ett så kallat "ceise and disist"-brev. Där förklarar de att de har rätt till domännamnet och hotar med juridiska åtgärder. När så är fallet är det ofta bara att lämna över domännamnet, man kan försöka att få de 10-20.000 kr för domännamnet, då en juridisk process kostar företaget ungefär detta belopp.

Egentligen har företag också rätt att vidta juridiska åtgärder mot personer som tjänat pengar på parking av typos, men detta har så vitt jag vet inte hänt hittills. Anledningen att företag skulle kunna driva en rättsprocess mot typo-parkerare är att dessa har tjänat pengar på företaget som uppenbarligen investerat i marknadsföring för att bygga upp sitt namn.
Sedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017